A hinwilliek által kiadott műszaki ismertetőből kiderül, a Sauber F1 Team mérnökei a C34 tervezése során három fő területre helyezték a hangsúlyt: a lassú kanyarokban nyújtott teljesítmény és a fékezési stabilitás javítására, valamint a súlycsökkentésre. De lássuk, mit is látunk valójában, amikor rápillantunk a Sauber 2015-ös F1-es versenygépére!
Az aerodinamika területén ezúttal komplex feladattal találták szemben magukat a mérnökök, mivel nem csupán a leszorítóerő és a légellenállás optimalizálására kellett törekedniük, de az autó egyensúlyára és megfelelő reakcióképességére, különös tekintettel a lassú kanyarokra.
A legszembetűnőbb különbség az előző modellhez képest az orr-részen fedezhető fel, ami nagyobb és alacsonyabban helyezkedik el, mint a korábbi C33-mon. Ez az egész autó aerodinamikájára kihatással van: az orr és az első szárny kulcsszerepet játszik annak meghatározásában, hogy a levegő hogyan áramlik az első kerekek körül, és milyen hatékonyan működik aerodinamikai szempontból a z autó középső és hátsó része.
Az első felfüggesztésben kevés változás figyelhető meg, itt maradt a tolórudas megoldás. Viszont annál nagyobb hangsúlyt kapott, hogy a kormány jóval kifinomultabb visszajelzést adjon a pilótáknak arról, ami az autóval történik a kanyarokban.
A C34 oldalszekrényei kisebbek lettek a C33-ashoz képest, emellett a hűtők kialakítása is teljesen újra lett gondolva, ezek a C34-ben már vízszintesen foglalnak helyet. A mérnökök arra is nagy hangsúlyt fektettek, hogy a hűtőrendszer precízen hozzáigazítható legyen a külső levegőhőmérséklethez és a pálya karakterisztikájához. Továbbá, az egész hátsó szekció kisebb lett, ami szintén az aerodinamikai hatékonyságot hivatott növelni.
A mérnökök igyekeztek minél több kilogrammal a szabályok által meghatározott minimumsúly alatti értéket elérni, mivel ez lehetővé teszi nekik, hogy plusz ballasztsúlyok bevetésével alakítsanak az autó súlyelosztásán, ami kulcsfontosságú lehet a gumifogyasztás tekintetében.
A motort, az energia-visszanyerő rendszert és a váltót idén is a Ferrari biztosítja a Saubernek. Az új szabályok lehetővé tették, hogy bizonyos komponenseket teljesen újratervezzenek, ami nemcsak a motor teljesítményének javítása, de az energia-visszanyerő és energiatároló rendszerek működésének optimalizálása miatt is fontos volt.
Koncepcióját tekintve a motor nagyon nagyrészt változatlan maradt az előző évben használthoz képest, de a felépítése nagyban változott, ami miatt a karosszérián is sokat kellett módosítani. A kipufogócső ismét középre lett elhelyezve, két oszlop közé, de ezt most már nem a hátsó törésgátló elem, hanem a váltóház tartja.
Hátul is maradt a tolúrudas megoldás, de itt mégis egy teljesen újfajta konstrukcióval találkozunk, egy különálló alsó lengőkarral. A mérnökök emellett a mechanikus tapadás növelésére is külön hangsúlyt fektettek. Ennek érdekében a váltóáttételeket is optimalizálni fogják. A C34-en összesen 40 elektromos dobozt kellett elhelyezni, amik közül több mint 30 hűtőfunkciót lát el.
A Sauber közleményében végül azt is megtudtuk, a jerezi teszten még a C34 ún. roll-out változatával vesz részt a csapat, hiszen most még több alkatrész a C33-ról származik, és ezeket csak később fogják újakra cserélni.
Műszaki adatok | |
Karosszéria | karbonszál monocoque |
Első felfüggesztés | felső és alsó lengőkarok, belső rugók és lengéscsillapítók, |
amiket tolórudak mozgatnak (Sachs Race Engineering) | |
Hátsó felfüggesztés | felső és alsó lengőkarok, belső rugók és lengéscsillapítók, |
amiket tolórudak mozgatnak (Sachs Race Engineering) | |
Fékek | hat-dugattyús féknyergek (Brembo), |
karbonszálas fékbetétek és tárcsák (Brembo) | |
Váltó | Ferrari 8-sebességes karbon gyorsváltó, |
hosszában elhelyezve, karbonszálas kuplunggal | |
Karosszéria elektronika | MES |
KERS | Ferrari |
Kormány | Sauber F1 Team |
Gumik | Pirelli |
Kerekek | OZ |
Méretek | |
Hossz | 5300 mm |
Szélesség | 1800 mm |
Magasság | 950 mm |
Nyomtáv elöl | 1460 mm |
Nyomtáv hátul | 1416 mm |
Súly | 702 kg (ürestankkal, a pilótát is beleszámítva) |
Ferrari motor | |
Konfiguráció | V6 90° |
Hengerűrtartalom | 1600 köbcentiméter |
Szelepek | hengerenként 4 db |
Maximális fordulatszám | 15000 rpm |
Turbófeltöltés | egy turbó |
Maximális üzemanyagáramlás | 100 kg/óra |
Maximális üzemanyagkapacitás | 100 kg |
Befecskendezés | 500 bar, közvetlen |
Erőforrások versenyzőnként | 4 |
ERS rendszer | |
Akkumulátor-energia/kör | 4 Mj |
MGU-K erő | 120 kW |
MGU-K maximális fordulat | 50000 rpm |
MGU-H maximális fordulat | 120000 rpm |
A C34 leleplezéséről szóló külön cikkünk itt olvasható.