A számok önmagukért beszélnek: Kimi Raikkönen az egyharmadát szerezte Fernando Alonso pontjainak, és mind az időmérők, mind a tekintetében 16-3-ra kapott ki csapattársától (Alonso kétszer, Raikkönen egyszer kényszerült a verseny feladására). Nem volt olyan hétvége, amikor az újságírók ne szegezték volna a 2007-es világbajnoknak a szenvedése okait firtató kérdést, melyekre a tőle megszokott szűkszavú nyíltsággal válaszolgatott.
A legfontosabb problémát az jelentette, hogy nem tudott barátságot kötni az F14 elejével. Kimi olyan versenyző, akinek fontos, hogy érezze, mit fog tenni autója kanyarbejáraton, hogyan fognak tapadni a gumik, de sajnos mindkét tényező hiányzott neki 2014-ben. Ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt hozza ki magából, szükség van ezekre, ám idén minden egyes kanyar találós kérdéssé vált, hiszen a legtöbb versenyen nem lehetett megjósolni, hogyan fog viselkedni vörös paripája.
2012 elején hasonló probléma ütötte fel a fejét, és a szezon második felében láthattuk, milyen az, ha Raikkönen munkára tudja fogni az első abroncsokat. „Már gokartos korom óta nem szerettem, ha az autó eleje nem fordul rendesen” – mondta a finn még a szezon elején. „A vezetési stílusom arról szól, hogy minél nagyobb sebességgel érkezzek meg egy kanyarba, és ezt tartsam egészen a csúcspontjáig. Mindig így csináltam, de a helyzet nyilvánvalóan minden évben és minden autóval változik. Még mindig úgy gondolom, hogy ez a leggyorsabb mód, és amikor úgy viselkedik az autó, ahogyan szeretnéd, meg lehet találni a legnagyobb sebességet.”
Idén pont ez a legfontosabb faktor nem állt össze úgy, ahogyan azt a Jégember szerette volna, s bár voltak pillanatok, amikor úgy tűnt, hogy kezdenek megfelelő mederben zajlani a dolgok (például az egymást követő Magyar és Belga Nagydíjakon, két, egymástól gyökeresen eltérő karakterisztikájú pályán, ahol ez évi legjobb eredményeit, egy 6. és egy 4. helyet szerzett), de általában megnehezítette helyzetét a folyamatos alkalmazkodás. „Amikor elfékezed az elejét, vagy elkezd csúszni, nem tudsz megfelelő íven befordulni, így az azt követő egyenesben már sebességet veszítesz. Kis dolognak tűnik, de elég nagy időkülönbség jön össze egy kör alatt.” – világított rá a probléma okára Raikkönen.
De nem ez volt az egyetlen nehézség, amivel Kiminek meg kellett küzdenie. A 2014-es Pirellik sem az feküdtek a stílusának, amit korábbi csapattársa, Romain Grosjean már év elején megjósolt: „Kiminek egyáltalán nem tetszenek az idei gumik, hiszen bíznia kell az autó elejében. Ha ez nincs meg, könnyen veszíthet a magabiztosságából.”
A francia onnan is jól ismeri ezt a kulcsfontosságú tényezőt, hogy miután a Pirelli 2013 közepén megváltoztatta abroncsai összetételét a silverstone-i defekteknek köszönhetően, ő formába lendült, Raikkönen viszont visszacsúszott. „A tavalyi év elején jók voltak az első gumik, ami aztán megváltozott a szezon közepétől. Nem voltam túl boldog emiatt, hiszen jobban kedveltem a szezon első felében használtakat. Sok dolog játszik közre ebben, és néha meg van húzva egy határ, hogy mit tehetsz ellene” – tette hozzá a 2007-es világbajnok.
Mindezek ellenére a pilóta kulcsfontosságú az ilyen problémák kezelésében, és ebben Fernando Alonso sokkal jobbnak bizonyult, még akkor is, ha 2010 óta ismeri a maranellóiak tervezési filozófiáját. Raikkönen azonban úgy véli, hogy bármilyen változtatás a vezetési stílusán csak felületi kezelés lett volna.
„Nem láttam okot arra, hogy változtassak rajta, nem is tudtam volna gyorsabb lenni eezáltal. Nem az a kérdés, hogyan vezetek, hanem hogyan oldjuk meg a problémákat, és ha ezt követjük, jó eredményt érhetünk el. Néhány évet lehúztam már a Forma-1-ben, soha nem változtattam rajta, és nem is fogok. Nem így kell javítani a dolgokon.”
A következő szezont illetően Raikkönen bízik benne, hogy minden jobb lesz, és remek eredményeket lehet majd elérni a 2015-ös Ferrarival. „A következő év más lesz, mint az idei. Az autónk és az egész csomag is jobb lesz, és fejlődni tudunk azáltal is, hogy tanulunk az idén felmerült problémákból.”