DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Így nehezítik meg az új gumik a kerékcseréket

A Pirelli 2017-es abroncsainak méretnövekedése nagyobb leszorítóerőt generál, de a változás máshol is érzékelteti majd hatását: nem valószínű, hogy két másodperc alatti kerékcseréket láthatunk majd.

Érdekes, eddig kevéssé emlegetett dologra hívta fel a figyelmet Steve Nielsen, a Williams sportmenedzsere. A grove-i alakulat tavaly Bakuban 1,92 másodperccel állította fel a mércét a kerékcserék gyorsaságát illetően, 21 versenyből pedig 11 hétvégén ők bizonyultak a legjobbnak. Nos, a 2017-es abroncsok szélessége elől 60, hátul 80 milliméterrel nőtt, ezzel párhuzamosabban pedig nehezebbek is lettek, ez pedig a bokszcsapatok is nagyobb kihívás elé állítja. „A Williams kerékcseréi 34 műveletből állnak, és ennek a 34 mozzanatnak kell megtörténnie két másodperc alatt” – idézte Nielsent az Autosport.



„Ha ezek közül csak egy félrecsúszik, hosszabb lesz a kiállás, és a 34 műveletből tizenkettőt érintenek a nagyobb és nehezebb abroncsok. Például a kerékpisztolyokat kezelő srácoknak mélyebbre kell nyúlniuk, különösen a hátsó kerekeknél. A felszereléseknek és a technikáknak is meg kellett változniuk annak érdekében, hogy hozzáidomuljanak a módosításokhoz.” A felnik mérete is szélesebb lett, ennek köszönhetően pedig az kerékrögzítő csavarok rövidebb ideig lesznek láthatóak, Nielsen azonban úgy véli, hogy ez nem okozott akkora fejtörést számukra, mint azt tervezték.

„Mielőtt elkezdtük a gyakorlást az idei eszközökkel, tartottunk tőle, hogy nehéz lesz, de az egész csak hűhó volt semmiért. A legnagyobb gátló tényező maga az átmenet, amikor levesszük a használt, és feltesszük az új abroncsokat. Itt lehet veszíteni a legtöbb időt, hiszen három ember dolgozik itt centimétereken belül, a kerék pedig sokkal, sokkal szélesebb, mint eddig volt. Az itt lévőknek nagyobb teret kell hagyniuk egymásnak, ez pedig egy-két tizedmásodperces többletet jelent.”

Nielsen szerint nehéz lesz felülmúlni a tavaly látott, rekordgyorsaságú kerékcseréket, a kihívást azonban nem lehetetlen végrehajtani. „Az eddigiek alapján elérhetőek a tavalyi idők, csak nagyobb lesz a szórás. A tavalyi legjobb kerékcsere két másodperc körül alakult, vagy az alatt. Ez a cél idén is, de gyakoribbak lesznek a 2,4, 2,5, 2,6-os kiállások. Persze nagyszerű 1,9-et teljesíteni, mindenki erről beszél, és dagad a mellünk a büszkeségtől, de számunkra a kiegyensúlyozottság a legfontosabb. Ezért amikor négy kiálláson vagy, nincs értelme 1,9-et futni, ha a többiek 3,5-nél tartanak. Úgy vélem, hogy minden 2,5 másodperc alatt lesz majd.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: