A venezuelai a 16. rajthelyet szerezte meg az időmérő edzésen, ám nem sokkal a futam rajtja után olyan üzenet érkezett a versenyirányítástól, hogy Maldonadót öt másodperces időbüntetéssel sújtják, amiért nem megfelelően állt be a rajthelyére. A pilóta az első bokszkiállásakor le is töltötte ezt a bírságot, majd a futam végére az egész ügy feledésbe is merült, hiszen a következő kerékcserénél autójának lefulladó motorja meg is határozta a versenye képét, amit végül csak a 15. pozícióban zárt.
Ám ha utánanézünk a történteknek, kiderül, hogy Maldonadót nem is jogtalan előnyszerzés, hanem jogtalan hátrányszerzés miatt büntették: a televíziós felvételből látszik, hogy a Lotus a 16. rajthely helyett egy sorral hátrébb, a 18. pozícióba parkolt be, üresen hagyva ezzel egy kockát maga előtt. Ezzel önmaga mellett Will Stevenst is rosszabb helyzetbe hozta, hiszen a Manor brit pilótája kvalifikált eredetileg 18.-ként, ám így csak a venezuelai mögé, a 20. helyre tudott felsorakozni a rajtnál.
Stevens ezt a futam után nehezményezte is, hiszen emiatt csapattársa, a mögé kvalifikáló Roberto Merhi is előle rajtolt, akit aztán csak a 6. körben tudott megelőzni.
A Lotus sajtóközleményében ezzel szemben többször is hangsúlyozták, hogy pilótájuk a 16. helyről startolt, és láthatóan kerülték a hiba megemlítését. A képes bizonyíték azonban elárulja, hogy Pastor Maldonado különleges módon most nem azzal vívta ki a versenybírók haragját, hogy másnak tett keresztbe, hanem azzal, hogy saját magát hozta nehezebb helyzetbe.