Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. július 16. kedd
F1

Visszafogott volt a Ferrari, de mennyire?

Nem az történt az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésén, amire számíthattunk, de valójában mi is az, ami történt? Okosabbak semmivel sem lettünk az időmérő előtt, de talán megér egy-két gondolatot a helyzet.

Elég nagy megrökönyödést váltott ki sokakból az Ausztrál Nagydíj második szabadedzése, hiszen egyáltalán nem az történt, mint amire előzetesen számíthattunk. A teszteredmények alapján most először tűnt igazán élesnek a Ferrari az idény elején és a számítások szerint nagyjából három tizedmásodperccel a Mercedes előtt tartott Barcelonában, ehhez képest a második gyakorláson Sebastian Vettel bő nyolc tizeddel kikapott Lewis Hamiltontól és Valtteri Bottastól is, Charles Leclerc pedig még ennél is lassabbnak bizonyult.

Túlságosan "megijedni" azért nem kell a szoros vb-re vágyóknak, az teljesen egyértelmű, hogy a Ferrari nem mutatta meg valós erejét ezen az edzésen. Egyrészt az első gyakorláshoz képest nagyjából mindenki jó egy másodpercet javított délután, ennyit javult a pálya állapota, a Ferrari viszont pontosan ugyanarra volt képes, mint délelőtt. Másrészt azt azért nem nagyon lehet komolyan venni, hogy a Ferrari egy tizeddel gyorsabb csak az Alfa Romeónál, vagy aká a Renault-nál, hiszen sokkal-sokkal nagyobb volt a különbség még Barcelonában, ez ennyi idő alatt nem tűnhet el és velük szemben még "pályaspecifikus" csökkenés sem nagyon képzelhető el.

A kérdés viszont nem is az, hogy visszafogta-e magát a Ferrari, inkább az, hogy mennyire, mert ez a bő nyolc tized már olyan lemaradás, amit nagyon nem egyszerű egy gombnyomással eltüntetni, sőt, kihozni belőle a várt három tizedmásodperces előnyt. Az nagyon valószínű, hogy az üzemanyag-szint nem egyezett meg a Mercedesével, de Sebastian Vettelék nyilatkozatából az is kitűnik, hogy a teszteken látott magabiztosság, kezesség, könnyedség nem volt meg az autónál, márpedig a legtöbben éppen emiatt tartották igazán veszélyesnek az idei Ferrarit. Illetve ha nem végeztek időmérős szimulációt könnyű autóval, akkor mikor tervezik megnézni azt?

Ha a hosszabb etapokat nézzük, ott azért már találunk egy anomáliát: a lágy gumikon ugyan itt is megvolt a nyolctizedes hátrány a Mercedeshez képest, de egyrészt kissé érthetetlenül második (!) helyen volt ebben a tekintetben az Alfa és még a McLaren (!) is egy árnyalattal gyorsabbnak bizonyult a Ferrarinál, másrészt a közepes és a kemény keverékek azért már mást mutatnak. Árulkodó lehet, hogy Charles Leclerc kemény gumis etapja gyakorlatilag tizedre ugyanaz volt, mint Vettel lágy gumis etapja - márpedig a Pirelli szerint egy körön másfél másodperc lehet a különbség a két keverék között. Ez a hosszabb etapokon nyilván kevesebb, szóval nem fordul meg hirtelen az egész és pontosan itt ütközünk bele az igazi kérdésbe: oké, akkor a Ferrari gyorsabb a mutatottnál, de pontosan mennyivel is?

A nyilatkozatok, a videók és az időeredmények alapján egyelőre egy olyan óvatos következtetést vonhatunk le, hogy pénteken a lágy gumival nem működött jól a Ferrari, viszont nagyon impresszív körökre volt képes a keményebb keverékeken, ami a futamon még jól jöhet - az egykörös tempón viszont még javítani kell az időmérőig, ez azért valószínű.

ollé

Itt egy kicsit még térjünk ki a Red Bullra is, hiszen az előzetes számítások szerint az energiaitalosok is valahol a Mercedes szintjén voltak a teszteken, most viszont nem ez volt a helyzet. Ők "egyformán" nyolc tizedet kaptak a Mercedesektől, de az első edzéshez képest ők is alig javítottak, mindössze három tizedet, szemben a már említett átlagosan bő egymásodperces előrelépéshez a Ferrarin kívüli többiektől, ami jelzi, hogy náluk is bőven lennie kell még tartaléknak, illetve az egykörös tempónál is jól látszott valami: Max Verstappen a leggyorsabb köre után még kint maradt a pályán és a további megtett körök alapján arra juthatunk, hogy annyival több üzemanyag volt a Red Bullban, amivel nagyjából hat tizedet "leírhatunk" a hátrányából. Így is marad még két tized, ami lassabb, mint amire a tesztek alapján számíthattunk, ez pedig a Ferrari gondjaival együtt kicsit afelé húzhat minket, hogy a Mercedes bizony gyorsabb, mint amit Barcelonában mutatott.

És akkor itt vissza az alap kérdéshez: van még tartalék a Mercedes ellenfeleiben, de mennyi? Ha a várt három tizedes Mercedes-hátrány csökkent, akkor az már az a tartomány lehet, amelyet az időmérő-specialista Lewis Hamilton egy jól eltalált körrel le is tud nullázni, vagy akár megfordítani, de ha a Red Bull csak két tizeddel van lemaradva, akkor Max Verstappen klasszia is hozhat extra helyezéseket a csapatnak.

Ami pedig a középmezőnyt illeti, teljes a káosz: eddig a Haas tűnt a leggyorsabbnak, ám a Ferrarihoz hasonlóan elmaradtak a várakozásoktól Romain Grosjeanék és most egy körön, illetve a hosszabb etapokon is az Alfa szerepelt a legjobban, de a Renault, a Toro Rosso, vagy a McLaren is bizakodhat egy-két részeredmény miatt.

Mindezek után várjuk az időmérőt...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?