Steward
Vaszilykó Péter
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 19. csütörtök
F1

Elemzés – Így szerezte meg Sebastian Vettel az első rajtkockát

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton öldöklő csatát vívtak a mai Kanadai Nagydíj első rajtkockájáért az időmérő edzésen. Végül a német megszerezte idei első pole pozícióját, a britnek pedig meg kellett elégednie a második rajthellyel.

Ferrari versus Mercedes. A sport jelenlegi két meghatározó csapata a tegnapi időmérőn újra egymásnak feszült, ahogyan tették azt az évad korábbi részében Azerbajdzsánban és Bahreinben. Vettel és Hamilton leggyorsabb köreinek összevetése mutatja, hogy autóik, a Ferrari SF90 és a Mercedes W10 egymáshoz képesti erősségei és gyengeségei követik azt a mintát, amelyet ebben a szezonban megszokhattunk. A Mercedes kimagasló kanyarsebességet mutat, míg a Ferrari lehengerlő az egyenesekben.

Az edzés utolsó másodperceiben Vettel elhappolta az első rajtkockát Hamiltontól, a német köre pontosan 206 ezredmásodperccel volt gyorsabb a brit leggyorsabb körénél. Az első szektorban Hamilton volt gyorsabb, a 19.323-as szektorideje azonban mindössze 0.034 másodperccel volt gyorsabb Vettelénél. A második szektorban szintén a regnáló bajnok regisztrálta a jobb időt, a 22.369-es szektorideje 0.058 másodperccel bizonyult jobbnak Vettelénél. A pálya utolsó részében a német - kihasználva a Ferrari végsebességét - 28.449-et regisztrált, amely egészen pontosan 0.234 másodperccel volt jobb, mint ellenfele ideje.

A 4361 méter hosszú montreali pálya összesen tizennégy kanyart tartalmaz, amelyek közül hármat padlógázon teljesítenek. Ezek, az ötös, tizenegyes és tizenkettes kanyar valójában csak ívek, töréspontok, csak a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA a pályán való könnyebb eligazodás miatt kanyarként regisztrálja. A tizenegy ’valódi’ kanyar közül Hamilton tízben volt gyorsabb Vettelnél. A német csak a tízes hajtűkanyart vette be gyorsabban, mint a brit ellenfele. A GPS-adatok mutatják, hogy összességében itt valóban a Ferrari volt gyorsabb, de a kanyar csúcspontjánál Vettel sebessége 59 km/h-re csökkent, Hamilton azonban csak 64 km/h-ra esett vissza.

Apex speed (kph) Sebastian Vettel Lewis Hamilton
1-es kanyar 162 167
2 85 91
3 147 149
4 170 174
5 265 265
6 109 116
7 149 153
8 121 127
9 148 154
10 59 64
11 182 182
12 251 248
13 144 144
14 146 149

A leggyorsabb köreiken Vettel végsebessége a hátsó egyenes végén 333.3 km/h volt, míg Hamilton továbbfejlesztett Mercedes erőforrása 327 km/h-s végsebességet produkált. A különbség nem feltétlen a motorok teljesítményében keresendő, sokkal inkább az SF90 aerodinamikai koncepciójában. A többi mért ponton regisztrált csúcssebesség is mutatja a Ferrari fölényét az egyenesekben. A sebességeket a szektorok végén és a hátsó egyenesben mérik, valamennyi ponton a Ferrari mutatta a legmagasabb sebességet. Az olaszok kisebb leszorító erőre építenek, ami miatt veszítenek a kanyarokban a Mercedesszel szemben. Amíg ez sok pályán nagy hátrányban bizonyul, úgy Montreálban ezt ki tudják használni, a kanadai pálya hosszú egyeneseiben ugyanis az alacsony légellenállásnak köszönhetően sokat nyernek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?