DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Drámaian megnőtt az autók tömege az elmúlt tíz évben

Csaknem másfél mázsával nehezebbek ma a Formula-1-es versenygépek, mint 2008-ban. Paddy Lowe szerint egyenesen azt a benyomást keltik, mintha endurance-versenyekre tervezték volna őket.

Az idei szezonra újra emeltek az autók tömegén: a minimumhatár immár 734 kilogramm, 6-tal több, mint előző évben, hogy kompenzálja a halo súlyának egy részét. Egy évvel korábban a 2017-es szabályváltozások ugyancsak nehezebb autókat hoztak, akkor 26 kilogrammal gyarapodott az össztömeg.

És így ment ez évről évre 2008 óta: tíz évvel ezelőtt a világ legfejlettebb versenyautói még csupán 605 kilogrammot nyomtak, 129-cel kevesebbet, mint jelenleg. A mezőny elismert mérnöke, a Williamsnél dolgozó Paddy Lowe szerint a jövőben muszáj lesz újabb emelések helyett a tömegcsökkentés irányába elmenni.



„Az autók tömege drámaian nőtt az elmúlt tíz év folyamán. Ha a Formula-1 tényleg egy sprintről szóló formátum, ezeknek az autóknak az időmérőn és futamon is hihetetlenül gyorsnak kell lenniük. Egy másfél órás, 300 kilométeres verseny viszonylag rövid. Ezek nem endurance-futamokra tervezett autók, a tömeg mégis olyan szinten tart, ami már egy hosszútávú formulához hasonlít inkább, nem egy sprinthez” – idézi az F1i.com Lowe-t.

„Fontos, hogy izgalmas autókat gyártsunk. Ez egy sport és egy szórakoztató műfaj is egyben, ami azt jelenti, hogy olyan autókra van szükség, melyek a rajongók szemében izgalmasak, egyben versenyképesek is” – folytatta a Williams műszaki igazgatója. Hozzátette, a Formula-1-es autók jelenleg lenyűgözően erősek és gyorsak, nagy tömegük azonban nem illik ebbe az összképbe. „A jelenlegi köridők nagyon gyorsak, a sok lóerő és hatalmas mennyiségű leszorítóerő révén, ami több, mint bármikor a történelemben. De a tömeg is hihetetlenül magas, és azt hiszem, ezeket a tényezőket újra egyensúlyozni kellene.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: