Persze tudjuk, hogy nem lehet olyan szabályt hozni sem a Formula-1-ben, sem bármelyik sportban, amely a nézők millióinak egyöntetűen ínyére van, de valamiért úgy tűnik, hogy az FIA bármit is lép, mindig túlsúlyba kerülnek az ellenvélemények. Eredetileg azért kezdtek 2014-től fogva fokozatosan korlátozásokat bevezetni a mérnök és a pilóta közötti rádiós kommunikációra, mert attól tartottak, rossz képet festhet a sportról, ha a versenyzők látszólag mindig a csapat útmutatásai szerint cselekszenek. Az utóbbi hetek néhány vitás helyzete után újabb módosítást vezettek be a szabály megszegéséért járó büntetésre, de a közvéleményből már ez sem váltott ki pozitív reakciókat.
A Magyar Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján megkérdeztük Pat Symondst, nem tart-e attól, hogy a rádióra vonatkozó előírás is beleesik a túlszabályozás csapdájába, amiből aztán nagyon körülményes lesz majd kimászni.
„Ez egy igen érdekes felvetés” - kezdett bele Symonds. „A szabály úgy fogalmaz, hogy a versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót, de ennek a jelenlegi értelmezése véleményem szerint nagyon szigorú. Ezt az elvet már sok-sok évvel ezelőtt lefektették, valószínűleg azzal a céllal, hogy gátat szabjanak a különféle elektronikai berendezések térnyerésének. Például legutóbb ezen előírás nyomán tiltották be a kipörgésgátlót is. Furcsának tartom, hogy erre a területre is kiterjesztették a szabály hatáskörét, hiszen én mindig is úgy hittem, hogy a Formula-1 egy csapatsport. Mindig is úgy hittem, hogy a csapatnak szerepet kell vállalnia a versenyző kisegítésében. És ha már azt mondjuk, hogy a pilótának mindent egyedül és segítség nélkül kell megoldania, akkor nem kellene talán, hogy a bokszkiállásnál is ő cserélje le a saját kerekeit? Ha ugyanis tovább feszegetjük a határokat, akkor logikailag pontosan efelé haladunk.”
A paddock talán legnagyobb tiszteletben álló technikai szakembere egy különös hasonlatot is előhúzott a nemrég véget ért futball Eb-kapcsán, amelyet szerinte szintén jobban élvezhettünk volna, ha belehallgathatunk a mérkőzések közbeni beszélgetésekbe.
„A nyilvános rádiókommunikáció jelenléte egy nagyon érdekes és sajátos eleme az autóversenyzésnek, ezért nagyon szomorúnak tartom, hogy eltávolodunk tőle” - adott hangot frusztrációjának Symonds. „Ugorjunk csak vissza pár hetet, amikor Németország és Olaszország a futball Európa-bajnokság elődöntőjét játszották, amely párharc egészen a tizenegyesrúgásokig húzódott. Miután mindkét fél három-három büntetőt kihagyott, ki ne szerette volna hallani, hogy mit mondtak a kapusok? Ki ne szeretett volna belehallgatni a csatárok gondolataiba? A Formula-1 rendelkezik azzal a különleges képességgel, hogy a rádiózás révén ennyire közel engedheti a rajongókat a történtekhez, mintegy beültetve őket a pilótafülkébe. Most ennek lehetőségét akarjuk tőlük elvenni, és szerintem ez a legnagyobb kár az egészben.”