Számos olyan dolgot lépett már meg a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media a hatalomátvétel óta, amelyre az Ecclestone-érában esély sem mutatkozott. Az új vezérek egyik legfontosabb intézkedése az volt, hogy megpróbálták nyitottabbá tenni a sportágat – a szó legszorosabb értelmében, ugyanis míg az előző nagyfőnök időszakában világhírű színészeknek, sportolóknak és más nagy embereknek is sokáig kellett kuncsorogniuk, mire meghívást kaptak a külvilágtól elzárt területre, a paddockba, addig az új vezetőség – igaz, hogy méregdrágán és korlátozott számban – jegyeket is árul az ígéret földjére. Az F1 Experience név alatt futó program már működik, ám folyamatosan csiszolgatják és fejlesztgetik, ennek jegyében mostantól már nemcsak a paddock forgatagába lehet belekóstolni, hanem a szerencsésebbek a száguldást is megtapasztalhatják az aktuális versenypályán.
Stoddart, a korábbi Minardi-vezér egy évtizede bonyolít élményautózásokat kétüléses autóival: az utóbbi években általában hazai pályán, az Ausztrál Nagydíj idején küldte akcióba gépeit, rendre az első magyar Forma-1-es pilótával a volán mögött, és ez az új felállásban sem változik. Legfeljebb picit rendezettebbek lesznek a körülmények: „Melbourne-ben kezdtünk beszélgetni Ross Brawnnal erről, de azok még csak baráti beszélgetések voltak” – mondta csütörtökön, Barcelonában a formula.hu-nak Stoddart, aki azt is elárulta: akkor pörögtek fel az események, amikor a Kínai Nagydíj pénteki napján semmi nem történt a pályán. „Ez már Rossnak is sok volt. Addig arról egyeztettünk, hogy Austinban és Mexikóban lennénk ott, akkor viszont felhívott és jelezte, hogy nem lehetne-e azonnal, mondjuk Barcelonától megkezdeni a programot…”
Mivel Stoddart formációja mostantól az F1 Experience programcsomag része, a gárdának külsőségekben is hoznia kell a színvonalat. Ennek megteremtése egyáltalán nem volt könnyű feladat: az ausztrál légiforgalmi milliárdosnak 31 napja volt arra, hogy megoldást találjon, és ahogyan korábban, most sem ismert lehetetlent. „Felszereléseket kellett vásárolnunk, a Manor után megmaradt csomagban pedig meg is találtunk mindent, amire szükségünk volt. Nagypéntek előtti napon sikerült megállapodni, de a bankok keddig zárva tartottak, így az átutalás megtörténte után fértünk csak hozzá a felszerelésekhez. Ott várt bennünket minden, összecsomagolva, kamionok, bokszfelszerelések, amelyeket azonnal felpakoltunk és elküldtünk a festőműhelybe. Nagyon sok ember dolgozott megállás nélkül azért, hogy most itt lehessünk!” – elevenítette fel az utóbbi időszak eseményeit Stoddart.
Az ausztrál üzletember rendkívül büszke, hogy új színt csempésznek a Forma-1 vérkeringésébe: „Tegnap beindítottuk ezeket a fenevadakat és túlzás nélkül mondhatom, hogy a környéken mindenki felkapta a fejét a V10-eseink hangjára. Csodálatos érzés újra ezt hallani itt” – fogalmazott Stoddart, akiről extrémebb pletykák azt sem tartják kizártnak, hogy nem éri be ennyivel. Ha minden igaz, a háttérben azon dolgozik, hogy talpra állítsa a Manort: beszélni ugyan nem beszél róla, de tett egy kósza utalást, amelyből akár arra is lehet következtetni, hogy ez igaz lehet: „Nyugodtan írjatok rólunk úgy, mint a tizenegyedik Forma-1-es csapatról!” – fogalmazott.
Az első magyar Forma-1-es pilóta a Minardinál töltött 2004-es szezonja óta sosem szakadt el Stoddarttól, kettejüket szoros baráti kötelék fűzi össze, így honfitársunk a kezdetektől fogva állandó szereplője a kétüléses programnak. Kézenfekvő volt, hogy Stoddart felkéri a feladatra, így a másik korábbi MInardi-pilótával, Patrick Friesacherrel együtt bonyolítják majd az autóztatásokat, a jelenlegi tervek szerint naponta két alkalommal, a versenyhétvégék mindhárom napján.
„Idén is mentünk Ausztráliában, ahogyan az előző tíz évben is mindig, de ott még csak baráti beszélgetések folytak arról, hogy esetleg a versenyhétvégék részei leszünk. Aztán Paul egyszer csak felhívott, hogy készüljek, mert Barcelonában kezdünk. Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok, de bízunk abban, hogy mostantól még inkább a helyén kezelik majd ezt a kétüléses programot. Paul komoly heteken van túl, nagy F1-es tapasztalatokkal rendelkező szakembereket igazolt, felszereléseket vásárolt. Csupán annyi a gond, hogy a családtól picit többet leszünk távol. Patricknak például jó előre ajándékokat kellett vásárolnia a nejének és a gyerekeinek, hogy már megint elengedjék…” – mondta mosolyogva Baumgartner.
Ahogyan az évad európai szakaszának kezdetekor lenni szokott, a csapatok zöme mostanára időzítette első komolyabb fejlesztési csomagját. Ebből kifolyólag mindenki részéről tapintható az optimizmus, ám a kérdés továbbra is az: mivel az első négy futam után 2:2 az állás a Ferrari és a Mercedes között győzelmek tekintetében, hogyan folytatódik a két gárda párharca?
„Most végre úgy kezdtük a szezont, ahogyan szerettük volna, és nagyon bízom abban, hogy hasonlóan jó formában leszünk a mostani fejlesztési hullám után is” – mondta a Ferrari zászlóvivője, Sebastian Vettel. A dolgok jelenlegi állása szerint a négyszeres világbajnok német a háromszoros világbajnok Mercedes-pilótával, Lewis Hamiltonnal fut versenyt, aki a legutóbbi futamon, Szocsiban csak árnyéka volt önmagának: „Már elég jól értjük, hogy mi siklott félre nálunk Oroszországban. Kielemeztük a helyzetet, sokat tanultunk belőle és szerintem remek formában készülhetünk a hétvégére. Mindenki fejlesztett, holnap pedig meg kell próbálnunk jól beállítani az autónkat” – fogalmazott a brit, aki általános derültségre az FIA hivatalos sajtótájékoztatójára magával hozta kutyáját, Roscoe-t is. „Szerintem ilyet sem csinált még senki korábban” – mondta mosolyogva a szigetországi kiválóság.
Természetesen napirendre került a McLaren-Hondánál sínylődő helyi kedvenc, Fernando Alonso kilátástalan helyzete is. A kétszeres vb-első igyekezett udvarias lenni és nem ostorozni jelenlegi munkaadóját: „Csak reménykedni tudok abban, hogy a mostani fejlesztések révén mindkét autónk eljuthat a célig, mostanában ugyanis már az is többször előfordult, hogy nem tudtunk elrajtolni” – mondta a spanyol, aki nagyon várja az Indy 500-as kalandot, a jövőjét illető kérdésekkel viszont csak ősszel kíván foglalkozni: „Most csak az Indy-re és a csapatra összpontosítok, a többin majd inkább szeptember-október környékén szeretnék gondolkodni. Akkor talán már láthatjuk, hogy a csapat képes lesz-e nyerni 2018-ban. Szívesen maradok, ha ez így lesz, ha viszont nem, akkor meg fogok hallgatni minden ajánlatot” – fogalmazott a spanyol közönség elsőszámú kedvence.