DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök
F1

Hungaroring: A megabitek is száguldanak

Csak kevesen gondolnak rá, hogy az F1 magyarországi fellépése kapcsán nem csak a versenygépek, hanem a kommunikációs adatforgalom is csúcstempóra kapcsol. A tempó megbízhatóságáért az Invitel a felelős. A részletekről a vállalat főigazgatóját, Mártha Imrét faggattuk.

- Pontosan mikor és hogyan kezdődött a Hungaroring és az Invitel kapcsolata, milyen szolgáltatásokat nyújt a cég a magyar pályának? 

Kevesen tudják, de az Invitel, bár még más néven, a jogelőd vállalat színeiben, tulajdonképpen már az első Formula-1-es futamon is jelen volt a pályán. 1986-ban, ma már szinte hihetetlenül egyszerű technikát, telexgépeket és huzalos képtávíró berendezéseket biztosított a csapatoknak, újságíróknak a versenyhez. Természetesen most már más a helyzet: high-tech informatikai megoldásokra és hatalmas sávszélességre van szükség. A Formula-1 számára csakis a legjobbat nyújthatjuk. A világ ilyenkor a Hungaroringre figyel, itt nem lehet hibázni. A telekommunikáció és az informatika rohamtempóban fejlődik, a nemzetközi közönség, a csapatok és a média igényeit kizárólag folyamatos fejlesztésekkel, állandó megújulással tudjuk kielégíteni. Az Invitel biztosítja az újságírókat, csapatokat, sportolókat és szakembereket kiszolgáló hatalmas teljesítményre képes adatkapcsolatot, bérelt vonali-, VDSL-, WiFi-, illetve vezetékes telefonszolgáltatást, valamint a pálya, az újságírói- és technikai személyzet és a boxok hálózatát is. 



- Mit kell tudnia a távközlésben járatlan motorsport-rajongóknak a vállalatról? 

Az Invitel a magyar telekommunikációs piac egyik vezető szolgáltatója. Lakossági kínálatunkban megtalálható számos szórakoztató és multimédiás szolgáltatás, az interaktív, digitális és HD televízió éppúgy, mint a gyors internet és a telefonszolgáltatás. A vállalati piacokon a legmodernebb előfizethető informatikai és felhő-alapú IT megoldásokon felül hang- és adatszolgáltatásokat nyújtunk partnereinknek országos optikai kábelhálózatunkon keresztül. Az Invitel nem egy klasszikus multi vállalat, hazai cégről van szó, amely az egyik legtapasztaltabb magyarországi IT szolgáltató is. 

- Mi szakújságírók, többségünkben csak a sajtóközpont internetes szolgáltatásain keresztül ismerjük az Invitel tevékenységét, de tudjuk, hogy rajtunk kívül még rengeteg mindenkinek szolgáltatnak. Jelent-e ez nagyobb kihívásokat, szükséges-e a nagy adatforgalom miatt a kapacitásbővítés az F1 ideje alatt? 

A pályát lefedő Invitel hálózat egy Gödöllő méretű város teljes internet igényét képes lenne kielégíteni. Így ami igazán kihívás a Formula-1 idején, nem is elsősorban a kapacitásbővítés, hanem inkább a versenyt megelőző logisztika, a felkészülés. Bár maga a futam nem tart sokáig, az előkészületek már hetekkel a nagydíj előtt megkezdődnek, hogy a száguldó cirkusz hétvégéjén 100 százalékos biztonsággal működjön minden technika. Több száz tudósító, több ezer híranyagát továbbítják azon a hálózaton, amit az Invitel biztosít a verseny ideje alatt. Természetesen a médián kívül a csapatok, sportolók, szakemberek is a mi hálózatunkat használják.Érdekes adat, hogy a 2000-ben tartott versenyen 50 Mbit/s sávszélesség is képes volt kiszolgálni a pályát, összehasonlításképpen egy jó minőségű családi internet előfizetés 10-20 Mbit/s sávszélességű. Jelenleg a bő tíz évvel ezelőtti tempónak kétszázszorosával, 10 Gbit/s sebességgel száguldanak az adatok az Invitel hálózatán. Sőt, ha szükség lesz rá, a sávszélesség további növelésével akár ezerszer is gyorsabb lehet a hálózat, mint a 2000-es versenyen volt. A Hungaroring területén egyébként több mint 25 kilométeres kábel hálózattal dolgozunk.  

- Hány Inviteles szakember tartózkodik a verseny idején a pályán és milyen a kapcsolatuk a többi ott dolgozóval? Akadtak-e az évek folyamán érdekesebb problémák, amelyeket meg kellett oldani?

A Hungaroring csapatával kivalló az együttműködésünk, elképesztően profi és hozzáértő csapat dolgozik a magyar GP előkészítésén. Azt hiszem ez a titka annak, hogy Magyarországon minden évben igazán sikeres Formula-1-es futamokat szerveznek. Nekünk is igazodnunk kell a maximalista elvárásokhoz, de számunkra ez természetes éppúgy a pályán, mint bármilyen más partner estén is. Az Invitel olyan iparágban dolgozik, ahol az innováció nem lehetőség, hanem kötelezettség, a középszerűség nem megengedett.  A verseny hétvégéjén több mint harminc szakemberből álló csapat dolgozik majd a helyszínen, az "Invitel-istállóban", hogy az info- és telekommunikációs hálózat tökéletesen működjön. A szakértők 24 órás szolgálatban vannak mindaddig, amíg az utolsó kamionok el nem hagyják a boxutcát.  Az Invitel csapata 30 perc alatt képes lényegében bármilyen telekkommunikációs és informatikai igényt kielégíteni a pályán dolgozó újságírók, csapatok és szakemberek számára.  A feladat komplexitását jelzi, hogy a magas szintű rendelkezésre állás mellett több olyan eset is előfordult már, amikor rögtönzött IT segítségre volt szükség. Arra is akadt példa, hogy extrém időjárási körülményekkel kellett megküzdeni. A tavalyi versenyen például óriási vihar tette próbára a hálózatot, de ennek ellenére a mogyoródi pályáról szóló tudósítások időben, fennakadás nélkül jutottak el a világ minden pontjára. 

- Van-e lehetőség a sztárokkal találkozni, "barátkozni"? 

Időnként olyan arcokkal is találkozunk a pályán lévő Invitel információs központban, akik sokszor szerepelnek a világ legnagyobb újságjainak címlapján. De néha még a "legnagyobbaknak" is szüksége van segítségre, mi ilyenkor is ott vagyunk. Néhány évvel ezelőtt például a versenysorozat egyik legismertebb szereplőjének elromlott laptopját kellett rohamtempóban megjavítani a helyszínen, miközben zajlott a verseny. A pálya mellett töltött évek alatt számos alkalommal bebizonyosodott, hogy a professzionális technika és a kiemelkedő szakmai tudás mellett sajátos profi szemléletre is szükség van: gyors és proaktív hozzáállásra. A sikeres együttműködés titka, a gördülékeny és hatékony csapatmunka. Elképesztően színes nemzetközi szakember gárda van jelen minden egyes hazai GP-n, természetes, hogy minden hozzánk érkező kérést a lehető legrugalmasabban kezelünk. 

- A kommunikációjukban kihasználják-e, hogy az egyik legnézettebb sportággal dolgoznak, amely manapság a csúcstechnikát és a csúcssebességet jelenti? 

Az Invitel több mint 10 éve hivatalos kommunikációs partnere a Hungaroringnek és ahogy említettem, a jogelőd színeiben már az első futamon is dolgoztunk. Természetesen büszkék vagyunk rá, hogy képesek vagyunk megfelelni a Formula-1 elvárásainak. Bár a kihívás óriási, hiszen minden korábbinál összetettebb rendszert kell üzemeltetnünk a verseny ideje alatt, mégsem tartok attól, hogy bármiféle probléma előfordulhatna. Nemcsak azért, mert a több mint harmincfős Invitel-team ugyanolyan profi szakemberekből áll, mint a legismertebb F1-es istállók. A hibátlan működés legfőbb záloga, hogy kollégáink és az általuk beépített eszközök az Invitel mindennapi gyakorlatában már számos alkalommal bizonyítottak. Úgy is fogalmazhatnék, hogy mi a Formula-1 szemléletet a mindennapokban is követjük, nemcsak akkor, ha egymilliárd ember tájékoztatása múlik a munkánkon. 

- Milyen Mártha Úr személyes viszonya az autósportokhoz, a gyors autókhoz, az F1-hez? Van-e kedvenc csapata, pilótája, élménye? 

Mindig is nagy kedvelője voltam az autósportoknak és hazudnék, ha nem vallanám be: felnőttként is élvezem a sebességet. A technikai sportok királya kétségkívül a Formula-1. Ritka szerencsés egybeesés, hogy eddig csak lelkes rajongóként kísértem figyelemmel a futamokat, idén viszont már a hivatás is ide köt. Az Invitel vezetőjeként elsősorban a Hungaroringnek szurkolok, nagyon örülök annak, hogy szolgáltatásainkkal évről-évre hozzájárulhatunk a hazai versenyek sikeréhez.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: