DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Újjáépített pálya várja az F1-et Dél-Afrikában

Az elmúlt hónapok lázas munkával teltek az F1 legendás pályáján - a teljesen újjávarázsolt kyalami aszfaltcsíkot hamarosan az FIA is szemrevételezi majd. Talán nincs is messze a visszatérés?

1993 óta egyedül az afrikai kontinens az, ahol nem rendeznek F1-es futamot, noha korábban három helyszínre is ellátogatott a száguldó cirkusz mezőnye. Egy alkalommal a marokkói Ain-Diabban, háromszor a dél-afrikai East Londonban, hússzor pedig Kyalamiban rendeztek versenyt, s noha időről időre felmerül, hogy az F1 esetleg ismét megjelenik a fekete kontinensen, konkrét lépésekre még nem került sor.

Ennek kívánnak véget vetni Kyalamiban, ahol az 1993-as nagydíj óta kisebb sorozatok vendégeskedtek, és az idő vasfoga is jelentősen meglátszott már a pályán. Az aszfaltcsík tavaly egy árverés keretében került egy korábbi pilóta, Toby Ventor kezébe, aki májusban már el is kezdte az újjáépítési munkálatokat.



Mindez a teljes újraaszfaltozásból, a bokszépületek újjáépítéséből állt, de a pálya nyomvonala sem maradt érintetlen: a célegyenes hosszát 900 méterre növelték, az egyes és négyes kanyar közötti szakasz teljesen átalakult, ahogyan az utolsó előtti, 12-es kanyar is. „Ha megnézzük a pályát, minden biztonsági feltételnek eleget tettünk” - nyilatkozta Andrew Baldwin a Motorsport-Total.com-nak, aki a projekt pénzügyi oldalát felügyeli. „Minden bukózónát átalakítottunk, a biztonsági kerítésekről kezdve a kavicságyakig. Biztonság szempontjából nagyszerű pályánk van.”

A Nemzetközi Automobil Szövetség hivatásos instruktora, Charlie Whiting is részt vett az átalakítási munkálatokban, hogy a pálya minden feltételnek megfeleljen majd, ha véget érnek a munkálatok. A terveik szerint az aszfaltcsík júniusban nyitja meg újra kapuit, és nem is kell sokat várni arra, hogy egy F1-es gép dübörögjön végig rajta, hiszen a Red Bull bemutatóra készül a nyár folyamán.

De mennyi esélye van annak, hogy Kyalami hamarosan a sportág naptárába is bekerüljön? „Elég kicsi” - mondta Baldwin. „Nagyon szeretnénk ismét nagydíjat rendezni, de a sportág üzleti modellje jelenleg ezt nem teszi lehetővé.” A versenyrendezés jogának 20 millió eurós díja mellett a pályának számtalan egyéb költséggel kellene számolnia, melyet kormányzati támogatás névén nem valószínű, hogy elő tudnak teremteni.

Baldwin elmondta, hogy az a céluk, hogy 2-es minősítést szerezzenek az FIA listáján (azaz az F1-en kívül bármilyen más sorozatot fogadhatnak), ami talán arra elég lesz, hogy a csapatok egyszer ellátogassanak ide egy teszt erejéig. De a pálya vezetőségének az a legfőbb célja, hogy a közeljövőben a GT-sorozatokat, a Hosszútávú-világbajnokságot, valamint a DTM-et csalogassák Kyalamiba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: