DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 1. szombat
F1

Ostobaság volt a rádiózás miatt vitázni

A Német Nagydíjtól az FIA feloldotta a rádiós korlátozásokat, így a mérnökök bármit mondhatnak pilótáiknak - Rob Smedley szerint eleve butaság volt azt gondolni, hogy a pilóták egyedül is képesek az F1-es autók vezetésére és a beállítások kezelésére.

A szezon előtti szabályváltozások fontos eleme volt, hogy a pilóták „egyedül és segítség nélkül” kell, hogy vezessék az autókat, azaz a versenymérnökök semmi olyan információt nem oszthattak meg velük vezetés közben, amely segítségükre lehetett volna. Több botrányos büntetés és incidens után a Stratégiai Csoport Hockenheim előtt úgy döntött, hogy feloldják a korlátozást - Rob Smedley, a Williams teljesítményért felelős mérnöke úgy véli, hogy a szabály eleve halva született, lévén a modern Forma-1 egyszerűen elképzelhetetlen anélkül, hogy a csapat beleszóljon az autó működésébe és a vezetés mikéntjébe.



„Mérnöki szempontból abszolút helyesnek tartom, hogy ismét szabad a rádiózás” - idézte a Motorsport.com a szakembert. „Az autók hihetetlenül komplikáltak lettek ezekkel az erőforrásokkal, és túl sokat követeltek a pilótáktól, hogy egyedül vezessék az autókat 320 km/h-nál, amellett, hogy kezeljék a motorokat agy bármilyen felmerülő problémát.” Amikor arról kérdezték Smedley-t, hogy ez a hozzáállás szembemegy-e a sportág tradícióival és a pilóták valódi szerepével, így válaszolt: „Egy olyan Forma-1-hez akarnak az emberek visszatérni, amely nem létezik többé. Egy olyan időszakba, ahol még voltak porlasztók, pedálrudazatok, melyek mechanikus módon működtek - most viszont hihetetlenül komplex autóink vannak.”

„Most már más a helyzet: csapatsportról van szó, 500 ember dolgozik nálunk. Ha felmerül ez az ostoba vita arról, hogy a pilóta egyedül van az autóban, akkor miért szabadulunk meg az összes mérnöktől? Vagy hogy elhozzuk az autókat, melyek majd összerakják magukat. Sőt, ezt nem is nekünk kell megcsinálnunk, mert a pilóták majd összerakják az elemeket, vezetik az autókat, aztán beszélgetnek egymással a kamionban. Hol a vége? Hogy őszinte legyek, butaság az egész. Csapatsportról van szó, annak ellenére, hívják egyéni bajnokságnak, vagy a Holdon rendezett bajnokságnak. Ha nem az lenne, nem lenne ötszáz emberünk egy csapatban, akik a pilótákért és a csapat előrelépéséért dolgoznak” - tette hozzá Smedley.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: