A hazai sofőrhiány egyre égetőbb probléma: a cégek folyamatosan keresik a szakembereket, de mégis sokan döntenek úgy, hogy külföldre mennek dolgozni. De miért van ez? Talán a fizetés nem elég vonzó, vagy a munkakörülmények nem megfelelőek?
A Sofőr állás nemzetközi gépkocsivezető állásainak böngészése közben rögtön fel is tűnik a különbség, és érthetővé válik a helyzet, hiszen a külföldi kamionos fizetések jóval kielégítőbb kategóriába tartoznak. Nézzük meg közelebbről, miért hagyják el egyre többen az országot, és milyen tényezők állhatnak a háttérben.
Mennyit lehet keresni sofőrként?
Hazánkban a sofőrök fizetése az álláshirdetések alapján általában egy meghatározott sávban mozog. A juttatások és egyéb pótlékok persze növelhetik az összegyűjtött havi jövedelmet, de ez sok esetben nem elegendő ahhoz, hogy stabil megélhetést biztosítson. Végül, ha egy sofőr megbetegszik, a betegállomány alatt kapott pénz alig fedezi a megélhetési költségeket, ami lássuk be, nem túl emberbarát megközelítés.
Sokszor sajnos az is benne van a pakliban, hogy a cégek a sofőrön spórolnak. Például egy törött tükör költségét az ő béréből vonják le, még abban az esetben is, ha neki semmi köze a kialakult problémához. Ez egyáltalán nem ritka, és sokan úgy érzik, hogy a cégek nem becsülik meg őket kellőképpen.
A biztosítási költségeken is spórolva a lehető legmagasabb önrészt választják, majd az esetleges károk terhét a sofőröknek kell viselniük.
Az adminisztratív feladatok is megnehezítik a munkát
Az alacsony fizetés és a nehéz munkakörülmények mellett az országban dolgozó sofőröket egyre inkább nyomás alá helyezik a bürokratikus terhek is. A szabályok betartása természetesen fontos, de sok sofőr úgy érzi, hogy a rendszer célja nemcsak a szabályok érvényesítése, hanem a bírságok által generált bevételek növelése is.
A külföldön dolgozó sofőrök magasabb fizetéssel büszkélkedhetnek, emellett a munkakörülmények is sokkal jobbak. A nyugat-európai országok munkaadói felismerik, hogy a dolgozók megbecsülése hosszú távon profitot termel.
Ez nem azt jelenti, hogy ott jótékonysági akció zajlik, de az ottani cégek tudják azt: ha a sofőrök elégedettek, jobban teljesítenek, és hazai tendenciával ellentétben kevesebb munkaerőhiánnyal kell szembenézniük.
Mi a megoldás a munkaerőhiányra?
Ezt maximum csak kényszer megoldásnak lehet nevezni, de a helyzet az, hogy a cégek kénytelenek külföldi munkaerőt felvenni. Az ukrán és indiai vendégmunkások érkezése mára mindennapossá vált, hogy betöltsék az üres helyeket.
Bár a vendégmunkások alacsonyabb bérekkel is megelégednek, ez a mi esetünkben semmi jót nem jelent, maximum alacsonyabb bérsávokat.
Az itthoni helyzet nem fog egyik napról a másikra megváltozni, de ha tudatosan kerested a lehetőségeket, lehet még remény. Mint egy focicsapat, ahol csak akkor lehetsz sikeres, ha megbízható hátteret és támogatást kapsz a legjobb teljesítmény érdekében.