A 2015-ös szezon közben engedélyezett a motorfejlesztés – a Ferrari és Honda épp Kanadában élt ezen jogával –, mivel azonban a lehetőség egy szabályokban felfedezett kiskapunak köszönhető, az FIA tett arról, hogy 2016-ban a motorokat február 28-án befagyasszák, ahogy a tavalyi esztendőben is történt. Ahhoz, hogy szabad maradjon a szezon közbeni fejlesztőmunka, a négy motorszállító egyhangú beleegyezésére van szükség.
A Ferrari, Renault és Honda szavazata nem kétséges, a Mercedes azonban – melynek az kedvez, ha a riválisok minél kevesebbet nyúlhatnak motorjaikhoz – könnyedén megvétózhatja a döntést. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner arról nyilatkozott, hogy amennyiben a Mercedes nemmel szavaz, a Renault akár már a szezon végén kiszállhat az F1-ből.
Eric Boullier, a McLaren-Honda versenyigazgatója egy nyilatkozatban elismerte, tárgyalásban állnak a Mercedes vezetőivel, Toto Wolff-fal és Niki Laudával, akik hajlandóak a kompromisszumra. Ezt erősítette meg az Autosport lapnak az üzleti ügyvezető igazgató posztját betöltő Wolff. „Nyitottak vagyunk a szituációval kapcsolatban. Megértjük, hogy a Renault és Honda nehéz pozícióban van. Párbeszédre van szükség.”
Wolff azonban kijelentette, aggódik a változás anyagi vonzata miatt. Ugyanez volt a Mercedes ellenérve tavaly, amikor a rivális gyártók szabad motorfejlesztésért harcoltak – az a szándék nem is valósult meg. „A költségcsökkentés forró téma pillanatnyilag, a szezon közbeni fejlesztés pedig valószínűleg kétszámjegyű milliós többletet jelent” – figyelmeztetett az osztrák vezető.