Hogy mitől olyan forradalmi ez a koncepció? Először is attól, hogy egyetlen csapat fogja futtatni az összes, bajnokságban szereplő autót, név szerint a finn Koiranen GP, az a csapat, amely többek között Kimi Raikkönent, Heikki Koivalanent, Valtteri Bottast, Carlos Sainzot vagy épp Danyiil Kvjatot is kinevelte a korábbi években.
Mi ezzel a cél? Pofonegyszerű: a technikai egyenlőség, ami persze az autósportokban tökéletes formában soha nem fog megvalósulni, ám a formulaautózás belépőszintjén minimum törekedni kell rá annak érdekében, hogy itt még tényleg csak a pilóták tudása döntsön az eredményekről, és valóban a legjobb pilóta legyen a bajnok, ne az, aki épp a legjobb csapathoz került. Értelemszerűen ugyanolyan technikákkal, 160 lóerős Tatuus F4-T014 modellekkel fognak futni a versenyzők.
Az FIA külön felszólította a Koiranen GP-t a költségek minimumra csökkentésére, hogy ez, a gokart utáni, F1 felé vezető belépőszint még a pilóták szélesebb rétege számára elérhető és megfizethető legyen. Nem is csináltak belőle titkot, hogy mennyit kell fizetni egy teljes szezonra egy pilótaülésért: 150.000 euróért, azaz mintegy 45 millió forintért most bárki megteheti az első lépést az F1-es álom felé vezető úton.
Mitől olyan egyedi még ez a bajnokság? Nos, attól, hogy nemcsak versenyzők jelentkezését várják, de fiatal mérnökökét, illetve mérnökjelöltekét is, akik a műszaki megvalósítás területén dédelgetnek a versenyzőkhöz hasonló, F1-es álmokat. Ha azt gondolnánk, hogy ez így kissé átgondolatlan és merész húzás, tévednénk, hiszen egy nagyon alaposan és professzionálisan felépített komplett képzést kínál a jelentkezőknek a pályázat, amelynek csak egyik részét, pontosabban a csúcsát képezi az, hogy a végén együtt dolgozhatnak majd a versenyeken az ifjú pilótákkal a beállításokon. Ez lesz számukra a nyári szakmai gyakorlat, ahogy tulajdonképpen a versenyzőknek is egy nyári szakmai gyakorlat lesz ez a bajnokság, hiszen a versenynaptárat szándékosan úgy állította össze az FIA, hogy az összes verseny a nyári szünidőbe essen, így a 14-16 éves pilóták esetében sem fogják az iskolai eredmények kárát látni a versenyzésnek.
És ahogy az egy jó szakképzésnél illik, bizony itt is jár „tanulmányi ösztöndíj” a legjobbaknak. A bajnokság győztese 350.000 eurót tehet majd zsebre (ez több mint kétszerese a nevezési díjnak), és automatikusan jegyet vált magának az FIA F3-as bajnokság jövő évi mezőnyébe. De az év végi 2. helyezett is visszakapja a teljes nevezési díjat, míg a 3. helyezett pilóta 20 ezer euróval vigasztalódhat.
A mérnöki képzésre visszatérve, a projektnek ezt a részét már nem a Koiranen GP vállalta magára, hanem a finnországi Kouvolában található felnőttoktatási központ. Az iskola két részből áll: egy alapképzésből (2015. január 12-tól április 30-ig), majd a már említett szakmai gyakorlatból (2015. május 1-től október 31-ig, ami a versenyszezont is magában foglalja). A képzés díja EU-állampolgároknak 2100 euró (kb. 625 ezer forint), míg nem-EU-állampolgároknak 15 ezer euró. Ebből a jelentős különbségből egyértelműen arra következtethetünk, hogy a Koiranen GP és a Kouvola Felnőttoktatási Központ alighanem egy EU-s pályázat keretében nyerhette meg az új bajnokság elindításának jogát és lehetőségét.
Finnország egyébként nemcsak az autóversenyzőiről világhírű (Mika Hakkinen, Kimi Raikkönen, Valtteri Bottas, Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, hogy tényleg csak néhány nagy nevet említsünk), de felnőtt szakképzéseiről is, amelyekkel a világ élén járnak. Talán kevesen tudják, de náluk az érettségi után a diákoknak kötelezően el kell végezniük egy szakmát, és csak ezután mehetnek egyetemre. Azt pedig saját tapasztalatomból tudom (anno két hónapot volt szerencsém cserediákként Finnországban tölteni), hogy náluk az állam kifejezetten támogatja a külföldi diákok ottani oktatását, mind az intézmények, mind az ott tanuló más nemzetűek oldaláról.
Ami még nagyon fontos az új bajnokság kapcsán, de eddig nem említettük, hogy ez lényegében az FIA NEC, azaz észak-európai régiójának F4-es bajnoksága lesz, amelynek helyszínei három ország versenypályáit foglalják magukba: Finnországot, Észtországot és Oroszországot. Kouvola kifejezetten közel helyezkedik el az orosz határhoz és Szentpétervárhoz, így a ma ismert finn pilóták mellett például Vitalij Petrov is ebből a régióból származik. A finnek mellett tehát leginkább az orosz pilótákat szólítja meg ez a bajnokság, amely ugyanakkor teljesen nyílt, tehát bármely náció képviselői jelentkezhetnek rá. Ezt a brit színekben versenyző Enaam Ahmed például már meg is tette – ő az a 15 éves pilóta, aki Michael Schumacher fiát, Mick Juniort legyőzve elhódította tavaly a junior gokartvilágbajnoki címet.
A bajnokság komolyságát jelzi, hogy már névadó főszponzort is találtak maguknak az orosz SMP Racingben, ezért lett a bajnokság hivatalos neve FIA SMP F4 Championship. A bajnokság hét versenyhétvégéből áll, melyek mindegyikén három versenyt fognak rendezni. Az első futam rajtrácsára az időmérő edzés leggyorsabb körei, a második futamra az első futam végeredmény, míg az utolsó és egyben harmadik futamra az időmérő második leggyorsabb körei alapján fog felsorakozni a mezőny.
A versenyhelyszínek között szerepel egy F1-es pálya is, Szocsi, ahová két alkalommal is ellátogat idén a bajnokság, melyről még részletesebben itt lehet tájékozódni.
Akit esetleg a mérnöki képzés részletei érdekelnek jobban, az ide kattintva informálódhat.
A sorozat versenynaptára itt érhető el.