DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő
F1

Helyszíni: A Kanadai Nagydíj visszhangjai

Rég volt akkora felhördülés az F1-es paddockban, mint a Kanadai Nagydíj után: a Sebastian Vettelre kiszabott, a győzelmet Lewis Hamilton ölébe hullajtó ötmásodperces büntetés alaposan felborzolta a kedélyeket. A többség kapásból rávágja, hogy nem volt jogos a szankció, ami igaz is, de a mostani esethez más is hozzájárult, mégpedig maga a szenvedő fél…

Botrány! Az F1 nem sport többé! Az FIA a Mercedesnek és Hamiltonnak kedvez! Ilyen és ehhez hasonló véleményeket lehetett hallani Vettel büntetése kapcsán a Gilles Villeneuve versenypálya sajtótermében, paddockjában és természetesen ehhez hasonló kijelentések érkeztek szakmai emberektől, rajongóktól a közösségi média felületeken is. Az olaszok egyenesen Emanuelle Pirrót, a sportfelügyelői testület exversenyző tagját kárhoztatták, azt hangoztatva, hogy talán jobban jár, ha haza sem megy, ugyanis a tifosi haragja biztosan megtalálja majd, annak pedig nem feltétlenül lesz jó vége.

 vet-ham-kanada-20191



Tény, hogy a büntetés a lehető legrosszabbkor jött: az évad eleje óta küszködő Ferrari Montrealban végre magára talált, a vörös gárda talán az utolsó szalmaszálba kapaszkodott. Végre csata zajlott a pályán, reményt adva arra, hogy még lehetséges érdemi bajnoki küzdelmet látni a 2019-es idény hátralevő részében. Ezt húzta keresztbe a Vettelt sújtó sportfelügyelői döntés, amellyel sokak szerint az F1 újra lábon lőtte magát, köpve egy nagyot az egész hóbelevanc lényegére. Ezzel az állásponttal lehetetlen vitatkozni, hiszen a futamok alapvető fontosságú összetevője a csata, márpedig a csatározások közben ilyen malőrök is előfordulnak, és ezt nem kellene büntetni.

A sportágra rosszabb fényt vető sportszakmai döntés aligha születhetett volna, hiszen a győzelem sorsáról döntött a szankció. A hivatalos indoklás szerint Vettelt azért büntették, mert a 48. körben, a 4-es kanyarnál „veszélyesen” tért vissza a pályára és „elkerülő manőverre kényszerítette” Hamiltont.  „Hová a pokolba tudtam volna menni? A kerekeim a füvön voltak. Ha belülre megyek, elment volna mellettem. Ezt a verseny egész egyszerűen ellopták tőlünk!” – őrjöngött Vettel, aki minden lehetséges módon igyekezett jelét adni a felháborodásának: az autóból kiszállva a Ferrari hospitality-egységébe vonult és úgy tűnt, hogy nem is akar részt venni a díjkiosztón, majd amikor ott meggyőzték arról, hogy a pódiumra kell mennie, az odaúton teátrális jelenetek közepette elvette az 1-es számú táblát Hamilton Mercedes elől a parc ferménél.

kanada-2019-top3-1

A sajtótájékoztatón már higgadtabb volt a német pilóta, akkor már mosolyogni is tudott. Amikor betoppant a sajtótájékoztató helyszínére, dobott is egy tipikus, vetteles poént: „Most akkor ide üljek vagy oda?” – bökött a győztes számára fenntartott székre. „Nem önként sodródtam ki. A határon autóztam, végig a versenyen. Kisodródtam a fűre, az pedig széles körben jól ismert tény, hogy a fűnek nem túlságosan jó a tapadása. Ugye egyetértetek? Visszatértem a pályára és igyekeztem az irányításom alatt tartani az autót. Amikor visszanyertem az irányítást a kocsi felett, a tükörbe pillantottam és megláttam Lewist, közvetlenül mögöttem. Nem vagyok boldog a döntés miatt, ami szerintem érthető. Kész őrület, hogy itt ülök és nem én vagyok a győztes, pedig elsőként haladtam át a célvonalon. Ráadásul nem gondolom, hogy bármit rosszul csináltam vagy bármit máshogy kellett volna csinálnom. Nem is tudom mi volt a gond. Az én álláspontom ez, és szerintem ez a sok ember, aki itt van, egyetért velem. Hogy tudtam-e pontosan, hogy hol van mögöttem Lewis? Dehogyis! Örültem, hogy meg tudtam fogni az autót” – ecsetelte a helyzetet a négyszeres világbajnok, cáfolva azt a feltételezést, hogy szándékosan idézte elő az ominózus helyzetet.

Dicséretes, hogy Vettel képes volt lehiggadni és úriember módjára védelmébe vette Hamiltont is, akit a közönség kifütyült, de érdemes elgondolkodni azon is, hogy miért került a német ebbe a kétségkívül hülye helyzetbe ezen a vasárnapon. Az történt, ami miatt az utóbbi időben megszámlálhatatlan kritika érte: elérhető közelségbe került számára a győzelem, ám a döntő pillanatban hibázott, ahogyan az elmúlt néhány évben a vállalhatónál több ízben is megtörtént vele, s ami miatt elveszítette például a tavalyi világbajnoki küzdelmet is. Ezt kevesen emlegették, de talán ennek a tényezőnek is komoly jelentősége van: ha nem hibázik és sodródik ki a 48. körben, büntetésről sem lett volna szó. „Hibázott, kicsúszott, majd visszatért a pályára és lassításra kényszerített egy versenytempóban haladó autót. Szerintem nem háborognia kellene, ha odafigyelnie arra, hogy mit csinál. Úgy tűnik, hogy továbbra sem képes elviselni a csatákkal járó mentális nyomást” – fogalmazott a formula.hu-nak egy neve elhallgatását kérő szakmabeli, akinek véleményét kevesebben osztják, ám kétségkívül érdemes mérlegelni ezt a tényezőt is.

kanada-podium-20191

Hogy mi lesz ezután? Vettel szerint semmi különös: „Ma nagyon fáj ez nekem, mert hatással volt az eredményemre, de holnap felkelek és már nem leszek csalódott. Lewis és én nagy tisztelettel vagyunk egymás iránt, sok mindent elértünk már ebben a sportban és szerintem mindketten boldogok vagyunk emiatt, így nem gondolnám, hogy egy győzelem ide vagy oda, ez bármit is változtatna a helyzeten” – fogalmazott a német, akinek talán mégsem kell lemondani a győzelemről. A Ferrari jelezte óvási szándékát az FIA-nál, ám ez is körülményes: óvást jelen esetben nem a büntetés mértéke, hanem a büntetés szükségességének ténye ellen lehet benyújtani, ám a szándékból kizárólag akkor válik jogilag is óvás, amennyiben új, a sportfelügyelők által a döntés meghozatalakor nem ismert bizonyítékot tudnak prezentálni. Ebből kifolyólag biztosra vehető, hogy az idei Kanadai Nagydíj nem ért véget ezen a vasárnap délutánon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: