DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 19. vasárnap
F1

A tankolós sztori: Fangio, Bernie és a tűzesetek

A Stratégiai Csoport döntése értelmében 2017-től visszatér a versenyek közbeni tankolás az F1-be. De tudtátok, hogy anno csapatfőnökként éppen Bernie Ecclestone volt ennek az egyik első úttörője?

És azt, hogy a 2017-es dátum azért is különleges lesz, mert éppen 60 évvel korábban alkalmazták először Grand Prix-futamon a verseny közbeni tankolást, mint taktikai elemet? Alábbi történeti összeállításunkban többek között ezeket a momentumokat is felelevenítjük, továbbá mutatunk nektek látványos videókat tűzesetekről, amik a tankolásra vonatkozó szabályok alakulásával az F1-ben mindig is kéz a kézben jártak…

Fangio pályafutása utolsó Grand Prix-győzelmét egy akkor teljesen úttörő taktikai húzásnak is köszönhette


1957-es Német Nagydíjon Juan Manuel Fangio verseny közben úgy döntött, hogy kiáll a bokszba üzemanyagért és friss gumikért – ez volt az első alkalom, amikor ilyen stratégiával nyertek nagydíjat. De elég sok időt veszített vele, így legközelebb csak 25 évvel később próbálkoztak meg ezzel mások.

A tényleges F1 történetében 1982. augusztus 15-én került sor az első verseny közbeni tankolásra. Ki más, mint Bernie Ecclestone eszelte ki ezt is, aki ekkor a Brabham istálló csapatfőnöke volt, és kiszámolta, hogy versenyautójuk gyorsabban teljesíthetné úgy a versenytávot, ha csak félig megtankolt állapotban rajtol el, és a további üzemanyag-mennyiséget csak a verseny közben kapja meg. Hamarosan a többi csapat is kapva kapott a lehetőségen, és a következő idényben elterjedt a verseny közbeni tervezett bokszkiállások és újratankolások stratégiai elemként történő alkalmazása az F1-ben.

Aztán jött az első tűzeset, Keke Rosberg Williamse kapott lángra tankolás közben az 1983-as Brazil Nagydíjon, és az FIA a következő idénytől kezdve biztonsági okokra hivatkozva be is tiltotta a verseny közbeni újratankolást.

Kereken tíz évvel később, 1994-ben az FIA megváltoztatta korábbi álláspontját, és újból engedélyezte az F1-es autók bokszkiálláskor való újratöltését üzemanyaggal. Az év első versenyén, Brazíliában Michael Schumacher a pályán képtelen volt megelőzni a helyi hőst, Ayrton Sennát, ám a bokszkiállások során gyorsabb tankolásának köszönhetően elé vágott. Ez új dimenziókat nyitott meg az F1-es versenystratégiák terén.

Ugyanakkor az első komolyabb tűzesetre se kellett sokat várni, még az az évi Német Nagydíjon éppen Schumacher benettonos csapattársának, Jos Verstappennek az autója borult lángokba.

Ugyan az ilyen és ehhez hasonló balesetek egyáltalán nem váltak mindennapossá az F1-ben, időről időre figyelmeztették a sportág résztvevőit, hogy szó szerint a tűzzel játszanak, és nem kell sok, hogy csúnyán megégjenek!

A 2003-as Osztrák Nagydíjon Michael Schumacher Ferrarija,

2004-ben, Monzában Gianmaria Bruni Minardija,

2007-ben, Barcelonában Felipe Massa Ferrarija,

a 2008-as Szingapúri Nagydíjon megint csak az ő autója,

míg a 2009-es Brazil Nagydíjon Heikki Kovalainen McLarenje okozott meleg pillanatokat a bokszutcában.

És noha az utóbbi esetnél honfitársa által megpörkölt Jégember a versenyt követően tőle megszokott lazasággal felelt arra a kérdésre, hogy mi történt a bokszutcában („Meleg volt.”), az FIA döntéshozói nem látták ilyen viccesnek a helyzetet, és 2010-től kezdve ismételten betiltották a verseny közbeni újratankolást az F1-ben. 

Az élet természetes körforgása azonban, úgy fest, a modern érában is folytatódik, és most ismét eltelt elég idő ahhoz, hogy a döntéshozók elfelejtkezzenek a tankolás okozta veszélyekről – 2017-től újra izgalmas jeleneteknek lehetünk tanúi a bokszkiállások során, bár kívánjuk, hogy ne így legyen!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: