DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 5. kedd
F1

Exkluzív: Kezd tombolni a Max-Mánia

Annál jobban aligha lehet feltüzelni a Spa-Francorchamps környékét megszálló lakókocsis nézősereget, ahogyan Max Verstappen csinálta a Belga Nagydíj nyitónapján. A holland-belga a legjobb eredménnyel hergelte fel híveit, de persze más is történt a nap folyamán.

Igaza lett azoknak, akik telt házat jósoltak a belgiumi Forma-1-es hétvégére: Verstappen miatt útnak indultak a lakókocsis karavánjaikról ismert hollandok (akárcsak annak idején az édesapja miatt), a fiatal kiválóság hazai produkciójáról a belgák sem akarnak lemaradni, így még a zegzugos hegyvidéki utakat jól ismerő rutinos helyi médiamunkások között is akadt olyan, akinek csak egy, másfél órányi dugóban rostokolás után sikerült befutnia a pályára.

Verstappen azzal hálálta meg a rajongók bizalmát, hogy megfutotta a nap legjobb eredményét: míg délelőtt Nico Rosberg volt a leggyorsabb a Mercedesszel, addig délután már a Benelux-közönségkedvenc ifjú titán diktálta a tempót 1:14,085-ös idejével, 0,256 másodpercet verve saját Red Bullos csapattársára, Daniel Ricciardóra. „Természetesen boldog vagyok, hogy a sok holland szurkoló előtt első lettem, de ez még nem az időmérő vagy a verseny volt, így meglátjuk, hogy mi történik a folytatásban. Amikor az élre álltam a második edzésen, hallottam, ahogyan a szurkolók örvendeznek és láttam, ahogyan lengetik a zászlóikat. Ez komoly löketet és motivációt jelent számomra” – lelkendezett minden idők legfiatalabb futamgyőztese.



Mivel a Mercedes csak az első edzésen használta a szuperlágy Pirelliket, a másodikon nem, így Rosberg csak az 5. pozícióban fejezte be a gyakorlást. A németnél a meglepően jól muzsikáló Force India páros, Nico Hülkenberg és Sergio Perez, valamint az általuk közrefogott Ferrari pilóta, Sebastian Vettel is gyorsabb volt. Az eredményeket a silverstone-i középcsapatnál és a gyengélkedő maranellói topgárdánál sem értékelték túl: „Javítanunk kell az autón, mert nem ott tartunk, ahol szeretnénk. Biztos vagyok viszont abban, hogy a folytatásban gyorsabbak leszünk” – mondta Vettel, aki csapattársához, Kimi Raikkönenhez hasonlóan panaszkodott arra, hogy nehezen birkózott meg a szokatlan belgiumi forróságban túlságosan sokat csúszkáló Pirelli abroncsokkal.

Kiderült, hogy Lewis Hamilton kétszer 15 rajthelyes büntetéssel várja a folytatást: az első 15 helyes büntetés már csütörtökön biztos volt, amikor a bajnokcsapat bejelentette, hogy a háromszoros világbajnok címvédő megkapja a hatodik turbófeltöltőjét és hőenergia-visszanyerő komponensét, pénteken viszont már az közölték, hogy további elemeket is bevetnek, ami újabb 15 pozíciós rajtbüntetéssel jár. „Számomra rendben volt a mai nap, nem így a srácoknak, akik egész álló nap motorokat cseréltek. Nagy köszönet nekik érte” – mondta a brit, aki a 13. helyen zárta a napot.

Míg Hamilton taktikai okokból vállalta a büntetésáradatot, addig Fernando Alonsót keserves csalódás érte: csütörtökön még csak a Honda motorhome-jának bedöglő klímarendszere ontotta magából vizet (a Force India és a Toro Rosso munkatársai együtt takarították a paddockot), pénteken viszont már a kétszeres világbajnok autójába beszerelt vadonatúj, továbbfejlesztett erőforrás tette ugyanezt. Az eredmény egy 35 pozíciós rajtbüntetés, így a spanyol valószínűleg Hamilton mögül lesz kénytelen megkezdeni a vasárnapi futamot.

Az első gyakorláson folytatódott a glória tesztelése, a kísérleti fázisban lévő fejvédő eszközt négy pilóta is kipróbálta, mivel az FIA kíváncsi volt arra, hogy mennyire zavarja a kilátást az olyan nagy szintkülönbségű helyszíneken, mint például az Eau Rouge. Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Nico Rosberg volt a négy kiválasztott, közülük ráadásul Rosberg a napi legjobbját is az egyik glóriás körében érte el: „Jó volt kipróbálni, egyáltalán nem zavart és szerintem nagyon sokat javítana a biztonságon” – mondta a jövőre még biztosan nem debütáló eszközről a Mercedes németje.

Tartogatott újdonságot a Pirelli is, az olasz gumigyártó prototípus abroncsokat is biztosított a pilótáknak, autónként két szettet, a fejlesztési program részeként. „Néhány versenyző kipróbálta ezeket a prototípus gumikat, amelyek lágy keverékűek, és olyan elemeket tartalmaznak, amelyek tovább javítják a többszörös erőhatásokkal szembeni ellenállást. Ez része a fejlesztési programunknak, így tanulmányozni fogjuk az adatokat és kiértékeljük, hogy használjuk-e majd ezeket az elemeket a jövőben” – fogalmazott a gyártó sportért felelős igazgatója, Paul Hembery.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: