DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök
F1

Aki idehozta az F1-et

Sok különleges egyéniséget talál, aki elmerül az F1 forgatagában, de megesküszöm rá, hogy a sportág magyar rajongói legjobban talán Rohonyi Tamásra csodálkoznának rá. A Formula.hu 2008-as interjúja.

Hogy fogalmuk sincsen, kiről is van szó? Nem csodálkozunk. Nagyon ritkán bukkan fel a neve a sajtóban, és a Google keresője sem dob fel túl sok magyar nyelvű találatot a Rohonyi névre. Pedig nélküle biztosan nem az egyik legrégebbi folyamatos F1-es helyszín lenne hazánk, hanem csak egy a sportág szempontjából teljesen érdektelen közép-európai állam. (Gondoljon csak ebbe bele minden itthoni szurkoló!) Az 1957-ben Budapestről Brazíliába kivándorolt, és azóta szép karriert befutott üzletemberen azonban egy pillanatig sem látszik, hogy a Hungaroringért végzett munkájáért külön tiszteletet várna el magának. A laza, közvetlen, a bizonyára méregdrága idejével nagyvonalúan bánó promóter Sao Paulóban ült riportermagnónk elé.



Sok legenda kering a téma körül, halljuk most az igazságot, hogyan is született meg a Magyar Nagydíj gondolata?

Ha belegondolok, még most is megdobban a szívem, hogy a rettentő nehéz körülmények között, a politikai problémákat is legyőzve sikerült létrehozni a magyar versenyt! Ami a sztorit illeti: Ecclestone úr már régóta fáradozott egy kelet-európai futam tető alá hozásán. A 80-as évek elején Moszkvát szemelte ki, de a helyszínen járva rájött, hogy az ottani bürokrácia ellenállása miatt ez nem fog sikerülni. Én viszont ismertem a hazai helyzetet, és tudtam, hogy akadnak olyan állami vezetők, akik imádják annyira az autósportot, hogy a támogatásukkal akár egy Forma-1-es futam is megvalósulhat. És nem is tévedtem: amikor Bernardnak 1983-ban, Monacóban felvetettem a lehetőséget, ő azonnal lecsapott rá, és a kiszemelt politikusok - Urbán Lajos, Nagy Ervin, Balogh Tibor, Horváth Árpád - rövidesen mind az ügy mellé álltak. Megértették, hogy a világ legnagyobb sporteseményét akarják Magyarországra hozni, így megszereztek minden engedélyt.

De hogy kerül valaki olyan helyzetbe, hogy tanácsot adhasson az F1 urának?

Hét éppen esett az eső, mi pedig behúzódtunk Ecclestone lakóbuszába" A tréfát félretéve: akkor már tíz esztendeje ismertem Bernardot. Az emigrálás után elvégeztem a Londoni Műszaki Egyetemet, és Brazíliában, a GM itteni vállalatánál, majd a GoodYear helyi képviseleténél helyezkedtem el. Utóbbinál a hirdetési osztály élére kerültem, így az F1-es kapcsolatot készen kaptam. 1973-ban rendezték az első interlagosi futamot, ott ismerkedtem meg vele, aztán lassan barátság lett a dologból. A 70-es évek végén aztán kifulladt az akkori promóter cég, egy tv-társaság lelkesedése, és engem kérdezett meg először Ecclestone, nem volna-e kedvem egy rendező cég élére állni. Tudtam, hogy nem kockáztatok sokat, hiszen ő volt a tulajdonos, és abban is biztos voltam, hogy szereti annyira a brazilokat, hogy egykönnyen nem adja fel a helyi futamok rendezését, ezért igent mondtam. Azóta egyrészt ez már a 30. itteni versenyem (és volt még jó pár portugál is Estorilban), másfelől ugyanolyan jó - nyugodtan mondhatom: baráti - a viszonyunk, mint a kezdetekkor.

Akármilyen nagy is itt az autósportok szerelmeseinek a száma, akármennyire sok világbajnokot és neves pilótát is adott ez az ország a sportágnak, azért a pletykák szerint itt sem volt minden fenékig tejfel a rendezést illetően. Igaz ez?

Valóban, 1978-ban felépült és futamot is rendezett Rióban Jacarepagua, mert az itteni pályának nem volt pénze a fejlesztésekre. Bernard hiába győzködte a tulajdonost, azaz Sao Paulo polgármesterét, hogy mekkora üzlet befektetni az átépítésbe, költöznie kellett a nagydíjnak. Kilenc év kihagyás után tért csak vissza Interlagosba a mezőny, amikor kicserélődtek a fontosabb cégek élén álló emberek. Az akkori polgármester-asszony például már kifejezetten szerette volna Sao Paulóban látni az F1-et, és a Globo, a világ legnagyobb tv-társasága is az ügy mellé állt. Lerövidítették az aszfaltot, modernizálták a létesítményeket, és a cirkusz visszatért. Óriási üzlet ez, az év fő sporteseménye kimutathatóan 100-150 millió dollár hasznot hoz a városnak, és ennek mindössze a tizedét kell pálya fenntartására fordítani. Mindeközben az F1 csak egy hetet foglal le Interlagos programjából.

Úgy tudom, az F1 konkrét, praktikus dolgokat is köszönhet önnek"

Inkább az engem körülvevő csapatnak. Például az elektronikus beléptetés rendszerét mi találtuk ki. De mi jöttünk rá arra is, hogy egy ilyen rendezvényt mérnöki szaktudás nélkül egy bizonyos méret felett már nem lehet kezelni. Felállítottunk rá egy csapatot, és sokáig brazil szakembereink járták a többi pályát, hogy átadják a tudást, hiszen már zavaró volt a rendezési színvonalak különbözősége.

Nem félt ön és Ecclestone úr 1985-86-ban, hogy mindezt nem lesz könnyű megtanulnia a magyaroknak?

Még a kormány döntése előtt meghívott engem ebédre a közlekedési miniszter. A Dob utcában, egy kelkáposzta főzelék fölött értettünk egyet abban, hogy az F1-es versenyhez két dolog kell: egy pálya, aminek a megépítéséhez értenek a magyarok, illetve a verseny rendezése, amire meg az én véleményem szerint meg lehet tanítani őket. Tudniillik ismertem, ismerem honfitársaimat. Egy ennyi háború által sújtott országnak ez nem okoz gondot. Hiszen egy nagydíj megszervezése és levezénylése tulajdonképpen egy kis hadművelet. Gondoljon csak bele: most több mint 5000 ember dolgozik, ezeknek kiképzést, ruhát, ellátást, rádiókapcsolatot, utánpótlást biztosítani, mentőket, kórházakat, helikoptereket készenlétbe tartani, akkora szervezőképességet igényel, ami szinte csak a hadsereg tud megtenni. És ha itt Brazíliában, ahol 500 éve nem volt komoly háború, ez sikerülhetett, akkor Magyarországon sem lehet probléma - ezt gondoltam. És nem is tévedtem. Mindössze egy ember utazott ki Rióba megnézni a versenyt, és néhányan látták a monzai futamot, mégis hibátlanul lement minden a Hungaroringen. Sőt olyan nagy siker volt, hogy mindenki poharat emelt a debütáló futam után.

Mit gondol, mit hoz a jövő az F1-nek? És miben töri a fejét manapság Ecclestone úr?

Az F1 még legalább 100 évig létezni fog, és megállíthatatlanul fejlődik. Maga Bernard (aki október 28-án töltötte be a 78-at - én magam minden esztendőben telefonon köszöntöm fel) saját elképzelése szerint még 30 évig áll majd a sorozat élén" (Megjegyzem, mindezt úgy, hogy napi 18 órát dolgozik, és ő is tudja, hogy a Forma-1 helyett bármi másba vágott volna, a tehetsége révén már sokkal gazdagabb lehetne.) Ami a futamokat illeti: mivel 18-19 versenynél többet soha nem bír majd el a naptár, az újabb jelentkezők, a rendezőjelöltek egyre nagyobb áldozatokra lesznek hajlandóak. Persze az olyan biztos helyszínek, mint Monaco, Monza, vagy éppen Interlagos és a Hungaroring mindig kellenek majd a sportágnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: