DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
F1

Massa újra a győzelemre pályázik

Ausztriai rajtelsőség, Goodwoodban az 1996-os világbajnok autó vezetésének élménye, boldog családi élet egy kis brazil vb focilázzal megspékelve. Úgy látszik, az utóbbi időszak történései képesek visszaadni a régi, vidám Massát, aki újra elemében van.

Ki hitte volna, hogy a felemás ferraris évek után Felipe Massa kap még egy második nagy lehetőséget a sorstól? Ki gondolta, hogy az interlagosi könnyes búcsút követően, amikor a brazil a maranellói legénység alkotta sorfalak között hajtott ki utoljára vörös autóban a rajtrácsra, hogy 2014-től már a Williams kezeslábasába bújjon, minden jobbra fordul? Pedig fordult vele egyet a világ, még ha ezt a szezonját is, csak úgy, mint általában karrierjét, kisebb érzelmi hullámvasútként éli meg Felipe.



 

Ez a küzdelem azonban más, hisz most újra elérhető közelségbe került a siker.



 

A Ferrarinál az utóbbi időkben számtalan pechje és Alonso vitathatatlan erőfölénye miatt megbélyegzett 33 éves pilótának nagyon időszerű volt már a váltás, és bár Massa maga is tartott kicsit a Williams csapatot jellemző hűvösebb, mondjuk úgy angolos környezettől, jól döntött, amikor a dél-amerikai pilótákat (Nelson Piquet, Ayrton Senna, Rubens Barrichello, Bruno Senna vagy Pastor Maldonado) jól ismerő groveiak ajánlatára rábólintott. Sir Frank Williamsnek Felipe és az ő hihetetlen tapasztalata kellett, és ma már tudjuk, Massa sem járt rosszul, a Williams-Mercedes- vadonatúj szakembergárda kombináció az élmezőnybe juttatta az elmúlt években (kivéve a 2012-es szezont) csak szenvedő régi, legendás sikerű csapatot.



 



 

A brazilok kedvence végre jól érzi magát a bőrében, egészen másfajta nyomás nehezedik rá, mint a Ferrarinál. Maradt viszont egy tartozása önmaga és a benne kétkedők felé, akik annak ellenére, hogy a brazil 2008-ban hajszál híján világbajnok lett, 2009-es balesete után már csak amolyan másodhegedűsnek kategorizálták be. Most új munkahelyén ismét hatalmas benne a bizonyítási vágy, aminek számlájára írható az az elhibázott kanadai futam is, amiért nagy kár. Kicsit az az érzése az embernek, hogy a nagy lehetőséget megérezve Montreálban mindent egy lapra tett fel - egy életem egy halálom alapon. A Perezzel való ütközés előtt Massa ugyanis tényleg szentül hitte, hogy akár még két körrel a leintés előtt is nyerhet...



 

És hát azokban a pillanatokban minden bizonnyal ott motoszkált a tudatalattiban a szorgos pontgyűjtő, papíron jobban teljesítő csapattárs, Valtteri Bottas elleni küzdelem is. A tesztek alatt még nem látszott, hogy a finn egyenrangú ellenfél lehet, de Bottas remekül kompenzálja a brazillal szembeni tapasztalathiányt, következetes, gyors, fiatal, hidegvérű, és ha kell, könyörtelen. Már most akkora egóval rendelkezik, mint a nagy bajnokok. Persze ez, ha visszatekintünk a múltba, az igazi klasszisoknál egyik feltétele is a sikernek.



 



 

Ha nincs ez a Bottas fiú, akkor Ausztriában hat év után újra pole-ba érő Massa nem csak szombaton érezhette volna magát örömében a mennyországban, de a versenyen is dobogón végez, és biztosan végleg leomlik az a nagy fal az összes gátlással együtt, amit többek között a kíméletlen sajtó ültetett el benne az utóbbi években. Bár a pilóták mindig azt hangoztatják, hogy az újságírók és egyáltalán a "kívülállók" szavai nem hatnak rájuk, de ez messze nem igaz. Massa hiába hozott össze néhány dobogót Alonso társaként, a kimagaslóan teljesítő spanyol mellett nem tudott labdába rúgni (nem, mintha olyan sok korábbi csapattársnak ez sikerült volna), de összeomlásában leginkább az a bizonyos csapatutasítás hagyott mély nyomokat, amelyet a balesete után pont egy évvel kapott, amikor is nem engedték neki megnyerni a Német Nagydíjat.



 

Ez a rajtelsőség egy pici kis kompenzáció. Most a reális gondolkodású ember azt mondja, hogy ezért a pole pozícióért nem jár pont, csak a verseny számít, de Felipe esetében ez a momentum felért egy győzelemmel. Egy óriási lelki tehertől szabadult meg, a kételyektől, talán a balesetére ráfogott bizonytalanságtól. A baleset, ami sok mindenkinek eszébe jutott. Ezért kísérte olyan őszinte ováció elsőségét, ezért ünnepelte meghatottan az osztrák közönség épp úgy, mint a régi társak, a ferrarisok és az egész paddock. És mert szeretik.



 



 

Keveset beszélünk arról, mennyire számít, ki honnan, melyik világtájról, kultúrából érkezik a Forma-1-be. A finneket általánosságban ismerjük, tisztában vannak a képességeikkel, nincs különösebben szükségük mások véleményére, pártfogására, többnyire kemények, öntudatosak. Más viszont egy érzelmes dél-amerikai, ahol Isten, a család, a barátok, az összetartás és összetartozás egészen különleges jelentéssel bírnak.



 

Más az, akinek tizenévesen, gyerekfejjel kell meghoznia a döntést, hogy elhagyja a hazáját, pakol és elutazik egy másik földrészre, a messzi Európába, ahol egy idegen kultúra, idegen emberek és ki tudja, még mi vár rá. Sennának nehéz volt megszoknia zárkózott, megosztó, olykor "kiosztó" természete miatt, de az egy másik történet... Massán sokat segített nyitott karaktere, olasz nyelvtudása, így hamar maga köré gyűjtötte a legfontosobb embereket. Az Olaszországban Kubicát is sokáig ápoló Dr. Riccardo Ceccarelli befogadta őt viareggiói otthonába, és erőnléti központjában - mintegy kezdőrúgásként - minden fizikai és lelki támogatást megadott a brazilnak. Ugyanúgy szerették az Alfa Romeonál rövid túraautós kitérője alatt, majd később a Saubernél és a Ferrarinál. Ezen túl ott volt az a kivételes nemzeti összetartás, amelyben a brazil autóversenyzők verhetetlenek. Ha nincs egy bizonyos Rubens Barrichello, aki 2002-ben komolyan elbeszélget kezdő honfitársával, az ifjú titán rögtön bemutatkozó éve után az F1-en kívül találta volna magát.



 



 

De ott volt, ahogy előtte Barrichellonak ott volt Senna is, és utána maga Massa is a GP2-es mezőny egykori fiatal srácai - Nelsinho Piquet, Lucas di Grassi, Xandi Negrao, Bruno Senna, Alberto Valerio, Diego Nunes, Luiz Razia - számára.



 

Most csak Felipe Nasr van a közelben, de Felipének először is magával kell törődnie, és megmutatnia, hogy a család, a legjobb barát, Rob Smedley és a menedzser, Nicolas Todt alkotta csomag elég jó arra, hogy újra meglegyen az a győzelmi trófea.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: