DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök
F1

Az új V6-os turbók új autókat is igényelnek

2014-ben minden tekintetben új korszak kezdődik a Formula-1-ben és nem csak a jelenlegi 2.4 literes V8-as szívómotorokat felváltó új 1.6 literes V6-os turbók érkezése miatt, hanem azért is, mert ezek az új turbómotorok teljesen új autók építését követelik meg a csapatoktól.


A csapatok és a motor gyártók (Ferrari, Mercedes, Renault) közös erővel dolgoznak azon, hogy az új erőforrás egységeket, az az a V6-os turbómotorokat, az akkumulátorokat, a KERS-et, ERS-t és a hűtőket a lehető legmegfelelőbben integrálják az autókba.

"Az egyik kulcsterület, ahol megfelelő körültekintéssel kell eljárnunk az erőforrás egységek integrálása a karosszériába. A jelenlegi V8-as motorok súlya 95 kilogramm (aminél a 2014-es V6-os blokkok sem lehetnek könnyebbek), 100 kiló, ha ehhez hazaadod az MGU-t (Motor Generator Unit - Motor Generátor Egység, amely a mechanikai energiát elektromos energiává tudja átalakítani)" - nyilatkozta Axel Plasse a Renault Sport F1 vásárlói programjának a vezetője a kanadai Auto123.com-nak. "A súly 120 kilogrammra növekszik, amikor a kisegítő egységeket is hozzáteszed, úgy mint a hűtők és egyéb hűtést szolgáló eszközök. A 2014-es erőforrás egységeknél a V6-os turbómotor minimális súlya ezekkel a kiegészítő rendszerekkel együtt így 145 kilogramm lesz, amihez még hozzá jön az akkumulátorok 35 kilogrammja. Ez a 180 kilogramm pedig 80%-os növekedést jelent a jelenlegi V8-as motorokhoz képest. További 20 kilógrammos növekedést jelent majd az olyan kiegészítők alkalmazása, mint a töltőlevegő-hűtő."

A súly csak az egyik probléma, ezt a sok alkatrészt ugyanis megfelelően el is kell helyezni az autóban. "Az erőforrás egységek ugyanakkor az autók dizájnjának központi elemét jelentik majd. Például a turbó benyúlik abba a részbe, ahol most a sebességváltó, a kuplung és a felfüggesztés elemei találhatóak. Az akkumulátorok is sokkal nagyobbak, ez pedig hatással van a karosszéria hosszára, az üzemanyagtank alakjára, a hűtök pozíciójára, és így tovább. A turbók első megjelenése, az 1970-es évek vége óta a Renault filozófiája mindig az volt, hogy a lehető leginkább meg kell könnyíteni a motorok karosszériába való integrációját. Ezért az új V6-os turbók tervezésének nagyon korai fázisa óta folyamatosa konferenciahívásokkal és helyszíni látogatásokkal akarjuk megkönnyíteni a velük kapcsolatba álló csapatok dolgát, különös tekintettel a Red Bull Racingnél folyó munkát, mert a fejlesztési partnereink döntik el az irányt, és a kulcskérdéseket, hogy a karosszériát és a motort a lehető legnagyobb szinkronban tervezhessük."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: