DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Felbomlott a Ferrari-Mercedes paktum?

Két frakció alakult ki a 2021-es szabályokról és szerződésekről szóló vitában, a Liberty Mediával szemben a két topcsapat helyezkedett el. Úgy tűnik azonban, hogy a Ferrari átállt, és a színfalak mögött már egyezkedik az F1 tulajdonosával.

Pályán vívott harcaik ellenére a Ferrari és Mercedes azonos álláspontot képviselt 2021 kapcsán. Ebben az évben nem csupán új motorszabályok érkeznek, hanem a csapatok és F1 tulajdonosa, a Liberty Media közötti új, még meg nem kötött szerződések is ettől az évtől lépnek életbe. A kontraktusok két vitás pontja a költekezési limithez és a pénzdíjazáshoz kapcsolódik. A Ferrari és a Mercedes azonos álláspontot képviselt: ők jóval magasabban húzták volna meg a költséghatárt, a két legnagyobb csapat összefogva pedig legalább azt a súlycsoportot képviselte, amit a Liberty.

A hangosabb a két istálló közül a Ferrari volt, emlékezzünk csak a kiszállással kapcsolatos fenyegetésekre. Sajtóhírek szerint azonban pálfordulás történt Maranellóban: átálltak a Liberty Media oldalára, így a Mercedes magára maradt a 2021-es küzdelemben.



Az Auto Motor und Sport szaklap szerint a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne a Mercedes-csapatelnök Niki Lauda egyik kritikáját vette zokon: az osztrák az olajégetési mizéria során bírálta a Scuderiát. Ez elegendő volt, hogy a két csapat szövetsége – amit nyíltan egyik fél sem ismert el, így valójában csak feltételezés, hogy a színfalak mögött összejátszottak – meglazuljon, majd felbomoljon.

Az egyik érdekellentét a költségvetési limit: az F1 vezetése 150 millió dolláros határt akart, a nagycsapatok azonban 200 milliót tartottak volna elfogadhatónak az első évben, melyet 175 millióra csökkentettek volna 2022-ben. A feltételezés szerint végül a Ferrari és Liberty arra a kompromisszumra jutott, hogy 170 millió dollárnál húzzák meg a határt, 2021 helyett azonban csak 2023-tól. Ebbe nem számítana bele a versenyzők és felsővezetők bére, valamint a marketingköltségek.

A pénzdíjak elosztása során a történelmi bónusz az, ami leginkább érdekli a Ferrarit. Az egyenlőség jegyében a Liberty Media korábban eltörölte volna az extra juttatást, amely értelmében a Scuderiának csupán a szereplésért tavaly 90 millió dollárt fizettek ki, miközben a Red Bull 60, a McLaren 34, a Williams és Mercedes 30-30 millió dollárban részesült. A sajtó szerint az egyezkedés már folyik, hogy milyen címen kaphasson a Ferrari továbbra is nagyobb szeletet a bevételek tortájából, mint a többi istálló. Még az a gyanú is felmerült, hogy a Ferrari azért fújt egy követ a Mercedesszel, hogy a bónusz kérdésében erős alkupozícióba kerüljön.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: