Hónapok óta benne volt a pakliban, hogy Massának távoznia kell a Williamstől, ám mivel az egész mezőny egyik legszimpatikusabb, legrutinosabb pilótájáról van szó, arra senki sem gondolt, hogy teljes egészében hátat fordít a Forma-1-nek. Csütörtökön, a csapat által összehívott sajtótájékoztatón mégis ezt jelentette be: „Úgy döntöttem, hogy az évad végén elhagyom a Forma-1-et” – mondta a 35 éves brazil pilóta, miután a grove-i egylet csapatfőnök-helyettesével, Claire Williamsszel együtt elfoglalta helyét a dugig tömött Williams motorhome-ban kialakított alkalmi pulpituson.
Hetek óta úgy hírlett, hogy a Williams azt szeretné, ha a versenyzők pénzügyi fronton is hozzájárulnának a csapat működéséhez. Erre Massa is több ízben célzott, Spában például kerek-perec kijelentette, hogy nem hajlandó fizetni a versenyzői állásért, ahogyan pályafutása korábbi szakaszában sem tett ilyet, ám a csütörtöki, monzai eseményen már olyan színben tűntették fel a visszavonulást, hogy a pilóta maga hozta meg a döntést. Sokkal valószínűbb, hogy Massa jobb ajánlat híján kényszerűségből döntött a távozás mellett (Spában például azt mondta, hogy nem akar a Williamsnél gyengébb csapatnál versenyezni), a különítmény pedig meg akarta adni neki a méltóságteljes búcsú lehetőségét.
„Két hónapja döntöttem el, hogy távozom” – vázolta saját, a korábbi forgatókönyvekkel szöges ellentétben álló verzióját a pilóta, akinek arra is volt magyarázata, hogy miért épp Monzában tette meg a bejelentést. „Tíz évvel ezelőtt Michael Schumacher is itt jelentette be a visszavonulását, aki mondjuk így, hogy nagy tanár volt számomra és sokat segített a karrieremben” – fogalmazott a brazil, aki köszönetet mondott családjának, az őt foglalkoztató Forma-1-es istállóknak, a Saubernek, a Ferrarinak és Williamsnek, valamint menedzserének, az F1-es karrierjét mindvégig egyengető Nicolas Todtnak is.
Massa pályafutásának fontosabb mérföldkövei jól ismertek: tejfelesszájúként debütált a Saubernél 2002-ben, ahonnan vehemenciája miatt egyetlen szezon után parkolópályára tették és a Ferrarinál kötött ki tesztpilótaként. 2004-ben két szezon erejéig visszatért, majd 2006-tól 2010-ig a Ferrari kötelékében szerepelt, ahol olyan csapattársak mellett szerepelt, mint Michael Schumacher, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso. Itt produkálta a legfontosabb eredményeket: 2006-ban és 2008-ban győzött a hazai nagydíján, ami a brazil pilóták esetén nagy szó, utóbbi futamon ráadásul a vb-cím is a markában volt. Ha Lewis Hamilton a kaotikus viadal utolsó körében nem előzi meg Timo Glockot, a viadalt megnyerő Massa lett volna a világbajnok.
„Soha nem fogom elfelejteni az első Forma-1-es tesztemet, amely 2001-ben volt Mugelloban a Sauberrel. Örök emlék az első dobogós helyezésem, az első győzelmem vagy épp az első győzelmem otthon, Brazíliában. Ugyanide sorolnám az első dobogómat is a Williams tagjaként. Amire nem szívesen emlékszem, az a 2008-as szezon, egészen pontosan a baleset-botrány. Ha az nincs, én nyerem a világbajnokságot. Azt nagyon nehéz volt elfogadni. Az talán némi vigaszt jelentette, hogy rajtam semmi nem múlt, én mindent megtettem a világbajnoki címért” – nosztalgiázott a búcsúzó pilóta.
Massát pályafutása legsötétebb momentuma hazánkhoz köti, 2009-ben ugyanis a Hungaroringen találta fejen a Rubens Barrichello Brawnjáról lerepülő rugó, amely olyan súlyos fejsérült okozott, hogy előbb az életért, majd néhány órával később a karrierjéért kellett aggódni. Hála a magyar orvosok hatékonyságának, a versenyző nyomok nélkül túlvészelte a durva sérülést és azóta is szoros szálak fűzik hazánkhoz. „Tudom, hogy sokan kedvelnek Magyarországon. Köszönöm nekik, hogy mindig mellettem álltak” – mondta hazánkhoz fűződő viszonyáról a formula.hu-nak a brazil.
Nagy kérdés, hogy a Williams milyen irányba lép versenyzői fronton: noha az utóbbi napok pletykái szerint két évre hosszabbít, röviddel Massa bejelentése előtt Valtteri Bottas azt közölte, hogy még nincs fejlemény a jövőjével kapcsolatban, a brazil helye viszont biztosan megüresedik. Régóta hallani, hogy Jenson Button lehet a grove-i csapat új szerzeménye, de csütörtökön, Monzában a 2009-es világbajnok már megint megpróbálta elpoénkodni az erre vonatkozó kérdéseket: „Persze jó lenne, meg izgalmas is lenne, de nincs semmi mondanivalóm azzal kapcsolatban, hogy mit fogok csinálni jövőre. Sajnálom” – mondta a brit. Egy másik lehetőség a Forma-3-as Európa-bajnokságon szereplő Lance Stroll, aki milliárdos édesapja révén tekintélyes összeget is vinne magával, ám egy ideje nem hallani a kanadai pilóta esetleges szerepeltetéséről. Spekulálnak Sergio Perezről is, ám a mexikói számára legfeljebb a gyári hátterű Renault jelenthetne alternatívát a jövőre nézve, a Williamsért aligha hagyná hátra a grove-i egyletet a konstruktőri tabellán épp Spában megelőző Force Indiát.
Massa visszavonulásának bejelentése mellett természetesen Max Verstappen és a Ferrari-pilóták Spában kirobbant háborújának utórengései szolgáltattak témát. A vörös formáció pilótái továbbra is fenntartják korábbi álláspontjukat, hogy a holland suhanc viselkedése aggasztó, ugyanakkor a németalföldi sem visszakozik. Sőt, még rá is tett egy lapáttal: újfent megjegyezte, hogy fittyet hány arra, mit beszélnek róla a többiek.
„Nem fogok semmit mondani, csak meghallgatom, a többi a sportfelügyelők dolga!” – mondta a Red Bull motorhome-jában tartott sajtóértekezletén Verstappen, amikor arról kérdezték, hogy a Spában történtek után puskaporos hangulatú versenyzői eligazításra számít-e. Räikkönen háborgásával a fiatal pilóta Zlatan Ibrahomivicot hozta fel példaként: „Mi van akkor, ha őt védőként játszatják? Örülne neki, csak azért, mert mások azt gondolják, hogy ő jó védő? Nem hinném, hogy hallgatna másokra. Itt sincs szó arról, hogy csak azért, mert más pilóták azt mondják, hogy változtassak a vezetési stílusomon, változtatni fogok a vezetési stílusomon.”
Verstappen azzal a hihetetlen könnyedséggel és magabiztossággal kezeli a helyzetet, ahogyan Barcelonában viselkedett, amikor kapásból győzelmet aratott a Red Bull kötelékében futott első versenyén. Még mindig nehéz megmagyarázni, hogy miből táplálkozik ez a fajta attitűd: Spában Toto Wolff, a Mercedes főnöke azt ecsetelte, hogy Verstappen agresszivitása és viselkedése a „legnagyobbakra”, az ifjú Sennára és Hamiltonra emlékezteti, ám a versenyzőt ez sem hatott meg túlságosan. Erről a formula.hu-nak is beszélt a sajtóértekezleten: „Őszintén szólva nem sokat olvasok arról, hogy ki mit mond. Amikor hazamentem, most is inkább azzal foglalkoztam, hogy élvezzem a rövidke szabadidőmet. Viszont az mindig pozitív, amikor ilyet hallok, de inkább arra összpontosítok, ami a feladatom, amit csinálnom kell, hogy minél gyorsabb legyek a versenypályán” – mondta Verstappen.
A hétvége legfőbb esélyese természetesen a Mercedes, elsősorban a listavezető Lewis Hamilton, aki elképesztő önbizalommal jött-ment egész nap. Van is oka rá, pláne annak fényében, hogy Spában kimaxolta a kármentést és több friss motorja van, így jóval szabadabban taposhatja a gázt az egész idény leggyorsabb pályáján. Akinek ismét villantania kell, az Nico Rosberg: a német a szokásosnál lazább, a jelek szerint nem stresszel, de persze még nem kezdődött el a hétvége. Majd holnaptól…