A korábban számos kiscsapatnál szerepet vállaló Colin Kolles idén a Caterham tanácsadójaként tért vissza a Formula-1-be. A román származású szakembert a Bahreini Nagydíjat követő napon hívták fel azzal, hogy a komoly anyagi gondnál lévő kiscsapatnál lenne rá szükség. Néhány hónappal később Tony Fernandes tulajdonos távozott, megérkeztek az új befektetők, Kolles feladata pedig az lett, hogy a csapatfőnöknek kinevezett (azóta már távozó) Christijan Albers munkáját segítse, akit egykor versenyzőként épp ő rúgott ki a Spykertől (és ezzel együtt a Formula-1-ből).
Kolles ritkán ad interjút, James Robertsszel azonban kivételt tett nemrég. A beszélgetés jórészt a Caterhamről, és egyáltalán a kiscsapatok által igényelt sajátos „bánásmódról” szólt. Az istálló állapotát Kolles egy kemény hasonlattal jellemezte: „Úgy kell elképzelni ezt a csapatot, mint egy a klinikai halál állapotában lévő istállót. Mi vagyunk az intenzív osztályon dolgozó specialisták, akik próbálják újraéleszteni.”
„A csapatnál nem volt egyértelmű struktúra vagy irányítás” – folytatta Kolles. „Rengeteg ember nem tudta, hogyan kell működtetni egy kiscsapatot. Olyan volt, mint amikor dinamittal fognak halat: bedobnak egy köteggel a tengerbe, felrobban, és lesz rengeteg döglött halad. Egyszer megteszed, többször nem fogod. Minden tiszteletem Mr. Fernandesé, sikeres üzletember, ám ahhoz nem ért, hogy kell egy F1-es kiscsapatot irányítani.”
„Megismétlem, ez a csapat olyan, mint egy a klinikai halál állapotában lévő beteg, mi pedig próbáljuk újraéleszteni. Van szívverése, lassan próbálja kinyitni a szemeit. Ha egy ilyen páciens fekszik a kórházban, a család nem lehet ott a műtétnél, mert ez csak zavart okozna. Csendre van szükségünk ahhoz, hogy végezhessük a munkánkat. Aztán ha minden rendben van, akkor eltűnök, és színre léphetnek az új tulajdonosok” – ezzel indokolta Kolles azt, hogy miért nem lehet ismerni a Caterhamet megmentő befektetőket.
„Ez az én személyes kérésem volt, az egyik feltételem, mivel már láttam korábban, mi történhet” – idézte fel Kolles a Midlandnél gyűjtött tapasztalatait: „Mr. Shnaider tisztességes, jó szándékú ember volt, de sarokba szorult, talán rossz tanácsokat kapott. Amikor az újságírók megkérdezték, eladná-e a csapatot, úgy felelt, hogy minden eladó. Aztán olyasmiket írtak róla, hogy nem veszi komolyan az F1-et, ami nagyon ártalmas dolog volt.”
Kolles a csapat utódainál, a Spykernél és a Force Indiánál is szerepet vállalt: „A következő Victor Muller volt, aki egy nagy durranással érkezett, amikor bejelentette a Ferrari-motorokat, és azt mondta, hogy a Spyker topcsapat lesz. Aztán mi történt? Úgy emlékszem, nem végződött valami pozitívan. És ott volt a harmadik, Vijay Mallya, akinél azért kellett fotósoknak fizetnem, hogy napi 300 képet csináljanak róla. Nekem viszont nem volt szükségem efféle zavaró tényezőkre.”
„Mindannyiukat az egójuk vezette, beleértve a HRT-s Carabantét is” – idézte fel Kolles a spanyol kiscsapatnál töltött időszakát. „Miért kellett neki és a fiának is a bokszutca falán ülnie fejhallgatóval? Mi értelme ennek? Ez csak zavart kelt, miközben azért vagyunk itt, hogy a dolgunkat végezzük. Ez az oka” – zárta indoklását Kolles, aki azt is elmondta, hogy a csapat bár az Egyesült Királyságban marad, el fog költözni Leafieldből, a korábbi Arrows- és Super Aguri-bázisról.
„Nem maradunk ebben a gyárban, mivel ez teljesen alkalmatlan az F1 számára. Hibás a tervezése, túl nagy, túl régi, egyszerűen nem jó. Meg sem vettük, még mindig Fernandes a tulajdonosa. A csapat el fog menni innen, az Egyesült Királyságot viszont nem hagyjuk el, de jelenleg még nem tudjuk, hova megyünk. Ahogy stabilizálódott az istálló helyzete, ezzel is foglalkozunk majd” – mondta Kolles, aki bármily realistán is szemléli a dolgokat, nem tartja kizártnak, hogy a Caterham elmozdul majd az összetett utolsó helyéről:
„Lehet, hogy megelőzzük a Saubert? Sosem lehet tudni, végül is egy lassú autóval is lehet szerencséd. A múltban megtapasztaltam már ezt, például a Jordannel, akikkel dobogót szereztünk 2005-ben. Markus Winkelhock 2007-ben vezette a nürburgringi versenyt a Spykerrel. Adrian Sutil pedig a negyedik helyen állt Monacóban, 2008-ban, mielőtt Kimi Raikkönen hátulról nekiment. Mindig van esélye, hogy történjen valami...”