A Mercedes az elmúlt másfél évben elképesztő egyeduralomra tett szert az F1-es világbajnokságban, szombaton ők szerezték meg az első két helyet az időmérő edzésen, a Hungaroringen pedig a közhiedelem szerint szinte lehetetlenség formulaautóval előzni. Ezek voltak az előzmények, amelyek alapján a többség egy unalmas futamra és egy sima kettős Mercedes-sikerre számított. Felejtsétek el az egészet! A 2015-ös F1-es szezon eddigi legszenzációsabb versenyét, és minden idők egyik legjobb Magyar Nagydíját láthattuk!
Már a rajt előtt a tetőfokára hágtak az izgalmak, amit fokozandó Felipe Massa rosszul állt fel rajthelyére, és emiatt egy plusz felvezető körre is el kellett mennie a mezőnynek. Második nekifutásra már rendben elrajtolt a mezőny, ám nem éppen az a látvány fogadta a szurkolókat, amit idén megszoktak.
A pole-ból induló Lewis Hamilton ugyanis kicsit beragadt a rajtnál, Sebastian Vettel viszont elképesztően lőtt ki mögüle, majd kívülről bement mellé, és egy pillanatra össze is értek. Vettelt okosan lekövette csapattársa, Kimi Raikkönen is a külső íven, és a 2-es kanyarban már a két Ferrari fordult el az élen, miután a finn kőkemény csatát nyert meg Nico Rosberggel szemben.
Hamilton hirtelen az 1.-ről a 4. helyen találta magát, és ezt nem is sikerült túl jól feldolgoznia: még az első körben rontott a sikánban, kicsúszott a kavicságyba, ahonnan csak a 10. helyre tudott visszajönni. Ekkor kevesen fogadtak volna rá, hogy végül mégis növelni fogja előnyét az összetettben!
Ezt követően Hamilton több előzést is bemutatott, és megkezdte a felzárkózást, de Vettel az élen már több mint egy bokszkiállásnyi előnyt épített ki vele szemben. Ricciardo is szépen tornázta előre magát, Kvjat a Red Bull utasítására engedte őt el a 8. körben, de később Hülkenberget és Bottast is meg tudta előzni.
Az első bokszkiállások után Vettel, Raikkönen, Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Verstappen, Alonso volt a top10 sorrendje, és kevesen sejtették volna ekkor, hogy a verseny izgalmainak java még csak ezután fog következni.
A 29. körben Hamilton már Ricciardót előzte, ami kulcsfontosságúnak tűnt abból a szempontból, hogy újra szabad lett előtte a terep lágy gumis etapjában. A 40. kör táján Raikkönen alatt elkezdett visszalassulni a Ferrari, mint később kiderült, az MGU-H rendszer adta meg magát. Alonso nyomban vissza is vette vele szemben a körhátrányát.
A 43. körben újabb nem várt fordulat állt be a verseny alakulásában, miután Hülkenberg Force Indiájáról a célegyenesben magától leszakadt az első szárny, majd begyűrődve az égbe röpítette az autót. A német pilóta a szemközti gumifalban végezte, de előtte még jól teleszórta törmelékkel a pályát. Először úgy tűnt, meg tudják oldani a romok eltakarítását a virtuális safety car alkalmazásával, ám hamarosan a biztonsági autót is a pályára küldték.
Közben mindenki a bokszba hajtott friss abroncsokért, készülve az utolsó, mindent eldöntő, nagyjából 20 körös sprintfutamra! Az újraindítást megelőzően Vettel vezetett Raikkönen, Rosberg, Hamilton és Ricciardo előtt, a két Ferrari és a két Mercedes közepes, a Red Bull viszont a gyorsabbik lágy keveréken várta, hogy újból verseny legyen.
És akkor kiállt a safety car, a fiúk pedig nyomban egymásnak is estek, ahogy kell! Már rögtön az első kanyarban megelőzte Rosberg Raikkönent, míg Ricciardo Hamiltonnal tett ugyanígy. A két autó egy pillanatra össze is ért, aminek folytán Hamilton orrkúpja megsérült, és a bokszba kellett hajtania egy újért. Ráadásul, az esetért meg is büntették, így ebben a pillanatban úgy tűnt, minden esélye elszállt a pontszerzésre is. Hohó, messze még a vége!
Bottas defektet kapott a Verstappennel történt koccanás következtében, majd Raikkönen érkezett a Ferrari bokszába egy gyors rendszer-újraindításra, de néhány körrel később autója végleg kilehelte a lelkét. Közben a büntetések is záporoztak, Maldonado hamarosan már négynél járt belőlük, de Verstappen is kapott egy bokszutca-áthajtásost, amiért túl gyorsan hajtott még a virtuális safety car ideje alatt. A holland a büntetés letöltése után is vissza tudott jönni az 5. helyre, kevéssel Alonso elé, aki egészen hihetetlen módon, Sainz megelőzése után már a 6. helyen haladt a McLarennel.
A 64. kör első kanyarjában újabb drámai fordulat állt be a verseny menetében. Ricciardo messziről bevetődve próbálta megelőzni Rosberget, a két autó egy pillanatra összeért, amiért mindketten súlyos árat fizettek. Rosberg a súlyosabbat – neki egy teljes kört kellett végigszenvednie egy bal első defekttel, míg Ricciardo megúszta egy első orrkúp-cserével.
Közben Kvjatnak is kiosztottak egy 10 mp-es időbüntetést négykerekes pályaelhagyás miatt, de ez a Red Bull fiatal oroszát aligha zavarta, hiszen a többiek összecsapásai és problémái folytán immár a 2. helyen haladt, úton első F1-es dobogója felé. Csapattársa, Ricciardo az orrkúp-csere után is vissza tudott jönni a 3. helyre, miközben Vettel senkitől sem zavartatva haladt az élen pályafutása első hungaroringi győzelme felé.
A végén Hamilton még Grosjeant megelőzte a 6. helyért, ám Alonsót a leintésig már csak utolérni tudta, megelőzni nem, így a spanyol a McLaren-Honda messze eddigi legjobb idei eredményét szállította bravúros 5. helyével. Verstappen is csupa mosoly volt a leintés után 4. helyének köszönhetően, míg a boldog győztes, Vettel sportszerű és megható módon Jules Bianchinak ajánlotta a Ferrari győzelmét. Két Red Bull a dobogón, Hamilton pedig a lehető legfurcsább és kacifántosabb módon bár, de növelte előnyét az összetettben Rosberggel szemben, aki végül 8. lett Grosjean mögött. Jenson Button is pontszerző helyen hozta célba a McLarent, sőt, Marcus Ericsson 10. helye révén még a Saubernek is jutott egy kis öröm a verseny végén.
Ez történt hát a jubileumi, 30. F1-es Magyar Nagydíjon, amit vélhetően évek múltán is a 2015-ös idény egyik legemlékezetesebb versenyeként fog emlegetni az F1-et szerető közönség.
A 2015-ös Magyar Nagydíj végeredménye:
1 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2 | Daniil Kvyat | Red Bull/Renault |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault |
4 | Max Verstappen | Toro Rosso/Renault |
5 | Fernando Alonso | McLaren/Honda |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes |
7 | Romain Grosjean | Lotus/Mercedes |
8 | Nico Rosberg | Mercedes |
9 | Jenson Button | McLaren/Honda |
10 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari |
11 | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari |
12 | Felipe Massa | Williams/Mercedes |
13 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes |
14 | Pastor Maldonado | Lotus/Mercedes |
15 | Roberto Merhi | Marussia/Ferrari |
16 | Will Stevens | Marussia/Ferrari |
- | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault |
- | Kimi Raikkonen | Ferrari |
- | Sergio Perez | Force India/Mercedes |
- | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes |