DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 1. szerda
F1

„Fél mezőny” megszegte a takarítási tilalmat

A Malajziai Nagydíj rajtja előtt a pályára zúduló nagy mennyiségű esőt követően ugyan a starthoz már minden autó slick gumikkal állt fel, a Force India azonban egy ritkán emlegetett szabály be nem tartása miatt panaszt emelt a riválisok ellen.

Amikor két órával a piros lámpák kialvása előtt még látni is alig lehetett az esőfüggönytől Sepangban, kevesen gondolták, hogy a rajtig teljes mértékben alkalmassá válik majd a pálya állapota a száraz pályás gumik használatához, ám végül ez lett a helyzet. Az eső viszonylag gyorsan elállt, majd a magas hőmérséklet és a pontosan ilyen körülményekre felkészített csatornarendszer miatt hamar eltűnt az álló víz a pályáról, és a rajtprocedúra kezdetekor már csak néhány helyen volt nedves az aszfalt.

start-sepang



Többek között a célegyenesben is nyirkos volt még, így több csapat is igyekezett saját kézi szárítógépeivel a lehető legjobban megtisztítani a pályát saját autói előtt. Igen ám, de az F1 sportszabályzatának 22.3-as pontja kimondja a következőt, ami elvileg tiltja az efféle gyakorlatot:

„Az autók vezetését leszámítva a résztvevők semmilyen más módon nem próbálhatják meg javítani a pálya felületének tapadását.”

A Force India műveleti igazgatója, Otmar Szafnauer azt mondja, az ő csapata tartotta magát az előíráshoz, így a szerelők tudatosan nem nyúltak a szárítókhoz, viszont így csak még felháborítóbb volt számukra, hogy mások ezt büntetlenül megtették.  

„A rajtrácson álló autók fele előtt szárították a pályát, ami pedig nem engedélyezett, így mi nem is tettük ezt, hanem tartottuk magunkat a szabályhoz. Mindenki, aki szárított, sokkal jobb rajtot tudott venni a pálya vizes oldaláról, mint mi. A McLaren volt az egyik csapat, ahol így tettek” - mutatott rá egyik riválisára Szafnauer.

A Malajziai Nagydíj végeredményét pár órával a leintést követően hivatalossá nyilvánították, noha a Force India azonnal jelentette a vétségeket Charlie Whiting és a versenyirányítás felé. Így viszont a résztvevők eredményén módosítani már nincs lehetőség, ezért a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a Japán Nagydíj előtt próbálja majd az FIA tisztázni az ügyet a csapatokkal.

„Már jelentettük feléjük az esetet. Charlie-val nem beszéltem, de az FIA néhány más emberével már igen. Eléggé meghökkentette őket, de nem tudom, mit fognak csinálni” - zárta Szafnauer.

A Force India pilótái mindenesetre nem fogtak látványosan rosszabb rajtot közvetlen riválisaikhoz képest, noha a vizesebb baloldalról, a 6. helyről induló Esteban Ocon mellé az első kanyarkombinációra megérkezett a szárazabb oldalról, de hátrébbról induló Felipe Massa, Stoffel Vandoorne pedig előtte is tudott fordulni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: