DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 3. péntek
F1

A McLaren ultimátumot adna a Hondának, közeleg a kapcsolat vége?

A wokingi F1-es alakulat vezére, Zak Brown nem nézi jó szemmel, hogy a japánok által Montrealra ígért motorfejlesztés végül nem készült el, sőt, erős kételyei vannak azt illetően, hogy egyáltalán ők-e azok, akikkel a csúcsra tud jutni csapata.

A McLaren úgy készül az idei szezon hetedik futamára, a Kanadai Nagydíjra, hogy az egyedüli csapat a mezőnyben, amely még nem szerzett pontot idén. Bár Spanyolországban és Monacóban is láthattunk előrelépést tőlük, főleg időmérős tempó tekintetében, a versenyeken eddig nem akart összeállni a kép. A Honda eredetileg azt tervezte, hogy izmosabb erőforrással áll elő Montrealra, ám némi bizonytalanság után kiderült, a fejlesztésből nem lesz semmi sem, legalábbis az előttünk álló hétvégén.

A wokingiak célja és szándéka egyértelmű: világbajnokká válni a Hondával, a Reutersnek adott interjújában a vezérigazgató Zak Brown azonban kétségeinek adott hangot azt illetően, hogy ez valóra válhat-e záros határidőn belül. „A Honda nagyon keményen dolgozik, de úgy tűnik, kissé elvesztek” – vélekedett az amerikai. „Nemrég azt mondták, fejlesztések érkeznek… de nincs egy pontos határidőnk, ami problémás, lévén nagy bajban vagyunk, és nem ülhetünk itt örökké.”



„Izgatottan vártuk ezt az újítást, akárcsak a pilótáink, így komoly csalódást jelent, hogy végül mégsem kapjuk meg. Nem az erőfeszítés hiányáról van szó az esetükben, csak valahogyan nem akarnak összeállni a dolgok. A csapat igazgatótanácsa valósággal ránk parancsolt, hogy nem engedhetünk meg még egy ilyen évet magunknak. Nem akarok belemenni abba, hogy milyen lehetőségek állnak előttünk. Egyértelmű célunk, hogy bajnokságot nyerjünk a Hondával, de egy ponton meg kell hoznunk a döntést, hogy ezt meg tudjuk-e tenni, vagy sem. És ami azt illeti, komoly kétségeink vannak ezt illetően.”

„A hiányzó fejlesztésekkel, és hogy az újítások nem olyan szinten teljesítenek, mint amit mondtak nekünk, lassan elérjük a határt, és már nem lehet tovább húzni” – mondta Brown, aki állítólag azon gondolkozik, hogy kilencven napos ultimátumot ad a Hondának arra, hogy életképes erőforrással álljon elő. „Lassan belépünk abba az időszakba, amikor fontos döntéseket kell hoznunk. 100%-ig helyes döntés volt, hogy Hondára váltottunk, noha eddig nem működött. Egy év a Forma-1-ben örökkévalóságot jelent, három év pedig egy évtized – egyszerűen nem lehet ilyen sokáig húzni.”

Brown szerint komoly előnyökkel jár, ha valaki kvázi-gyári istállóként szerepel a Forma-1-ben, de kiemelte, hogy a Brawn 2009-ben, valamint a Red Bull 2010 és 2013 között is ügyfélcsapatként hódította el a világbajnoki címeket. „Hogy azt gondolom, nyerhetünk-e ügyfélmotorral? Szerintem igen.” Persze a japánok nem csak motorokat szállítanak: sajtóhírek szerint mintegy 100 millió dollárral járulnak hozzá a McLaren éves költségvetéséhez, a főtámogató nélkül álló gárda pedig nincs olyan helyzetben, hogy megengedjen magának ekkora bevételkiesést.

A vezérigazgatónak azonban erre is volt válasza: „Ha megnézzük, mennyit vesztettünk a FOM- és a szponzorpénzek csökkenésével, a Honda általi hozzájárulás kereskedelmi haszna is egyre kisebb. Ha jobban kibontjuk, nem származik belőle akkora előnyünk, mint az kívülről látszik” – tette hozzá Brown.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: