DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
F1

A Haas elvenné a Force India pénzét

Ha azt gondoltuk, hogy a bajnoki tét nélküli F1-es szezonzáró balhé nélkül, csendben fog lecsengeni, tévedtünk. Ráadásul a Haas egy olyan csapatot mártott be, amellyel nem is áll harcban a pontversenyben.

Különös bejelentéssel kezdődött az Abu Dhabi Nagydíj hétvégéje: az FIA dokumentumaiból kiderült, hogy a Haas óvást nyújtott be a Racing Point Force India idei eredményeire. További részletekről nem érkezett tájékoztatás, viszont a Motorsport értesülései szerint az ügy arról szól, hogy az amerikai istálló szerint az idén év közben átalakult csapatnak nem kellene jogosultnak lennie a kereskedelmi bevételek azon részére, amelyet az év végén minden résztvevő között egyenlően osztanak szét.

haas



Több szabályterületen is vitás, szürke területre lépett a Force India azáltal, hogy a csapat megmentése érdekében idén augusztusban tulajdonost váltott. A Racing Point Force Indiát a Belga Nagydíjtól kezdve új konstruktőrként kezelték, így a szezon során addig megszerzett pontjaikat elvették, más tekintetben azonban mégis a Sahara Force India jogutódjaként tekintett rá az FIA, így jelen állás szerint a csapat jogosult arra a pénzdíjra is, amit csak azok kapnak meg, akik az elmúlt három szezonból legalább kettőn értékelhető eredményt értek el a bajnokságban.

Ezt a pontot kérdőjelezi most meg a Haas, amely azt szeretné elérni az FIA-nál, hogy a silverstone-i alakulat ne kapja meg ezt az összeget. Bár a két csapat a szezonzáró előtt már nem áll harcban egymással a bajnoki tabellán (a Haas 90 ponttal az 5., a Force India 48-cal a 7., bár ha nem nullázzák őket, idén is ők lehetnének a negyedik erő), mégis anyagi haszna származna az amerikaiaknak abból, ha riválisa nem kapná meg ezt a pénzösszeget.

A vitás terület a FOM által 1-es kategóriába sorolt pénzdíjak kifizetése, amelyet egyenlő arányban osztanak el a csapatok között egy előre meghatározott keretből, azaz minél kevesebb csapat között kell szétosztani, annál több jut az egyes résztvevőknek. A 2016-os debütálóévét követően még a Haas sem részesült ebből, hiszen nem tudott két aktív szezont felmutatni. Arra az évre például 36 millió dollárt kapott a Haas kivételével a másik kilenc csapat, míg ha a Haas is jogosult lett volna, akkor ehelyett egyenként 32,4 millió ütötte volna minden résztvevő markát. Nagyjából ilyen nagyságrendű fizetésbeli különbségről folyik most a vita.

Az FIA helyi idő szerint pénteken 15:40-re, közép-európai idő szerint 12:40-re tűzte ki a Haas óvása ügyének vizsgálatát, amely során mindkét érintett istálló képviselőit meghallgatják.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: