DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök
F1

Montoya: Imádom a NASCAR-t

Juan Pablo Montoya az amerikai IndyCar-ban, majd a Formula-1-ben is letette a névjegyét. A kolumbiai pilóta pedig nem csak gyors volt, de izgalmas is volt egyben, a gondatlansága és az életvitele azonban nem illett igazán a Formula-1 világához és követelményeihez, a Williams és különösen a McLaren elvárásaihoz, így 2006-ban távozott a száguldó cirkuszból, hogy egykori csapatvezetőjénél és barátjánál, Chip Ganassinál a NASCAR-ban leljen egy sokkal kellemesebb környezetre. Gordon Kirby cikke.

Juan és Chip különleges köteléke 1999-be Ganassi CART istállójáig nyúlik vissza, amikor Montoya újoncként megnyerte az amerikai bajnokságot, majd a következő évben szintén újoncként az Indianapolisi 500-as versenyen is győzött a konkurens IRL bajnokságban. A NASCAR-ban azonban valahogy nem akar menni a kolumbiai pilótának, aki hét év alatt mindössze csak két győzelmet tudott szerezi, ráadásul ezek közül egyik sem ovál pályán született. Montoya ennek ellenére imádja a NASCAR-t és a Ganassival folyó tárgyalásokat az új szerződéséről, ami minden bizonnyal autóversenyző karrierje utolsó szerződése lesz egyben. De vajon mégis mi állhat a relatív sikertelenség hátterében? Ganassi a 2011-es szezon végén komoly átszervezéseket hajtott végre a NASCAR istállója menedzsmentjében és mérnöki csoportjában az áttörés azonban eddig még mindig várat magára, bár a katasztrofális 2012-es szezon után idén mintha jobb helyzetben lenne a csapat.



"A tavalyi év kemény volt, mert a változtatások későn jöttek, ezért pedig az aero programunkkal lemaradtunk" - nyilatkozta Montoya. "Mindennel nagyon le voltunk maradva. Új emberek jöttek, új ötletekkel, ezért sok különböző dolgot kipróbáltunk, de ez sok időbe került. Új mérnököm lett a múlt évben, és kezdetben nehéz volt, de ez hosszú út. Most azonban mindannyian jól kijövünk egymással és megértjük egymást, ez pedig igazán könnyűvé teszi az életet. Amikor pedig az autó jól működik a számodra, akkor minden jónak tűnik. De amikor az autó nem működik, akkor csak szenvedsz. Ugyanakkor, ha nyerő autód van és minden rosszra fordul csak 10. vagy 12. leszel, de ha csak a 10. helyre jó az autód és nem működnek a dolgok akkor csak 20. lehetsz. Ez a probléma, amivel szembe kell néznünk. Én úgy érzem, hogy amikor minden működik, akkor az autónk az 5. és a 10. hely közzé jó, de ha hibázunk a beállításokkal, akkor csak a 15-18. helyekre jó az autónk. Szóval még mindig hiányzik az az utolsó apró dolog, hogy nyerő csapat legyünk. De azt hiszem, hogy most végre minden a helyén van. Azt hiszem volt néhány esélyünk idén a győzelemre, és lesz is még egy pár. Meg tudjuk csinálni, és egy vagy két győzelem az egész szezonunkat megváltoztatná. Mindez pedig egy csomó apróságon múlik. Két pályán teszteltük idén, és az egyiken a másodikak, míg a másikon a 4. lettünk, pedig nyernünk kellett volna."

Montoya szerint a NASCAR az autósport egyik, ha nem a legversenyképesebb bajnoksága. "Te nem értheted meg, hogy mennyire versenyképes, amíg nem versenyzel ott" - vélekedik Montoya. "Itt nem 20 versenyautó van, itt 43 van, és a legtöbb pilóta és csapat nagyon jó. Ott vannak Hendrickék 4 autóval, a Gibbs három autóval, a Roush hárommal, a Childress hárommal és a Stewart-Haas is hárommal, és akkor még ott van a Penske is két autóval, a top csapatoknak így végül összesen 25 autójuk van a bajnokságban. Az emberek nem értékelik, hogy milyen mély is a mezőny. Nagyon szoros, de egy jobb autó, mindig jobb autó. Mindenki keményen dolgozik az autóján, az a teljesítmény ablak, amin dolgozni tudsz az azonban nagyon kicsi, a Formula-1-ben sokkal nagyobb, így ha találsz valamit, akkor az nagyobb különbséget jelent."

Ráadásul a NASCAR nincs agyon elektronizálva, így a cockpitben a pilótának kell alkalmazkodnia a pályához és a technikához, vagy a változó pályaviszonyokhoz, ami óhatatlanul előfordul egy 500 mérföldes verseny alatt. "A Formula-1-ben állíthattad az első szárnyadat és egy csomó dolgot meg tudtál változtatni a cockpitből, amit a rajongók nem is láttak, így ez nem olyan, mint a NASCAR-ban ahol be kell menned a bokszba, hogy állítsanak a Panhard rúdon, vagy a hátsó felfüggesztés keménységén és ezáltal a súlyelosztáson. De alapvetően itt a pilótának kell alkalmazkodnia az autóhoz."

Montoya nem titkolja, hogy a NASCAR-ban és a Ganassi csapatnál szeretné befejezni az autóversenyzői karrierjét, de addig is szeretne még néhány győzelmet szerezni. "Az új szerződésen dolgozunk, és biztos vagyok benne, hogy az megszületik még az év vége előtt. Én még sok évig akarok itt versenyezni, és sikereket és győzelmeket akarok, mielőtt valami máshoz kezdek majd. A NASCAR a versenyzésről és nagyon kis mértékben a politikáról szól, és ez az, ami szórakoztatóvá teszi. Én nem bánom a 38 versenyt. Nincs szimulátorunk, nem dolgozunk velük annyit, mit az F1-ben, itt minden sokkal inkább a versenyzésről szól, és én élvezem ezt."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: