DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Kizárt, hogy tovább trükközzenek az olajjal a csapatok

Számos új szabályt hozott az FIA, hogy megakadályozza a sokat emlegetett, motorteljesítményt növelő olajégetést. Időmérőn még elvileg előfordulhat kibúvó, de Charlie Whitingék közel vannak, hogy ezt megszüntessék.

A 2017-es szezon egyik kisebb balhéja az olajelégetés ügye volt: ennek lényege, hogy a csapatok motorolajat fecskendeztek az égéstérbe, és elégették az üzemanyaggal együtt – a trükkel azért nyerhető többletteljesítmény, különösen kvalifikáción, mert a benzin fogyasztását szigorú szabályok korlátozzák, köztük az átfolyás mértékéről szóló.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner az idén bevezetett szigorítások ellenére is aggódik, hogy más csapatok továbbra is visszaélhetnek az olaj elégetésével. Charlie Whiting, a Formula-1 versenyigazgatója viszont úgy véli, minden kiskaput megszüntettek.

„Lezártunk minden lehetőséget, melyet tavaly ki tudtak használni, elsősorban az olaj specifikációja révén. Ugyanis nem csupán arról van szó, hogy egy kis olajat égettek el, hanem olyan adalékokat is hozzáadtak, amely segítette az égést. Tavaly ugyanis nem volt előírva igazi specifikáció az olajra, most viszont van. Ezúttal már csak jóváhagyott olajat használhatnak, ennek érdekében pedig mintát kell küldeniük nekünk, ahogy az üzemanyagból. Ha jóváhagyjuk, ez az egyedüli olaj, amelyet használhatnak” – magyarázta el az egyik legfontosabb kitételt az Autosportnak Whiting.



„Szigorítottunk a technikai szabályzat 5. cikkelyében szereplő motorszabályokon, és azt is megszabtuk, hogy a szellőzőt nem lehet a légbeömlőbe visszavezetni, ugyanis ez jelentette a legnagyobb gondot. Ennek (az elgőzölgött olajnak) hátul kell távoznia, mint gyakorlatilag a világ minden más versenyautójában. Emellett közöltük velük, hogy nem használhatnak több olajat 0,6 liternél 100 kilométeren. Ezeknek összeadva el kell látniuk a feladatukat.”

A szabályok betartatásáról a következőt mondta: „Annak a kibúvónak, amelyről szó esik, a lényege, hogy nehéz ellenőrizni, ténylegesen mennyi olajat használtak el a kvalifikáción. Csak kis mennyiségű kör áll rendelkezésre, egy apró mennyiség elhasználását kell detektálni, ami kihívás. Ezért mindannyiuknak homológ szenzorokat kell az elsődleges olajtankba szerelni. Emellett viszont vannak kiegészítő olajtankok is, melyeket szintén tudnunk kell ellenőrizni. A lényeg, hogy aprólékos ellenőrzést kell végeznünk, hogy biztosan be tudjuk tartatni a 0,6 literes szabályt kisebb távon is.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: