Kimi Raikkönen:
Miért van az, hogy Németországban eddig soha nem volt jó versenyed?
Nem tudom, talán valami rosszat tettem előző életemben? Mindig szerettem Németországban vezetni, de a probléma az, hogy a szerencse soha nem állt mellettem és valami mindig megakadályozott abban, hogy futamot nyerjek. Négy pole pozíciót szereztem, amely mutatja németországi sebességem, de nem hat kiesésre vágytam.
Az nagyobb kihívás elé állít, hogy 16 Formula-1-es versenyen indultál Németországban, de soha nem nyertél?
Valójában nem. A verseny az verseny és próbálsz mindig a legjobban teljesíteni. Nyilvánvalóan korábban mindkét pálya - a Nürburgring és Hockenheim - nem volt nagyon kedves számomra, de szeretem mindkettőt és mindig versenyképes voltam itt; sebességben, de eredményben talán nem. Nagyon jól mentem korábban a Nürburgringen, de soha nem győztem. Többször ki kellett állnom vezető helyről, amely mindig rossz érzéssel tölt el. Remélhetőleg most végre minden jól alakul. Tavaly az első háromban végeztem Hockenheimben, majd meglátjuk mi lesz a Nürburgringen első versenyemen ennél a csapatnál.
A dolgok ígéretesen álltak Silvertone-ban egészen a végéig; mondd el véleményed.
Csalódottan ért véget a hétvége. A dolgok egészen jól mentek a versenyen, de hiba volt mellőzni a kerékcserét, amikor a biztonsági autó bejött. Próbáltam tartani magam, de a gumik talán 20 körrel kopottabbak voltak, mint a többieké, így lehetetlen volt őket magam mögött tartani. Csalódás ez, mert jó sebességünk volt és úgy tűnt, könnyedén célba érünk a második helyen, de ilyen néha a versenyzés.
A plusz, hogy végre megdöntötted Michael Schumacher pontszerző rekordját...
Ez nem jelent semmit a világbajnokságban, valójában nem is érdekel.
Nagyon heves pillanatot éltél át Jean-Eric Vergne mögött; ideges voltál?
Nem volt ideális természetesen, hogy gumitörmelék vágódott a sisakomhoz, de a kockázat is része a játéknak. Nem ő, vagy a gumijának hibája ez; ha rossz szögben kapod el a kerékvetőt, ahogyan láthattuk ezt a múlt hétvégén is, akkor az ilyen dolgok megtörténhetnek, nem számít, milyen gumi van az autón. Egyébként ez nem változtatta meg versenyünket.
Nem volt egy könnyű verseny; befolyásolta ez gondolkodásmódod?
Nem. Három versenyen nem sikerült azt az eredményt elérni, amelyet talán vártunk, de remélhetőleg ha egy kicsivel több szerencsénk lesz és sikerül néhány problémán felülkerekedni, akkor visszatérhetünk az élre.
Milyen a Nürburgringen versenyezni?
Egészen jó, de talán nem annyira érdekes, mint a régi vonalvezetésen. Feküdhet nekünk a pálya, de tény, jó autóra van szükség ahhoz, hogy versenyképes tudj lenni. Ezen felül jó kigyorsításra van szükség a kanyarokból és stabil autóra féktávon. Ezeken a területeken egészen elfogadható teljesítményünk. A hűvösebb időjárásban vannak problémáink és sajnos a Nürburgringen nem szokott meleg lenni, de majd meglátjuk mi lesz.
Mi a célod a hétvégén?
Soha nem ígérünk semmit előre. Pozitív eredmény lenne egy dobogós helyezés és ha jó irányba tudnánk indulni. Ez Silverstone-ban nem sikerült és jó lenne visszatérni újra az első pozíciókba. A szezon még hosszú és az élen állók előttünk vannak. Valójában minden amit tehetek, hogy minden futamon a lehető legjobb teljesítményt nyújtom.
El fogod mesélni mi történt a hajaddal?
Nem. De ha Németországban sikerül dobogóra állni, akkor lehet.

Romain Grosjean:
Mennyire szereted a Nürburgringet?
Egészen nagyszerű pálya. Érdekes keveréke a kanyaroknak, amely azt jelenti, sokat kell gondolkozni a kör során; folyamatosan munkában vagy! Az első szektorban a mechanikai tapadás a lényeg és az egyes kanyar érdekes a verseny elején, mert sokat túl mélyen belemennek a kanyarba. Jó előzési lehetőséget is biztosít a verseny során. ezt követően néhány nagy sebességű kanyar vezet hajtűkanyarhoz - ahol ismét előzni tudsz -, majd nagyszerű nagy sebességű rész következik a kör hátralévő részében. Egy jól kiegyensúlyozott autóra van szükség, így azt hiszem, jók lehetünk.
Hogyan teljesítettél korábban a pályán?
Most versenyezhetek itt először Formula-1-es autóval, de korábban a Formula-3-ban és a GP2-ben is jártam itt. Legutóbb - 2011-ben a GP2 szériában - dobogós helyezést szereztem és győztem, így legutolsó emlékeim a pályáról természetesen jók.
Szeretnél versenyezni a régi Nürburgringen?
Csodálatos lenne versenyezni ott. El sem tudom képzelni milyen lenne, ha Formula-1-es autóval versenyeznénk ott. El tudnád képzelni milyen hosszú lenne egy beszélgetés, mely során minden kanyart átbeszélünk?! A csütörtök délelőtti pályabejárás is nagyon érzelmes lenne!
íB>Hogy sikerült a Brit Nagydíjat?Nem ez volt a legjobb verseny; egészen bosszantó. Az első vezetőszárnnyal volt problémánk, amely a futam során egyre rosszabb lett és végül egy nagyobb rész levált róla. Nagy volt a vibráció és nehéz volt vezetni, így végül biztonsági megfontolásból a legjobb döntés a futam feladása volt. Ezt megelőzően a dolgok nem a tervek szerint alakultak és az első vezetőszárny miatt a gumi teljesítménye sem volt megfelelő. A biztonsági autó egyszer sem jött jó pillanatban, ezért ezt a versenyt inkább elfelejteném.
Jó volt Kimit az idei évben első alkalommal legyőzni időmérő edzésen?
Természetesen mindig gyorsabb akarsz lenni, mint csapattársad, így jó volt elé felállni a rajtrácson. Más fejlesztési csomaggal mentünk és jó volt látni, hasonló sebességet tudunk kihozni belőlük. Természetesen szeretnénk még több sebességet, de további alkatrészek érkeznek és még ismerkedünk a legújabb fejlesztésekkel, így a lehetőség adott.
Mit érhetsz el a következő néhány versenyen?
Új alkatrészek kerültnek az autóra és erős eredmények elérésére alkalmas sebességünk lesz. Az elmúlt néhány verseny bizonyos okok miatt bosszantó volt, így ha sikerül jó hétvégét teljesíteni, akkor néhány megfelelő eredményt érhetünk el és sok pontot gyűjthetünk.
Mi a véleményed a gumihelyzetről?
Nos, úgy tűnik sokkal több munkám lehet a Fiatal Pilóták Tesztjén, ha engedélyezik a versenyzők részvételét is. Természetesen Silverstone-ban nagyon szokatlan helyzet állt elő, engem és Kimit is arra kértek, ne használjuk a kerékvetőket, mert bizonyos kanyarokban problémát okozhatnak. Senki nem akar gumiproblémát és tudom, minden csapat és a sport is azon dolgozik, hogy a Pirelli megoldja a problémát. Biztos vagyok benne, hamarosan megfelelő megoldás születik.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Nem ez volt a csapat legjobb silverstone-i hétvégéje.
A verseny végkimenetele nem mutatja azt a munkát, amelyet a csapat az elmúlt időszakban végzett. A legtöbb fejlesztés, melyet ide hoztunk láthatóan működött, amely pozitív jelzés, habár szenvedtünk kicsit az időmérő edzésen, a gumik jó tapadásának elérésében. Stratégiánk az utolsó biztonsági autós fázisig jól működött. Ki kellett volna hívni Kimit, így legalább egy pozíciót megmentettünk volna és dobogós helyen végez. Sajnos rossz döntést hoztunk, amelyért elnézést kértünk Kimitől és a csapattól. Ez néha megtörténik és nem könnyű kezelni a helyzetet, amikor ilyen sok biztonsági autós fázis van. Németországban bízunk versenyképességünkben és célunk a javítás. Romainnak frusztráló versenye volt az erős szombati teljesítmény után, amikor Kimit legyőzte. Nagyon szokatlan számunkra, hogy egy alkatrész meghibásodik, így részletesen meg kell vizsgálni az első vezetőszárnyat, hogy kiderüljön, mi ment rosszul.
Mi történt a silverstone-i futamot követő eligazításon?
Együtt fejlődünk és nagyon őszinték vagyunk egymáshoz. Nagyon nyilvánvaló volt így utólag, hogy rossz döntést hoztunk. Nincs csapat aki azt mondja, minden alkalommal a megfelelő döntést hozzák; akár versenystratégiában, autó tervezési filozófiában, vagy a sport bármilyen más területén. Kimi nagyon frusztráló volt, amikor kiszállt az autóból, amely érthető is - nem akarunk egy olyan pilótát, aki a történtek után nem bosszús -, de nem volt értelme búslakodni; már arra koncentráltunk, hogy jó eredményt érjünk el Németországban.
Ez nem volt egy jó reklám attól a csapattól, amely szeretné megtartani Kimit...
Kimi intelligens fiú és nem egy kerékcserével kapcsolatos döntés határozza meg azt, hol szeretne vezetni 2014-ben. Egyik pszichológiai erőssége, hogy látszik rajta, amikor mérges valamiért, majd koncentráltá válik és nagyon gyorsan a következő kihívásra készül. Szeret a Lotus F1 Team csapatnál lenni és mindent megteszünk, hogy megmutassuk neki, ez az a hely, ahol lennie kell a következő években.
Milyen pozitívumok vannak Németországgal kapcsolatban?
A Nürburgring nem okozhat aggodalmat nekünk, újra harcban lehetünk Németországban. Számos fejlesztéssel készültünk Silverstone-ra és sok adattal távoztunk a hétvégéről, így a következő helyszínen még jobb sebességet tudunk kihozni az alkatrészekből. Újabb pozitívum a csapatnak Silverstone-nal kapcsolatban, hogy a kerékcseréket 2.5 másodperc alatt, vagy annál gyorsabban végeztünk el. Nagyszerű látni, hogy az ezen a területen elvégzett kemény munka javulást eredményez, nagy köszönet a kerékcserénél dolgozóknak - akik a kerékcserét többször gyakorolták a pályán és a gyárban - valamint a tervező és gyártó részlegnek az alkatrészekért.
Hogyan halad az E21 fejlesztése?
Az Eszközzel már mentünk és elégedettek vagyunk vele. Az idei évben újra bevethetjük. Új aerodinamikai csomagot is fejlesztettünk, amely előnyöket hoz. Most már használtuk mindkettőt a pályán és elégedettek vagyunk az eredményekkel, a következő lépés, hogy ezeket ötvözzük. Számos más fejlesztés is folyik az idei autóhoz és a szezon végéig dolgozni fogunk az új alkatrészeken.
Megemlíthetjük az abroncsokat?
Ez vitatémává vált a napokban, nemde? Nyilvánvalóan sok gumi meghibásodást láttunk Silverstone-ban és a Pirelli elemzi a rendelkezésre álló adatokat. A média ezzel van tele, de fontos dolog, hogy a gumik elsősorban biztonságosak legyenek, másodsorban, hogy minden versenytárs számára megfeleljenek. A silverstone-i meghibásodások aggasztóak voltak és mindent megteszünk, hogy segítsünk a Pirellinek. Amint befejezik elemzésüket döntést hoznak a rendelkezésre álló információk alapján. Minden változtatást támogatunk, amely szükséges a biztonsághoz, ez mindig így volt. Soha nem akarunk olyan gumikat, amelyről a Pirelli azt mondja, veszélyes lehet.
Alan Permane, pályán végzett munkáért felelős igazgató:
MI a véleménye a Brit Nagydíjról?
Végül Kimivel a nyolcadik helyről indulva az ötödikek lettünk, így nem dőlt össze a világ. Azonban sokkal erősebbek voltunk és versenyünk valójában egészen jól alakult az utolsó biztonsági autós fázisig, amely dilemmával töltött el minket; kihozzuk-e Kimit új abroncsokért, vagy a végéig kint tartsuk. Utólag nyilvánvalóan rosszul döntöttünk.
Milyen körülmények vezettek a stratégiai döntéshez?
Néhány pillanattal korábban Fernando (Alonso) kerekeket cserélt, nagy szerencséje volt a biztonsági autó időzítésével. Mark (Webber) a lágyabb keveréken volt, amelyek gyorsan elkoptak, így Sebastian (Vettel) leparkolása, majd a biztonsági autó beküldése a legváratlanabbul Markot érte. Nico (Rosberg) előnye akkora volt, hogy egy kiállás könnyedén belefért. Mi, akik a kemény keveréken voltunk és úgy terveztük, végigmegyünk már vele, Daniel (Ricciardo) és Adrian (Sutil) hozzánk hasonlóan kint maradt. Az abban a pillanatban rendelkezésünkre álló információk alapján, valamint a közepes keveréken várható sebesség miatt a döntés az volt, kint maradunk, mert úgy gondoltuk, a gumik jó állapotban vannak ahhoz, hogy az aktuális pozícióban fejezzük be a versenyt. Amennyiben a lágyabb keveréket feltettük volna és Kimi beragad Daniel és Adrian mögé a verseny további részében, akkor ugyanekkora kritikát kapunk, így mindkét esetben volt kockázat.
Lépjünk tovább, meséljen a Nürburgringről...
Jó pálya és a pilóták nagyon élvezik, mivel valódi keveréke mindennek. Az első rész egészen technikás, jó kigyorsítás és erős első tapadás szükséges a nagy sugarú, lassú kanyaroknál. Majd természetesen jön a közepes sebességű, lejtős kanyarok a hajtű felé, majd a nagysebességű rész jön, padlógázzal, hatos, vagy akár hetes fokozatban lehet menni, körülbelül 280 kilométer/órás sebességgel. Ezt követi néhány közepes/nagy sebességű kanyar, amely a hosszú hátsó egyenesbe vezet, egy szűk sikán követi ezt és az utolsó kanyar, ahol jó első tapadás szükséges. Ami a karosszéria beállítását illeti, mindenből kell egy kicsi; jó irányváltás a közepes sebességű kanyaroknál, megfelelő kigyorsítás és első tapadás a trükkös első részhez, valamint jó csúcssebesség a hosszú egyenesekben.
Lesznek újabb fejlesztések a hétvégén?
Csak ami Silverstone-ban, semmi komolyabb, mivel a szerelők azonnal Németországba mennek, összerakják az autókat anélkül, hogy a gyárnál megállnának. Ãllítólag új első vezetőszárnyunk lesz, melyet még nem használtunk és különböző módosítások lesznek a legújabb fejlesztéseken. Ha jó időjárás lesz és minden a tervek szerint halad, akkor egy kis sebességet tudunk kicsikarni belőlük a hétvégén.
Mi a helyzet az Eszközzel?
Silverstone-ban Kimi használta az Eszközt és Romain új, karcsúbb karosszériacsomaggal ment. Nagyjából mindegyik előnyös volt, összevetjük a két adatot az előrelépéshez. Ez nem lesz meg Németországig, ahol még nem tudjuk melyik csomagot használjuk. Meg kell nézni akkor, amikor az első szabadedzésen kinyílik a garázs.
A gumik újra beszédtémává váltak...
Támogatjuk a Pirellit, ahogyan egész évben minden szükséges információval és adattal. Nyilvánvalóan senki nem szeretné, ha a silverstone-i helyzet megismétlődne és a Pirelli átnézi az adatokat, kielemzi a gumikat, hogy megtudja, mi történt. Mi nem fogunk semmi olyan változtatást megakadályozni, amely a biztonság miatt szükséges. A Pirelli mindig kijelentette, abroncsai biztonságosak. Ha ez így van, akkor a legjobb megoldás - a biztonságot szem előtt tartva -, ha visszatérünk a kanadai fejlesztési abroncsokhoz - vagy a tavalyi specifikációhoz -, majd feledjük az egész történetet. Ami azokat a változtatásokat illeti, amik nem a biztonságot érinti: egészen jól teljesítünk az eredeti specifikációjú abroncsokon és vonakodva mondunk le arról az előnyről, mely riválisainkkal szemben van. Ez a természete a versenysportnak; de a biztonság az teljesen más téma.