A Grimaldi-família nagydíját idén bonyolítják 74. alkalommal, s túlzás nélkül lehet már most kijelenteni, hogy a világ idén is a csodájára jár az aprócska ékszerdoboznak.
A hercegség csütörtökön a legszebb arcával fogadta a Forma-1-es mezőny, a rajongókat és a világsajtót. A parányi, szűk utcácskákon kanyargó pálya már készen áll, azonban most még a bámészkodók és a közúti a forgalom birtokolja, a paddock is cakk-pakk felkészült az idény egyik fénypontjának számító derbire, ám ahhoz, hogy ez így legyen, nagyon sok ember megfeszített és sokévtizedes tapasztalatokon alapuló munkája volt szükséges.
Ahhoz, hogy Hamiltonék és a többiek csütörtökön megkezdhessék a száguldást a 3337 méter hosszú, ezzel a menetrend legrövidebbjének számító versenypályán, a szakembereknek már márciusban, az Ausztrál Nagydíj idején meg kellett kezdeniük a munkálatokat. Akkor láttak neki a célegyenesbeli mobil főtribün megépítésének: a történelmi Forma-1-es autók két héttel ezelőtti futamáig (hagyományosan ez jelenti a főpróbát) 1100 tonnányi tribünt építettek meg, 21 kilométernyi szalagkorlátot, 750 méternyi Tecpro biztonsági falat és 1872 gumiabroncsot helyeztek el, de felhasználtak 20 ezer négyzetméternyi drótkerítést is. Csütörtök reggeltől kezdve 646 sportbíró, 120 tűzoltó, 51 orvos, 44 elsőségély-nyújtó áll majd munkába. A felszerelések mutatói is meghökkentőek: a pálya körül 9 daruskocsi, 7 tűzoltóautó, 1 biztonsági helikopter, 799 tűzoltókészülék, 248 adó-vevő áll majd készenlétben. Az illetékesek munkáját 49 biztonsági kamera is segíti.
Noha Monacóban a helyszűke komoly gátat szab a nagyobb fejlesztéseknek, a futam egyik motorjának számító Albert herceg vezetésével folyamatosan zajlik az ötletelés arról, hogyan lehetne szebbé, jobbá tenni a környezetet a nagydíjra. Az idei évre sikerült egy látványos újítással előállni: a célegyenes mellett felépítettek egy mobil palotát, amely a versenyirányításnak ad otthont, ugyanakkor itt kapnak helyet a díszívendégek is. A tervezés már 2014-ben megkezdődött, a kivitelező cég pedig az idei évre készült el az alkotással, amely 530 tonnás, alapterülete 371 négyzetméter, a hasznosítható területe pedig 920 négyzetméter amelyből 330 négyzetmétert a terasz tesz ki). A moduláris komplexum – amelynek felállítása és lebontása is két-két hetet vesz igénybe - összesen 700 fő befogadására képes.
A legnagyobb presztízsértékű viadalon természetesen mindenki győzni szeretne: erre a papírforma alapján az előző három évben győztes, a monacói derbit hazai futamának tekintő vb-listavezetőnek, Nico Rosbergnek van a legjobb esélye, de a Forma-1 olyan sport, ahol soha, semmit nem lehet biztosra venni. Pláne annak fényében, ami két hete, Barcelonában történt a bajnokaspiránssal és címvédő Mercedes-csapattársával, Lewis Hamiltonnal: az ütközés kiemelt téma volt a sajtónapon, de minden jel arra utal, hogy a csillagos márka tanult az előző évek tapasztalataiból és szépen megtanították a két versenyzőnek, hogy ne kiabáljanak kígyót, békát egymásra. Mindkét versenyzőnek az arcára volt írva, hogy a színfalak mögött biztosan voltak csörtéik egymással a történtek miatt, de ezt a külvilág felé – vélhetően felső utasításra - a legcsekélyebb mértékben sem sugallhatják.
„Az, hogy beszélünk-e egymással, az mindig belső ügy” – mondta Rosberg, amikor a csapaton belüli helyzetről kérdezték. „Annyit mondhatok, hogy számunkra ez már a múlt, továbbléptünk és a kapcsolatunk olyan, mint korábban volt. Ha kihajtok majd a pályára, nem gondolok majd Barcelonára. Ugyanolyan lesz a hozzáállásom, mint eddig. Padlógáz és megteszek majd mindent annak érdekében, hogy megnyerjem a futamot, ugyanis ez a dolgom.”
Hamilton szintén árnyaltan beszélt arról, hogy milyen a viszony jelenleg a kollégájával: „Szerintem a helyzet megmutatja, hogy mennyit fejlődtünk Nico és én. Ma is megálltunk és beszéltünk egymással. A múltban biztosan lett volna némi feszültség, de most pusztán a tiszteletről van szó, ezt meg is beszéltünk egymással és abban maradtunk, hogy folytassuk a versenyzést. Ennek nincs köze ahhoz, hogyan közelítjük meg a versenyzést, csupán arról van itt szó, hogy idősebbek vagyunk.”
Kiemelten figyelmet élvezett a holland csodagyerek, a barcelonai győztes Max Verstappen is, akinek sikerült újfent lenyűgöznie mindenkit. Egyszerűen bámulatos az a magabiztosság és határozottság, ami az ifjú németalföldit jellemzi: az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján olyan hihetetlen könnyedséggel kezelte a rá irányuló érdeklődést, mintha nem a világ legfiatalabb nagydíj-győztese, hanem egy többszörös világbajnok lenne, aki évek óta állja a sajtómunkások ostromát. „Szerintem minden versenyző érez nyomást, jómagam viszont igyekszem ezt pozitívba fordítani. Úgy gondolom, hogy a sikerhez elengedhetetlen, hogy élvezd, amit csinálsz. Mindig a tőlem telhető legjobbra törekszem és ez elég sokat elvon a nyomásból” – mondta mosolyogva a pilóta, aki a Red Bull bejelentése óta sokadszorra kapott kérdést arra vonatkozóan, hogyan tudja ennyire könnyedén kezelni a helyzetet.
Ugyan Monte-Carlo nem a motorerőről szól, a Red Bullal kapcsolatos fejlemény, hogy a Renault Kanada helyett előrehozta a továbbfejlesztett motor bevetését: Montreal helyett már ezen a hétvégén elkezdik használni, igaz, nem minden érintett autóba szerelik be a gyártó kalkulációi szerint itt körönként 0,2, más helyszíneken akár fél másodpercnyi javulást is eredményező szerkezetet. A gyári csapatnál Kevin Magnussen, a bikásoknál pedig Daniel Ricciardo kapja meg az újítást, amelyet Verstappen a Spanyol Nagydíjat követő tesztelésen már kipróbálhatott: „Úgy gondolom, hogy pozitív előrelépés. Nagyon kényelmesnek éreztem és már várom, hogy Kanadában én is használatba vehessem” – mondta a holland suhanc.
A hétvége újdonsága lesz a Pirelli ultralágy specifikációjú abroncsának bemutatkozása is: van, aki tesztelésen, nem releváns körülmények között már próbálta és van, aki még nem, a versenyzői vélemények alapján viszont úgy tűnik számunkra, hogy nagy csodára senki nem számít.