DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

A halo szinte minden csapattal kiszúrás

A Formula-1 egyik legdrasztikusabb változása áll a küszöbön, 2018-tól ugyanis kötelező lesz a fejvédelem, a halo. Ez viszont nemcsak esztétikai okokból jön szinte minden istállónak rosszul.

Kiforratlan területhez érkezik a Formula-1, ugyanis a halo nevű fejvédelemmel kapcsolatosan nagyon kevés információval rendelkeznek, az autó súlya és aerodinamikája is jelentősen átalakul az eszköz miatt. Mivel a döntés csak nyár közepén született meg, amikor több csapat is már javában tervezte a jövő évi versenyautóját, most teljes átalakításra lehet szükség. Az idő pedig szorít.

A Force India egyik első embere, Otmar Szafnauer szerint annyira szoros lesz, hogy könnyen lehet, hogy a szezon előtti tesztekre nem is készül el majd a 2018-as autó. Az FIA júliusban döntött úgy, hogy a pajzzsal szemben a halo lesz kötelező 2018-tól, bár a tízből kilenc istálló ellenezte annak bevezetését.

„Szinte biztosan késni fog emiatt a jövő évi versenyautó. Nem maradt sok idő megtervezni és el is készíteni az autót. Maga a megtervezés sem kevés idő. Ebben a pillanatban úgy fest, hogy nem leszünk képesek a tesztelésre tökéletesen elkészíteni a gépet” – nyilatkozta Szafnauer.

Túl szoros a határidő?


„Emlékszem, amikor Alexander Wurz 1998-ban, Kanadában egy bukásnál eltörte a felső bukócsövét, jelentősen meg kellett erősítenünk utána. Megterveztem az új védelmet, hogy átmenjen a törésteszten. Egy emberöltőbe telt, mintha örökké tartott volna. Végül sikerült, de addig számtalan alkalommal bukott meg a teszten, majd újratervezés, újabb teszt és így tovább” – emlékezett vissza a Force India főnöke.

„De azt az alkatrészt simán levehettük és egy másikkal pótoltuk, nem kellett újratervezni hozzá a teljes cockpitot. Itt most az a gond, ha a halo elbukik a teszten, akkor a teljes cockpit elszáll és kezdhetjük elölről. Értem, hogy fontos a biztonság, de ez nagyon hirtelen kerül bevezetésre. Ha még egy évünk lenne rendesen megtervezni, sokkal jobb lenne. Szerintem az még biztonságosabb is lenne, ha már kiforrott a dolog” – zárta gondolatait Szafnauer.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: