DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

10 kérdés, 10 válasz a szabályváltozások kapcsán

A Stratégiai Csoport megszavazta, az F1-es Bizottság és a Motorsport Világtanács jóváhagyhatja. De pontosan mit is? És hogyan is fognak a tervezett változások megvalósulni? Kérdések és válaszok.

2016-tól szabad gumiválasztás, 2017-től versenyek közbeni tankolás – többek között ezekről a szabályváltozásokról döntött csütörtöki ülésén a Stratégiai Csoport. Alábbi kérdezz-felelek stílusú összeállításunkban kicsit jobban a dolgok mögé nézünk, hiszen az ördög, mint mindig, most is a részletekben rejlik.



1. Nem vet-e fel komoly biztonsági aggályokat a szabad gumiválasztás kérdése?

De igen, és ezeket az aggályokat a Pirelli már jó előre megfogalmazta. Az Autosport tudni véli, hogy – szigorúan biztonsági okokból – nem lesz azért teljesen szabad az a szabad gumiválasztás, mert például az olyan extrém nagy tempójú pályákon, mint Monza, tilos lesz a szuperlágy keverék használata. Magyarán, lesznek esetek, amikor csak három keverék közül választhatják ki a csapatok a két nekik legszimpatikusabbat, nem pedig négy közül, mint általában.

2. Hogyan akarják elérni, hogy körönként 5-6 másodperccel gyorsabbak legyenek az autók?

A tervezett szabályváltozások zöme egységesen ezt célozza meg. Az autók 30-50 kilogrammal könnyebbek lesznek a jelenleginél, az újratankolásnak köszönhetően a versenyek elején sem kell majd telitankkal futniuk, szélesebbek lesznek a gumik és magasabb a fordulatszám.

3. Hogyan érik el, hogy 30-50 kg-mal könnyebbek legyenek az autók? Megint a pilótáknak kell majd fogyniuk?

Nem, és nem is újabb ultrakönnyű anyagok bevetésével szándékoznak csökkenteni az autók súlyán (ez újabb biztonsági kérdéseket vetne fel), hanem olyan alkatrészek tömegét kívánják redukálni, mint a váltó vagy az elektronika.

4. A versenyek közbeni tankolás újbóli bevezetésével együtt a bokszkiállások hossza is visszanő az évekkel ezelőtti szintre?

A Stratégiai Csoport tervei szerint nem, ők ugyanis állítják, hogy a fejlett technológiáknak köszönhetően a bokszkiállás kerékcserével és tankolással együtt is kivitelezhető lesz körülbelül három másodperc alatt.

5. Nem fogja ez túlságosan megnövelni a költségeket?

De valószínűleg igen. Ezért is fontos hangsúlyozni, hogy ezek a változások még csupán tervezetek, és könnyen előfordulhat, hogy némelyik ötlet fennakad majd az F1-es Bizottság és/vagy a Motorsport Világtanács rostáján.

6. Hogyan érik el, hogy nagyobb fordulatszám-tartományban működjenek az autók?

Természetesen a váltóáttételezés megváltoztatásával, amit a legegyszerűbben kevesebb sebességi fokozatot tartalmazó váltók beüzemelésével érhetnek el. Az Autosport szerint a legvalószínűbb az, hogy hatsebességes váltókra fog váltani az F1, ami automatikusan megnövelné a fordulatszámot (a pilótáknak tovább ki kellene húzatniuk az egyes sebességi fokozatokat), és így gyorsabb köridőket eredményezne.

7. Milyen hatással lenne egy hatsebességes váltó az autók súlyára?

Jelentősen csökkentené azt. Ez a másik érv mellette.

8. Hogyan akarnak nagyobb hanghatást elérni a hibrid erőforrások megtartásával? Jönnek a mesterséges hanghatások?

Nem, csak semmi trükközés! Az erőforrások fejlesztéséért felelős munkacsoport már javában dolgozik a probléma technikai megoldásának kivitelezésén, amit a kipufogócső kialakításának módosításával szándékoznak elérni.

9. Szélesebbek lesznek a gumik. Mennyivel? Miért jó ez?

Jelenleg 360 mm széles abroncsokat használnak az F1-ben, ez az érték 2017-től 420 mm lehet. Minél szélesebb a gumi, annál hatékonyabban tudja leadni az autó teljesítményét az aszfaltra, és annál nagyobb a tapadás a kanyarokban, így értelemszerűen a sebesség is nő.

10. Csak a gumik lesznek szélesebbek? 

Nem. Az Autosport értesülései szerint az autók szélességét is növelni szeretné, két méter széles első és hátsó légterelő szárnyakkal és dupla véglapokkal.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: