Tavaly a Red Bullt, azelőtt a Ferrarit előzte meg a konstruktőri világbajnokságban, idén azonban a Force India szoríthatja az ötödik helyre, egy olyan csapat, amely hasonló költségvetéssel, de szerényebb infrastruktúrával dolgozik – a Formula-1 2016-os szezonjának legnagyobb visszaesője kétségtelenül a Williams.
2014-ben, év végén az FW36-tal közel kerültek a futamgyőzelemhez is, fejlesztési iramuk azonban lelassult 2015-ben, de ez is elég volt több dobogós helyhez. Idén viszont már csak egyszer álltak a pódiumra Valtteri Bottas kanadai eredménye révén: a csapat is elismerte, vakvágányra jutottak fejlesztéseikkel, melyek gyakrabban nem működnek, mint ahányszor igen.
„Nem igazán vált be a fejlesztési munkánk, az igazat megvallva már télen sem voltam boldog” – mondta az istálló műszaki főnöke, Pat Symonds az Autosport lapnak. Tudtam, hogy az év kezdetén a célok alatt vagyunk, melyeket érzésem szerint el kellett volna érnünk a tél folyamán, azaz az FW38 nem tartott ott, ahol kellett volna neki. Az FW36 jó autó volt, az FW37-et átlagos téli fejlesztésnek hívnám, de még mindig jó autónak. A mostani telünk viszont gyenge volt, és fejlesztés szempontjából a nyarunk sem nevezhető valami jónak. Ha a Mercedesszel vetjük össze magunkat, nem is vesztettünk annyit. Az történt, hogy a Red Bull óriási léptekkel halad az erőforrás és karosszéria terén, a Force India pedig szintén jó karosszéria-aerodinamikai lépéseket tesz meg.”
A Williams már a szezon korai szakaszában úgy döntött, jelentős erőforrásokat csoportosít a 2017-es, új szabályokhoz igazodó projektre. Symonds azonban nem kizárólag ennek tulajdonítja a nehézségeket. Kiemeli az első szárnyat, amely a fejlesztés egyik kulcsa volt, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – emiatt sokat veszíttek annak ellenére, hogy a padló és hűtés terén sikerült kisebb mértékben javulniuk. A szakember elismeri, hogy a Force India ellenben mindig beletalált.
A Williams az elmúlt két szezonban rendszerint erős volt a gyors kanyarokban, de szenvedett a lassú pontokon – ez idén szinte megfordult, ami egy példája annak, hogyan tud eltévelyedni egy jó alapokkal rendelkező csapat, melynek kapacitása véges.
„Keményen dolgoztunk az alacsony sebességű kanyarokon, és már jobb az egyensúlyunk, jobban tudunk kigyorsítani belőlük. A 2015-ös monacói versenyt követő vizsgálataink alapján eredményes újításokat tudtunk bevezetni. A magas sebességű kanyarok azonban a leszorítóerőről szólnak, ezen a téren pedig egyértelműen esünk vissza” – mondta Symonds, aki egy másik területként a Pirelli gumikra vonatkozó biztonsági előírásait említette. „A nyomásértékek és dőlésszögek miatt ki kell próbálnod különböző ötleteket. Ez megakadályozta, hogy azokon a részleteken dolgozzunk, melyek gyorsabbá teszik az autót, helyette arra koncentráltunk, hogy a gumik kibírják. Mint látható, most már egészen jól bánunk az abroncsokkal.”