DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda
F1

Exkluzív: Kifaggattuk az F1 technikai főgurujának magyar jobbkezét

A Forma-1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén senki nincs közelebb a tűzhöz, mint a garázsok mélyén lapuló technikai ellenőrök. A hazai stáb jócskán hozzáteszi a magáét a viadal sikeres lebonyolításához: a négy nap során végzett munkájukról az FIA évről évre jeles bizonyítványt állít ki, az előkészületek viszont már hónapokkal korábban elkezdődnek. A formula.hu a tavalyi Magyar Nagydíj óta figyelemmel kísérte, hogy a stáb vezetője, Balla Zoltán hogyan készítette elő a gárdát a hét végén esedékes csúcseseményre.

2015. július 26., A Magyar Nagydíj versenynapja
Helyszín: Hungaroring, paddock

Balla Zoltán kissé megfáradt arccal jön-megy a garázsok és a kamionok között. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) munkatársa, a hazai technikai ellenőrök főnöke stábjának tagjaival együtt már ötödik napja ébred kora hajnalban és fekszik késő éjjel, hogy a lehető leghatékonyabban működhessenek közre a Forma-1, valamint a betétszériák, a GP2 és a GP3 edzéseinek, időmérőinek és futamainak lebonyolításában. Amikor azt mondom a fiatal szakembernek, hogy soktízezren vannak a nézőtéren, akik szívesen csatlakoznának elitalakulatához, elégedett mosoly ül ki az arcára. De mit is csinálnak pontosan az általa vezetett egység tagjai, akik a garázsok mélyén töltik az egész hétvégét?

BALLA04



„A feladataink közé tartozik a mérlegelés, míg a bokszellenőri feladatok ellátása során jegyzőkönyveket kellett írniuk a kollégáknak. Az ellenőreink dokumentálják a csapatok által végrehajtott teljes tevékenységet. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az ellenőreinknél van egy jegyzőkönyv, amelybe felvezetnek mindent, ami a garázsban történik, legyen szó szerelésről, vagy más különféle beavatkozásokról, például tankolásról, kerékcseréről. Vannak gumiellenőreink is, akiknek az a feladata, hogy a gumiallokációt ellenőrizve egy speciális szkennerrel leolvassák az abroncsok vonalkódját. Ennek használatára jóelőre felkészítik a munkatársainkat, a hétvége kezdete előtt pedig ott, helyben, gyakorlásra is kínálkozott a lehetőség” – magyarázza a feladatokat Jo Bauer FIA technikai delegált közvetlen magyar kollégája. 

2015. augusztus 18., Majd’ egy hónappal a Magyar Nagydíj után
Helyszín: Valahol Magyarországon

E-mail küldés Zoltánnak, csak úgy a kíváncsiság kedvéért: - Zoli, milyen volt a visszajelzés idén, mit mondtak az FIA-nál?   

Nem sokkal később érkezik a válasz: „Nem akarok hazabeszélni, de a tény megköveteli, hogy elmondjam: a Technikai Bizottság Forma-1-es, valamint GP2-es és GP3-as tevékenységét is magas színvonalúnak minősítette az FIA. Az idei futam zárómegbeszélésén is komoly elismeréssel szóltak a teljesítményünkről az illetékesek, és mint általában, ezt írásos formában is kinyilvánították!”

2015. november 2., Egy nappal a Mexikói Nagydíj után
Helyszín: Mexikó, Magyarország

Mi sem bizonyítja jobban, hogy az FIA nagyra értékeli a magyarok szakmai munkáját, mint az, hogy a Forma-1-es versenynaptárba visszatérő Mexikói Nagydíjra magyar szakembereket kértek fel, hogy segítsék és támogassák helyi kollégáikat a viadal lebonyolításában. Faluvégi Péter és ifj. Zettner Tamás a versenyirányításnak, Balla Zoltán pedig a technikai felügyelőknek nyújtott háttértámogatást Mexikóvárosban.

BALLA02

Apró idézet a technikai szakember leveléből: „Megjártuk Mexikót, minden a legnagyobb rendben ment. Az elején picit akadozott a rendszer, de aztán szépen belejöttek a helyi srácok is, problémák nélkül sikerült lehozni a hétvégét. Láttunk olyan technikai vonatkozású újdonságokat is, amelyek a Magyar Nagydíj óta lettek bevezetve…”

2016. április 24., A hazai WTCC forduló versenynapja
Helyszín: Hungaroring, paddock

Szakadó eső Michelisz Norbiék versenynapján, ám Balla Zoltán az FIA technikai ellenőreként éppen olyan vehemenciával cikázik a garázsok és a kamionok között, mint tavaly júliusban, a tikkasztó Forma-1-es hétvége alatt. „Az MNASZ februárban jelölte ki azokat a szakembereket, akik részt vesznek a nemzetközi versenyek lebonyolításában. Jómagam is akkor kezdtem az idei munkát. Nem sokkal később megérkezett a felkérés a hazai szövetségtől az F1-es futamra, így beindult a szervezkedés. Felvettem a kapcsolatot Jo Bauerrel, tájékoztattam, hogy idén is az én feladatom a hazai stáb összeállítása, a munkamenetük lebonyolításának megtervezése és felügyelete. Mostantól gyakoribbak a levélváltások, telefonos egyeztetések” – mondja a szakember, mielőtt sietve berohan az FIA garázsába, ahol már többen is várnak rá.

BALLA03

2016. július 1., Az Osztrák Nagydíj pénteki edzésnapja
Helyszín: Spielberg, paddock

Útban a Truck Race nürburgringi fordulójára, Balla Zoltán megragadta az alkalmat, hogy egy gyorsvizit erejéig beugorjon a Red Bull Ringre. Mivel a Forma-1 épp ott állomásozik, kiváló az alkalom, hogy személyesen is egyeztessen Bauerrel a magyar futam előkészületeiről, az addig hátralevő időszak tennivalóiról. A kívülállók számára is nyilvánvaló, hogy megvan az összhang a két szakember között, akik az FIA motorhome-jának egyik asztalánál, papírkupac felett görnyedve duruzsolnak közös ügyeikről.

„Arról érdeklődött Bauer úr, hogy a felkészítés hogy áll itthon, továbbá egyeztettünk azokról a fontos témákról, amelyekről mindenképpen beszélnem kell a stábunk tagjainak még a versenyhétvége kezdete előtt. Átnéztük az időterveket, a gépátvételi- és homológ listákat, amelyekben nincs komolyabb változás az előző évhez képest. A lényeg az, hogy mire Mogyoródon leszünk, és Bauer úr személyesen tart majd eligazítást, addigra a magyar kollégák maradéktalanul tisztában legyenek a tennivalók legapróbb részleteivel is.”

IMG_20160701_134425

- Hány ilyen felkészítő meetinget tartasz a Magyar Nagydíjig hátralevő időben? 

„Ötven főről beszélünk, ennyien alkotják a technikai csapatot, így egy alkalom ritkán elegendő, de kettővel általában sikerül megoldani. Olyan emberekről beszélünk, akik hétköznap a polgári állásaikban bizonyítanak, hétvégenként pedig az MNASZ rendezvényein teljesítenek szolgálatot a technikai részleg képviseletében, felügyelőként, ellenőrként. A legjobb szakemberek jönnek a Forma-1-re is, ez egyfajta jutalom számukra.

- Véleményed szerint mi az FIA-val folytatott közös munka sikerének titka?

„Abban biztos vagyok, hogy a hatékony kommunikáció nagyban hozzájárul ehhez. Mindent meg is teszünk, folyamatosak az egyeztetések mindkét fél részéről. Egy másik fontos összetevő a hazai kollégák érdeklődő hozzáállása.  A magyar technikai ellenőrök roppant motiváltak, imádják ezt csinálni és sokan közülük évtizedes rutinnal rendelkeznek. A tavalyi, harmincadik Magyar Nagydíj alkalmából például hatan kaptak jubileumi elismerést a nemzeti technikai ellenőrök közül.”

2016. július 18., A 31. Magyar Nagydíj hetének első napja
Helyszín: Budapest

Aki egy picit is szimpatizál az autóversenyzéssel, az biztosan érzi azt a megmagyarázhatatlan bizsergést, ami évről évre jelentkezik a hazai F1-es nagydíj előtti napokban. Sokak számára az évad legkeményebb hete ez: biztosra vehetjük hogy közöttük van a technikai ellenőrök vezetője is. „Az első találkozót szerdán tartjuk Bauer úrral, de az igazi munka másnap veszi majd kezdetét. A nap az eligazítással indul majd, amelyet Bauer úr tart. Ez nagyjából két órás elfoglaltság, ilyenkor beszéljük meg az első két nap tennivalóit, a gépátvétellel és a szabadedzésekkel kapcsolatos feladatokat. Szombaton kora reggel szintén van egy hosszú briefing, akkor órára, percre lebontva tárgyaljuk át a szombati és a vasárnapi eseményeket. Biztos vagyok benne, hogy ismét izgalmas hétvége vár ránk!”

SCRUTINEERS

Balla Zoltán élete mindennek mondható, csak unalmasnak nem: az FIA képviseletében immáron második éve ETCC-futamokon és Truck Race derbiken is tevékenykedő szakemberre az év hátralevő részében idehaza vár még a tereprali Világkupa-forduló, az augusztusi Hungarian Baja, valamint a DTM és a Truck Race hungaroringi fellépése is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: