DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Tes(z)tközelből - Kollégánk jelenti Jerezből

Csípős hideg fogadott minket, amikor csütörtök reggel a pályára értünk, mindössze 4 fokot mutatott a hőmérő, de biztató volt, hogy egy felhőt sem láttunk az égen. A bejáratnál már gyülekeztek a lelkes rajongók, a biztonsági személyzet és a parkoló autók száma is jelentősen megnövekedett. Nem is kérdés, hogy ennek fő oka az volt, hogy ezen a napon Fernando Alonso ült a Scuderia Ferrari volánja mögött.



Reggel a Red Bull motorhome-jában szerettem volna beszélgetni a magyar dolgozókkal, de a nagy sürgés-forgásban esély sem volt arra, hogy összeüljünk egy kávéra. A csapat főszakácsát, Köbli Lajost már régóta ismertem, ő hét éve dolgozik a száguldó cirkuszban. Az eheti teszten azonban négy magyar lány is segíti a Red Bull és a STR munkáját. Aki irigykedne rájuk, annak elmondom: nagyon keményen dolgoztak, egész nap szinte egy percük sem volt. Olyan ez a munka, mint egy mókuskerék, egész nap megállás nélkül sürögni-forogni kell. Ha valaki rajongóként szeretne így közel kerülni az F1-hez, nem biztos, hogy ezt az utat érdemes választani.

Kiderült, a jerezi hét nekik, és a többi újoncnak is "teszt"... A stresszes időszak során kiderül, hogy mennyire bírják az igen strapás munkát. Minden reggel 5 órakor kelni és fél 10 után elhagyni a pályát nem könnyű, különösen hosszú távon nehéz az ilyen jellegű nyomást elviselni, ráadásul mindezt úgy, hogy a nap folyamán nagyon kevés idejük van leülni pár percre, vagy enni valamit (ahogy én láttam). A városból, a pályából sem látnak semmit. Ha valakit a felsoroltakkal nem tudtam elriasztani, azért megírom, hogyan lehet bekerülni a világbajnok csapathoz vagy a többi alakulathoz. Sajnos ezek az állások nem lesznek soha megtalálhatók a munkaközvetítő oldalakon, ne is keressük őket ilyen módon. Személyes ajánlás kell hozzájuk, de ezt követően bent maradni csak kemény munkával és kitartással lehet, mert amint írtam is, kora hajnaltól késő estig folyik a munka, és egész nap mosolyogva kell helytállni.

Ami a pályán zajló eseményeket illeti: a tesztet ma is sokszor meg kellett szakítani meghibásodás vagy baleset miatt. Az autómentőn utazott ma az autók fele, a Scuderia Toro Rosso kétszer is. A teszt legnagyobb vesztesének a Red Bull csapat (és a Renault erőforrás) tűnik, akik 3 kört tudtak csupán megtenni, de ebből egyik sem volt mért forduló. Az autó megállt, és többet nem is gurult pályára.

Végre a Marussia is bemutatta és pályára vitte autóját, ők mindössze 5 kört tudtak megtenni. Talán nem meglepő, hogy a harmadik istálló, amelyiknek nem szerepelt időeredmény a neve mellett, a Caterham volt.

A negatív rekordok után érdemes megemlíteni és kiemelni Kevin Magnussent, aki délután ülhetett először élesben a McLaren Mercedesbe és rögtön a legjobb időeredményt sikerült elérnie az 52 megtett kör folyamán. Második helyen az a Felipe Massa "végzett", aki idén már a Williams F1 Team volánja mögött, szokatlan kék ruhában szerepelt Jerezben. (A Volvo, amivel érkezett - véletlenül, vagy nem - azért piros maradt") A brazil pilóta amúgy a nap egyik legérdekesebb interjúalanyának bizonyult. 40 percet vártuk, de jó döntés volt rászánni az időt. Nem csak arra figyelt az ember, amit mondott, hanem arra is, ahogyan mondta. Boldognak és lazának látszott, mintha most szabadult volna egy börtönből. (A Ferrariéból?) öröm volt így látni. Mint mondta, tele van tervekkel, lelkesedéssel, tenni akarással. Ha összehasonlítjuk a régi nyilatkozatokkal, ég és föld a különbség. A nagy változásnak bizonyára oka volt az is, hogy különleges nap volt számára a csütörtök, hiszen most először vezetett nem Ferrari-motoros Forma-1-es autót.

összesen 47 kört teljesített, pedig több kört szerettek volna megtenni, csak mindig akadt kisebb módosítani való a versenygépen. Ez sok értékes időt elvett, de elmondása szerint az első benyomása az autóval, csapattal, abroncsokkal kapcsolatban így is pozitív. örült, hogy csapatot váltott, és egy olyan "új családot" választott a Ferrari után (helyett), akik profik és az élvonalban harcolhatnak (?), annak ellenére, hogy tavaly gyengén teljesítettek. Persze ezzel az alakulattal mindent elölről kell kezdeni megtanulni, megismerni, de láthatólag nagyon lelkesíti ez a kihívás. Az autó megbízhatóságára nagy hangsúlyt fognak fektetni a teszteken, szerinte a legfontosabb, hogy az Ausztrál Nagydíjat be tudják fejezni. Meglátása szerint más érzés vezetni az idei és a tavalyi autót, ezt ugyanis kevésbé agresszíven kell kezelni. (Érdekesség, hogy Fernando Alonso fél órával korábban azt bizonygatta, hogy vezetési stílusban nincs nagy különbség a két autó között.) Massa a két csapat közti különbségről is elég őszintén beszélt, elmondta, hogy sok jó ötletet hozott magával a Ferraritól, amit majd felhasználhatnak, hogy javítsanak az új team munkáján, értve itt a napi rutint például, vagy akár a Scuderia tagjait, akik követ(het)ik a brazil pilótát, esetleg egy jó olasz kávégépet, amely eddig hiányzott a Williams motorhome-jából. Massa arról is beszélt, hogy rövid ideig a pálya széléről nézte az autókat, és szembetűnő volt számára, mennyire különböznek egymástól, többféle szempontból is. Beszélt a kómában fekvő Michael Schumacherről, akiért minden nap imádkozik, hiszen nagyon jó barátja, számára ő a "nagy testvér". Szerinte sokat segít Schumi jó kondíciója a felépülésben, mint ahogy Massának is segített az a hungaroringi balesete után. Elmondta azt is, hogy reméli, viszont látja még Schumit a pályán (a pálya szélén), mint a régi szép időkben.

A Ferrari háza táján Fernando Alonso véleményét hallgathattuk meg az első tesztnapjáról. Nem kevés időbe került, míg átverekedtük magunkat a pilótára váró tömegen, hogy bejussunk a motorhonme-ba. A spanyol sztár azzal kezdte, hogy még időre van ahhoz szükségük, hogy megértsék az autó viselkedését, éppen ezért fontos, hogy az információ begyűjtéséhez és feldolgozásához annyi kört tegyenek meg, amennyit csak tudnak. A szimulátor adott korábban némi kiindulási alapot, de a valóság teljesen más. Dolgoznak az eddigi problémák megoldásán. Kimivel - úgy tűnik - nem egyeztetnek személyesen, de a nap végi megbeszélések információit mindketten megkapják és felhasználják munkájukban. Szerinte nem zavarja a pilótákat az új motorok megváltozott hangja, nekik nem elsődleges szempont, inkább csak a rajongóknak fontos ez a kérdés.

Végül essen pár szó magáról a jerezi pályáról - rajongói szemmel. 2007-ben, amikor legutóbb itt jártam, 3 euró volt a belépő. Azóta "jócskán" felmentek az árak: egy egész tesztnapot 10 euróért kísérhetnek figyelemmel a nézők a helyszínen. Aki azonban a bokszutcával szembeni főtribünről szeretné nézni az autókat, annak picit mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, de ez is csupán 20 euró egy napra. Mennyivel olcsóbb, mint egy futam, ugye? Igaz, itt nagyobb a rizikó, hiszen akik keddre vették meg a jegyüket, sokat nem kaptak érte, de egy aktív tesztnapon reggel 9 és délután 5 óra között bőven van látnivaló. A pálya ezen kívül szervez paddock túrákat is. Naponta többször is rajongók sétáltak át médiaközponton és fotóznak minket, mint látványosság. Sajnos ez a lehetőség Jerezben csak a VIP vendégeknek adott, mint megtudtam a szervezőktől. Pedig Barcelonában bárki - plusz pénzért persze - élhet a kivételes és nagyszerű lehetőséggel. Én is részt vettem pár éve egy ilyen túrán, ahol még a pálya szervizútján is körbevittek minket. Érdekes volt látni, hogy magyar rajongók is vannak a nézők között, itt Jerezben is, tehát akár Budapestről sem lehetetlen megszervezni egy szezon előtti túrát Andalúziába (vagy valamelyik más teszthelyszínre).

Előző napi helyszíni beszámolóink a jerezi tesztről:

1. nap

2. nap

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: