DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Rázókő, mint banánhéj a Mario Cartban

Egy izgalmas, már-már Bernie Ecclestone extrém ötleteire hajazó felvetéssel állt elő Adrian Newey. A sztártervező lecserélné a nagydíjhelyszínek jelenlegi, kifejezetten méretes „fekvőrendőreit”.

Ismét a rázókövek jelentik az egyik beszédtémát az Amerikai Nagydíjat követően. Max Verstappen az egyik austini szabadedzésen hajtott rá egy angolul hangzatos, sausage kerbs-nek nevezett elemre, amely azonnal tönkretette az autó egyik féltengelyét. Az utóbbi időszakban nem ez volt az egyetlen ilyen eset, amiről az F1 versenyigazgatója, Charlie Whiting beszélt, külön kiemelve, milyen konfliktusokat okozott ez a múltban.

razoko-brazil-2017



„A Red Bull Ringen például hátrébb kellett raknunk a [fekvőrendőrnek is nevezett] rázóköveket, mert károsították az autók futóművét. Itt jön a képbe a probléma: bizonyos autókat újra kellett tervezni, hogy kibírják az ütéseket. Visszatérő ellentét ez köztem és a csapatok között. Ők azt akarják, hogy a rázókövek alkalmazkodjanak az autókhoz, de erre azt mondom, ’ez nem így működik, nektek kell a pályákhoz illő autót tervezni’. Összetett kérdés ez, amire nincs egyszerű megoldás.”

Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője egy izgalmas ötlettel, csúszós rázókövekkel váltaná ki ezeket a meglehetősen magas fekvőrendőröket, ám Whiting erre nem lelkendezett túlzottan. Ő azt is figyelembe vette, hogy nem csak négykerekűek versenyeznek a nagydíjhelyszíneken. „Ez nagyszerű, de szólj, ha kitaláltál egy olyan rázókövet, ami a különféle versenyautók mellett a motorosok számára is használható, mert én ilyenről jelen pillanatban nem tudok” – reagált az ötletre Whiting.

gasly-razoko-monza-2018

A monzai első kanyarkombinációban is kifejezetten magas buckák várják a pályáról lefutó autókat

A különböző hasmagasságú autós sorozatok számára talán még megoldást is jelenthetne az ötlet, a fejtörést az okozza, hogy sok nagydíjhelyszínen kétkerekűek is versenyeznek. „Ez a legnagyobb probléma, mert azt szeretnénk, ha a pályák egész éven, túl sok extra munka nélkül használhatók legyenek. Tudom, hogy ez nem a mi problémánk, de bizonyos helyszíneken a MotoGP és a Superbike is menni akar, nekik pedig olyan megoldásra van szükség, amely nem jelent túl nagy nehézséget.”

Vannak rázóköveink, amelyek az F1-eseknek és a motorosoknak megfelelőek, de a Porsche Szuperkupásoknak már nem jelentenek elég visszatartó erőt. Most ezek jelentik a legjobb kompromisszumot.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: