DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 6. hétfő
F1

Azonnal változhat az F1 időmérős rendszere

A Marussia és a Caterham (remélhetőleg csak ideiglenes) távollétére reagálva az F1 azonnal megváltoztathatja a kvalifikációs rendszert, hogy ne fulladjon unalomba a Q1.

A 2006 óta érvényben lévő időmérős szabály értelmében a legjobb 10 autó jut be a pole-ról döntő Q3-ba, a fennmaradó autók fele esik ki a Q1-ben, majd ugyanannyi a Q2-ben. Ezt a szisztémát alkalmazzák jelenleg 22 autóra 6-6 kiesővel, de így történt ez a Super Aguri megszűnése után 2008-2009-ben, amikor csak 20 autó alkotta a mezőnyt és 5-5 esett ki az első két szakaszban, illetve a HRT/Hispania hároméves története alatt, amikor 24 autó és 7-7 kieső volt.

hamilton_barc2_d



Az azonban kérdéses, hogy az Austinra (és Interlagosra) szinte biztosan 18 autóra csökkenő mezőnyhöz „hozzáigazítják-e” a szabályozást, vagy így maradnak a számok, azaz 16 autó jut a Q2-be? Utóbbi az első szakasz izgalmát szinte teljesen elvenné, hiszen mindössze két kieső lenne, sőt, Sebastian Vettel borítékolható bokszutcai rajtja, és kihagyott időmérője miatt tulajdonképpen csak egy.

A változtatás tehát adná magát, csakhogy az FIA Sportszabályzata nem rendelkezik sehogy erről a konkrét esetről – azt viszont leírja, hogy 26 autó esetén 8, 24 esetén pedig 7 résztvevőnek kell a Q1-ben kiesnie, amiből logikusan következne, hogy 18 résztvevő esetén 4-nek. Csakhogy van még egy csavar a dologban: a szabályok a „bajnokságban részt vevő” autókról beszélnek, és nem az adott futamon részt vevőkről.

Ez azt jelenti, hogy mivel a Caterham és a Marussia hivatalosan továbbra is a bajnokság részei, az időmérős szabályoknak változatlannak kell maradniuk. Azonban, ahogy azt Adam Cooper független F1-es újságírónak megerősítették, amint hivatalosan is értesítik a stewardokat arról, hogy csak 18 autó indul majd Austinban, jogukban áll majd úgy dönteni, hogy négy autónak kell kiesnie a Q1-ben és a Q2-ben is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: