A hazai vásárlók láthatóan keresik az alternatívát a hosszú kiszállítási idejű és rendkívül drága új autókkal szemben, ráadásul a gyenge forint miatt az import sem nyújt megoldást, így a belföldi kocsik jelentik a mozgásteret. A helyzet azonban egyre nehezebb ezen a területen is, mert az autók ára változatlanul emelkedik: a lélektani határnak számító 1 millió forint alatt szinte már nincs is autó a piacon, és nem könnyű minőségi darabot találni a legnépszerűbbnek számító 3-5 millió forintos értékhatárban sem, így aki ilyen járművet venne, annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia.
„A magasabb árkategóriájú autók esetében azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók óvatosabbak lettek: amíg májusban szinte tesztvezetés nélkül aláírták az adás-vételi szerződést, addig szeptemberben az autóvásárlással kapcsolatos döntés meghozatal több hétig is eltarthat. Nehezítőtényező, hogy jelentősen emelkedtek a kamatok, így egyre többen döntenek készpénzes vásárlás mellett” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.
Ettől függetlenül tovább nőttek az autóátírások az országban: januártól szeptember végéig összesen 636.399 gépkocsit vásároltak használtan, 4 százalékkal többet, mint 2021 azonos időszakában, de az átírások 75 százalékában 10 évnél idősebb négykerekűek cseréltek gazdát, ami miatt a hazai autóállomány 15 éves átlagéletkora továbbra sem javul. A fiatalabb használt kocsik sok esetben újautók árában kaphatók, így azokat kevesen engedhetik meg maguknak.
Az év első kilenc hónapjában a magyarok 28 százalékban alsó-középkategóriás autót vettek, 22 százalékban kisautót vásároltak, de keresettek voltak a felső-középkategóriájú modellek, az egyterűek és az SUV-ok is.
Szeptember végéig legtöbben Opelt, Volkswagent és Suzukit vásároltak. A típusok sorrendjében az Opel Astra áll az élen kilenc hónap után a Suzuki Swift és a Ford Focus előtt, közvetlenül a Volkswagen Golfot és a Passatot megelőzve.
A legtöbb használt autó átírást Budapesten, Pest megyében és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében regisztrálták, a legkevesebb szerződéskötés Vas, Tolna és Nógrád megyében történt.
„Bizakodóak vagyunk az év hátralevő részével kapcsolatban. Fellendülést várunk a használt piactól, egyrészről azért, mert a cégek többnyire az év végén vesznek autót, másrészről pedig azért, mert motivációt jelenthet a vásárlók számára, hogy az évforduló miatt tovább nőnek az árak, így ha időben cselekednek, akkor még kedvezőbb áron vásárolhatnak” – tette hozzá Tóth Péter.