DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 23. szerda
F1

Mindenki önmagáért: nehéz helyzet az F1-ben

Az új motorformula tavalyi bevezetését nehezen nevezhetnénk sikertörténetnek, a tűzoltásként „meghívott” független motorgyártó körül pedig csak újabb viták lángolhatnak fel. Mindenki a saját érdekét védi.

Egy ideje már nem látott olyan viszálykodást a Formula-1, mint ami a motorok körül van kibontakozóban. Tulajdonképpen a Red Bull és a Renault szakításával kezdődött az egész történet, mely mára odáig jutott, hogy az FIA elkezdte keresni a 2017-től érkező „alternatív motorgyártót”, mely egy 2,5 literes, autógyárhoz nem kapcsolódó, olcsó erőforrást tudni szolgáltatni azon csapatok számára, melyek emellett döntenek.

Ez két problémára is megoldást jelenthet (miközben persze számos újabbat szülhet). Egyrészt nem fordulhat elő olyan helyzet, mint az elmúlt időszakban a Red Bull esetében, akikről úgy tűnt, hogy senki nem ad nekik motort, másrészt az elszabaduló, a kisebb csapatok számára megoldhatatlan problémát jelentő költségek visszafogására is alkalmas lehet ez az alternatív erőforrás. „A Honda évente 30 millió dollár feletti összeget kért tőlünk a motorokért, ami teljesen abszurd” – nyilatkozta az utóbbi kapcsán Christian Horner.

brazil_rajt_rb



Persze a gyártók sem értenek egyet mindenben, így például a Honda nem szeretné, hogy megváltozzanak a motorszabályok, ezzel szemben támogatja a 2017-től bevezetni tervezett karosszéria-szabályokat – szemben a Mercedesszel, akik biztonsági okokra hivatkoznak. „Ez egy kétségbeesett lépés a részükről, a szokásos forgatókönyvet követik. Ha valamilyen okból nem szeretnék változtatni valamin, akkor a biztonságról kezdek beszélni” – kommentálta utóbbit Eric Boullier a McLaren részéről.

Visszatérve a motorokra, hogy ez az egész kérdés mennyire összetett, Toto Wolff elég jól összefoglalta a sajtónak, rámutatva, hogy tulajdonképpen mindenki csak a saját céljaival van elfoglalva: „Fel kell tennünk néhány jogos kérdést. Az árak megfelelnek a kisebb csapatoknak? Az egész koncepció jó a Formula-1 számára? Készen állunk mindezek tisztázására, hiszen ahogy mindig, ezúttal is kompromisszumra van szükség.”

„A nehézséget csupán az jelenti, hogy össze kell egyeztetni mindenki érdekeit. Van például egy politikai vetülete a dolognak, csapatként úgy érezzük, hogy így akarják megtörni a Mercedes dominanciáját. Aztán itt van Jean Todt, aki szeretné lejjebb vinni az erőforrások árát, továbbá Bernie, aki szerint túl nagy hatalom van a gyártók kezében. Hogy így van-e? Nem tudom. Azt viszont igen, hogy jelenleg sokan szeretnék a saját szándékukat érvényesíteni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: