DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 6. szerda
F1

Szabvány alkatrészek és költségsapka az F1 jövője?

A csapatok egyik új ötlete, hogy egységesítsék az autók bizonyos elemeit – mivel azonban úgyis találnának kibúvókat, a McLaren főnöke szerint kikerülhetetlen a költekezési határ meghúzása.

A Formula-1 új tulajdonosa, a Liberty Media hajlik arra, hogy csökkentse a sportág csapatainak költekezését: Ross Brawn, a motorsportért felelős igazgató a költségvetési sapkáról támogató hangnemben beszélt, rámutatva, hogy amíg sohasem próbálták ki, nem lehet arról sem beszélni, hogy nem működne. Az istállók szintén hajlanak arra, hogy visszafogják a költekezést. A McLaren igazgatója, Zak Brown azt is elárulta, milyen ötlet merült fel legutóbb.

„Egyesek azt gondolják, hogy standardizálni kellene bizonyos alkatrészeket” – mondta Brown az Autosportnak, kiemelve azonban, hogy a leleményes csapatok sokszor a saját maguk által hozott szabályokat is kijátsszák: „Az istállók már bizonyították, hogy nagyon agyafúrtak tudnak lenni. Nem hiszem, hogy irányítás alatt lehet tartani a költségeket úgy, hogy ellenőrzöd, mi van az autón. Rá fogunk találni az egyéb területekre, ahogy a szélcsatornával is történt. Szabályozni kezdtük, most pedig a számítógépes CFD költségei a plafonon vannak. Úgy vélem tehát, egyedül az alkatrészek szabványosításával nem lehet ezt kézben tartani.”



Ennek ellenére Brown támogatja az egyforma alkatrészek használatát, viszont szükségesnek tartja a költséglimit meghúzását is: „Nem hiszem, hogy a fogyasztó szemre meg tudja különböztetni a mi autónk és a Williams felfüggesztését, példának okáért. Ezért standardizálhatunk elemeket, hogy csökkentsük azokat a költségeket, melyek nem járulnak hozzá a show-hoz, a rajongók pedig nem is veszik észre a különbséget. De ezek ellenére is úgy gondolom, szükség van a költségsapkára, melyet a legtöbb más sportág alkalmaz.”

"Nagy támogatója vagyok a költségvetési sapka bevezetésének és annak, hogy kiegyensúlyozzuk a gazdasági helyzetet az első és az utolsó helyezett csapat között" – mondta el egy korábbi alkalommal Brown álláspontját a kiadások szabályozásáról. „Az olyan csapatok, mint a McLaren, a Williams vagy a Ferrari többet tesznek az asztalra, mint néhány más csapat, de az egészségtelen lenne, hogy ha minden évben lenne egy Manorunk, amely csődeljárás alá kerül."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: