DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Exkluzív - Fittipaldi: Még több pénzt, gyorsabb autókat a Forma-1-es pilótáknak!

Legyenek őszintébbek, nagyszájúak és tökösebbek a jelenkor F1-es pilótái, ám cserébe nem szabad sajnálni tőlük a csillagászati fizetéseket! Így vélekedik a régmúlt nagy alakja, 1972 és 1974 világbajnoka, Emerson Fittipaldi, akit a Formula.hu a hockenheimi paddockban stoppolt le, hogy mondja el véleményét a mostani helyzetről.

A 69 esztendős brazil manapság csak akkor bukkan fel a Forma-1 háza táján, ha az FIA „beidézi”, mint a sportfelügyelői testület versenyzői múlttal rendelkező tagját. A Német Nagydíjon is ilyen minőségében jelent meg, s mint általában mindig mindenre, ott is fittyet hányt az elvárásokra: köztudott, hogy a világszervezet vezetése egyáltalán nem kedveli, ha a sportfelügyelőként szolgálatot teljesítő expilóták a sajtóval paroláznak, Fittipaldi a nyári napsütésben, a paddock forgatagában boldogan állt szóba velünk, és ahogyan az lenni szokott, most is kiosztotta a bizonyítványt.

Ha a régi idők nagyjai véleményt mondanak a „maiakról”, a problémájuk általában az, hogy manapság már nincs meg az a tökösség, rafkósság, ami hajdanában jellemezte a Forma-1-es versenyzőket. Ezzel a dél-amerikai legenda is egyetért, az okát pedig arra vezeti vissza, hogy a sportág túlságosan elüzletiesedett.



„A PR-főnököknek picit jobban kellene engednie, hogy a versenyzők önmaguk legyenek, mert szinte csak azt mondhatják, amit a szponzorok hallani szeretnének. Meg kell adni nekik a szólásszabadságot, hogy elmondhassák a véleményüket, mert manapság ez nem nagyon működik. A mi időnkben ordítoztunk egymással, panaszkodtunk, ez része volt a sportnak és a közönséget is érdekelte. Biztos vagyok benne, hogy a mai srácok között is nagyszerű személyiségek vannak, de sajnos ezt nem mutathatják meg” – mondta a Formula.hu-nak a kétszeres világbajnok.

Bár a Forma-1 mindig híres volt arról, hogy jól tartja legnagyobb sztárjait, nem túlzás kijelenteni, hogy az elit fizetések az utóbbi időszakban az átlagember számára felfoghatatlan szintre nőttek. Fernando Alonso – akit a paddockban mércének tartanak – évi 35 millió eurós alapbérért küszködik a McLaren-Hondánál, Lewis Hamilton sem keres 32 milliónál kevesebbet a Mercedesnél és Sebastian Vettel is többet visz haza a Ferraritól, mint például fénykorában a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, aki annak idején a világ legjobban fizetett sportolóinak listáját is vezette. A világ jelenlegi gazdasági helyzetének fényében érthető, hogy sokan bicskanyitogatónak tartják az F1-es csúcsgázsikat, Fittipaldi azonban nem sajnálja a pénzt a versenyzőktől. Sőt, ha tehetné, még komolyabb összeget juttatna nekik…

„Ez minden sportban megvan” – mondta a brazil, amikor a gigászi javadalmazásokról kérdeztük. „Elég csak a focit nézni, ott a játékosok sokkal többet keresnek, mint a Forma-1-es pilóták, pedig jóval kevesebbet kell kockáztatniuk. Fogalmam sincs, hogy mennyit keres például Messi, de biztosan rengeteget. A teniszezőknél is a három legjobb évről évre komoly vagyonokat keres. Vagy nézzük a NASCAR-t, szerintem ott is vannak, akik többet keresnek, mint a Forma-1-es versenyzők, pedig nem vállalnak akkora kockázatot. A rizikó itt sokkal nagyobb, mint más sportokban, így szerintem ezek a srácok megérdemlik a pénzüket.”

A folyamatos szabályváltozások témája egy másik olyan terület, amelyről a régi idők ászai általában lesújtó véleményt fogalmaznak meg, ám Fittipaldi meglepő módon nem háborog emiatt. Persze azt sietve megjegyezte: csak abban az esetben nincs gondja a folyamatos módosításokkal, ha azok gyorsabb autókat és izgalmasabb versenyeket eredményeznek.

„Sok terület van, ahol, javulni kell, de szerintem sokan vannak, akik azzal foglalkoznak, hogyan lehetne jobbá tenni a Forma-1-et. Bízom benne, hogy sikerül és a sportág egyre jobbá válik, mert végső soron a Forma-1-nek mindig Forma-1-nek kell lennie. Amikor annak érdekében változnak a szabályok, hogy nagyobb legyen a versengés, azt örvendetesnek találom, hiszen pont ez az, ami jelenleg hiányzik a Forma-1-ből. Valamivel kiegyensúlyozottabbnak, élesebbnek kellene lennie a versenynek a csapatok között. Most van a Mercedes, és vannak a többiek…” – mondta a brazil, aki sokat vár a 2017-es, a szakmabeli jóslatok szerint a mostaniaknál sokkal gyorsabb autókat eredményező szabályváltozásoktól: „Minél gyorsabbak vagyunk, az csak annál jobb. Így a versenyzők tehetségét is könnyebb megmutatni, mert minél gyorsabbak az autók, annál nehezebb villogni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: