DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Most ezzel trükköznek az F1-es csapatok

A Verstappen-Kvjat csere mellett egy másik téma foglalkoztatja leginkább a mezőnyt Barcelonában: egyes istállók a nyomásértékekkel trükköznek, a McLaren levelet írt, ezért jövőre szigorúbb ellenőrzés jöhet.

A jelenlegi szabályok értelmében létezik egy Pirelli által megszabott minimális guminyomásérték, amely biztonsági célokat szolgál. Ezt az értéket gyakorlati okokból akkor mérik, mikor az abroncsok felkerültek az autóra. Az utóbbi versenyeken azonban felmerült a gyanú, hogy egyes csapatok trükköznek: bár a mérés idején a nyomás megfelel a minimumhatárnak, a verseny közben a szint alá csökken.

Ezt két módszerrel lehet elérni, egyikük az, hogy felmelegítik, majd hirtelen lehűtik a gumikat, így változtatva azok hőmérsékletét, ezáltal a bennük uralkodó nyomást. A másik műszaki jellegű, és ez vezethet szigorításhoz a következő évben: itt a kerékfelnin dupla fal található, köztük egy kicsiny lyukkal, amelyen levegő áramlik át, lassan csökkentve a nyomást.



Bár nem szabálytalan, ha a futam közben a nyomás a minimumszint alá csökken, félő, hogy a trükkös megoldások túl nagy költséggel járnak a csapatok részéről. Ezért írt levelet a McLaren a motorsport.com információi szerint az FIA-nak, hogy tisztázza, a guminyomást szabályzó trükkös megoldások közül mi lesz megengedett 2017-ben. A csapat jövő évi fejlesztéseibe nem akar feleslegesen pénzt fektetni.

A lap szerint azonban az FIA válaszában – melyet a többi csapatnak is eljuttattak – mindegyik megoldást elutasította, és leszögezte, hogy a fent említett felnikialakítás a technikai szabályzat 12.8.3 cikkelye alapján szabálytalannak minősül, minden csapat, amely ilyet használ, vét az előírásokkal szemben. A szerdai technikai eligazításon Charlie Whiting elmondta a csapatoknak, hogy a jövőben nem rajt előtti, hanem verseny közbeni minimumértéket szabhatnak meg, és olyan mérőrendszert építhetnek ki, amellyel valós időben tarthatják szemmel a guminyomást. A Pirelli támogatja ezt az elképzelést.

A thisisf1.com szerint konkréten két csapat van, amely trükközik a nyomással, egyikük az élmezőnyben, a másik a rajtrács közepén. A Mercedes tagadta, hogy az istállók egyike lenne, állítva, hogy a nyomást csökkentő eszközök túl sok mellékhatással járnának. A Force India azzal hárított, hogy számukra túl költséges lenne egy ilyen megoldás kifejlesztése. A Red Bullt és Toro Rossót is megemlítik, mint a tilosban járó csapatokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: