Akármikor beteszi az ember a lábát az Autodromo Nazionaléra, azonnal érezheti a hely szellemét: a komplexum 1922-es megnyitása óta megannyi legendás csatának adott otthont a pálya, ahol a világbajnokság 1950-es indulása óta csupán egyszer, 1980-ban nem tett látogatást az F1 mezőnye. A Parco Reale di Monza a Ferrari és köztudottan szenvedélyes rajongótábor, a tifosi felségterülete, akik mindig csúcsteljesítményt várnak a kedvenceiktől. Ezúttal minden okuk meg is van az optimizmusra, hiszen Vettel és a Scuderia a nyári szünetet megelőző megtorpanás után Belgiumban győzelemmel tért vissza. Spában minden jel arra utalt, hogy a vörösök motorfejlesztési csomagja jobban sikerült, mint a Mercedesé, aminél kedvezőbb előjellel aligha érkezhettek volna a versenynaptár leggyorsabb, a motorerőt kiemelten előnyben részesítő helyszínére.
A Ferrari-futam csütörtöki sajtónapján a pilóták egyértelmű jelét adták annak, hogy tudják, mennyire fontos a viadal a tifosinak és tisztában vannak azzal is, hogy mi az elvárás velük szemben. „Ez a hazai nagydíjunk, így nyilvánvalóan jóval zsúfoltabb, mint más futamok” – mondta a versenyzőpáros visszafogottabb tagja, Kimi Räikkönen. „Nagyon-nagyon sok biztatást kapunk a tifositól, amelynek köszönhetően ez a verseny teljesen más, mint a többi. Ha csupán a vezetésről, a versenyzésről beszélünk, a munka itt is ugyanaz, mint más helyszíneken, csak ez a hazai futamunk. Nyilvánvalóan ez egy roppant fontos verseny számunkra csapatként, csakúgy, mint más versenyek, ám ez mégis valahogyan egészen különleges. Azonnal érezzük ezt, amikor megérkezünk ide. Remélem, hogy a csapatunk jó eredményt ér majd el, mert ez nemcsak nekünk, hanem a tifosi számára is különösen fontos.”
Vettel 2008-ban megtapasztalhatta, hogy milyen érzés nyerni Monzában: abban az évben a Toro Rosso versenyzőjeként, Ferrari-erőforrással aratott emlékezetes diadalt a szakadó esőben. „Őszintén szólva akkoriban fel sem fogtam, hogy egy olasz csapat pilótájaként, Ferrari motorral versenyeztem. Azt hittem, hogy azért örül a közönség, mert én nyertem és jó verseny volt. Csak két vagy három évvel később jöttem rá, amikor már más színekben nyertem itt, hogy egyáltalán nem örültek. Csodálkoztam, hogy miért van ez így, hiszen semmit nem csináltam rosszul, sőt, épp az ellenkezője” – idézte fel az emlékeit a német pilóta, aki 2015-ben csatlakozott a Ferrarihoz, és azóta minden egyes Olasz Nagydíjon ott volt a dobogón. A vörösben elért egy 2. és két 3. helyezés után a négyszeres vb-első reméli, hogy végre a legfelső fokra is felállhat a különösen látványos elhelyezésű monzai pódiumon: „Az utóbbi néhány itteni dobogóm csodás volt, már megfelelő színekben. Nyilvánvalóan szeretném megismételni, sőt, nyerni szeretnék itt a Ferrarival. Másoknak sikerült itt korábban, és én is szeretnék csatlakozni hozzájuk” – fogalmazott a német, aki öt győzelmet aratott eddig idén és legutóbbi, belgiumi sikerével 24-ről 17 pontnyira csökkentette lemaradását a bajnoki éllovas Mercedes-pilótához, Lewis Hamiltonhoz képest.
Egy dobogós helyezés jól jönne Raikkönennek is, aki ebben az esetben századik alkalommal állhatna a pódiumra Formula-1-es pályafutásának 2001-es kezdete óta. A finn versenyzővel kapcsolatban mégsem ez a legfontosabb kérdés, hanem az, hogy mit csinál majd a következő szezonban: az utóbbi hetek pletykái alapján arra lehetett következtetni, hogy a Scuderia meghosszabbítja az évad végén lejáró szerződését egy újabb évvel, sokan erre a hétvégére, erre a napra várták a bejelentést, ám ez nem történt meg. „Fogalmam sincs” - felelte a 2007-es világbajnok arra a kérdésre, hogy mikor lehet végre többet megtudni a jövőbeli terveiről. „Egyszer majd biztosan. Sokan talán arra számítottak, hogy itt lesz majd valami, jómagam is ehhez szoktam a múltban, szóval majd meglátjuk, hogy mi lesz. Most még nem tudom.”
Nem csak a Ferrari-armada szeretne győzni, hanem a Mercedes vezérürüje, Lewis Hamilton is, aki egyszerűen eltűnt csütörtökön. Hiába volt bejelentve a szokásos sajtóértekezlete, a csapat tájékoztatása szerint „elkerülhetetlen” és „személyes” okok miatt egyáltalán nem tette tiszteletét a pályán. Ami bizonyos: a Spa-Francorchamps-ban látottak alapján nem a brit a hétvége fő esélyese, amit akkor és ott a csillagos márka főnöke, Toto Wolff is elismert.
Jutott a monzai sajtónapra egy pletyka is, mégpedig az, hogy Danyiil Kvjat, a Red Bull családból tavaly kikerült, a Ferrari által tartalékként szerződtetett, ám jó régen nem látott orosz pilóta állítólag a visszatérésről folytat tárgyalásokat. Hogy kivel? A Toro Rossóval, ahonnan nem is olyan régen szó szerint kiebrudalták, s akik – amennyiben a pletykáknak van alapja – jelenleg tényleg tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogyan töltsék fel a jövő évi pilótakeretüket…