Magasabb szintű maximális teljesítményével, intelligens könnyűszerkezetes járműépítésével, kétüléses kialakításával, típus-specifikus futómű-hangolásával és egyedülálló felszereltségi tételeivel az új BMW M4 CSL (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 9,8 – 10,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 222 – 227 gramm / km) a génjeiben hordozza a versenypályás adottságokat. A különkiadás sok mindenben osztozik élvonalbeli futamokra tervezett testvérmodelljével, a BMW M4 GT3 modellel, ez pedig a versenypályán is megmutatkozik: a világpremierje előtti teszteken az új BMW M4 CSL megfutotta a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján a BMW Group sorozatgyártásban kínált modelljei által mért eddigi leggyorsabb köridőt. A legendás versenypálya leginkább tesztelésekre és összehasonlításokra használt vonalvezetése a T13 szektor egyenese nélkül is 20,6 kilométer hosszú, itt az új BMW M4 CSL 7 perc 15,677 másodperces köridőt ment. A modell hivatalos, hitelesített ideje a teljes, 20,832 kilométer hosszú versenypályán 7 perc 20,207 másodperc. A különkiadás 3,7 szekundum alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, a nulla-kétszázat pedig 10,7 másodperc alatt teljesíti.
Hagyományokkal átitatott recept: „Competition, Sport, Lightweight”
Az új BMW M4 CSL génjeibe kódolt versenyzői adottságok alapja egy legendássá vált járműépítési koncepció, amely a legmagasabb szintű járműépítési szaktudást és a legkorszerűbb technológiai innovációkat felhasználva teremt lélegzetelállító vezetési élményt. A „CSL” megjelölés a „Competition”, „Sport” és „Lightweight” szavakra utal, kihangsúlyozva a súlycsökkentésre irányuló járműépítési vezérelveket és a motorsportban elért versenysikereket. A BMW Motorsport GmbH által, hasonló elvek mentén tervezett BMW 3.0 CSL már debütálása évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot, az új BMW M4 CSL pedig a BMW M3 és a BMW M4 összes korábbi generációjának rendkívül sikeres nyomdokain érkezik meg, többek között a 2003-as BMW M3 CSL és a 2016-os BMW M4 GTS után.
Az új BMW M4 CSL a május 20-22. között megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este első napján ünnepli világpremierjét, ami a BMW M GmbH számára a fennállása 50. évfordulóját ünneplő eseménysorozat egyik fénypontja. 2022 júliusától a különkiadás pontosan 1 000 példányban lát napvilágot a BMW Group dingolfingi gyárában.
Mérnöki precizitás a legapróbb részletekig: az új BMW M4 CSL intelligens könnyűszerkezetes járműépítése
Innovációs erősségének és versenyautó-építési szaktudásának köszönhetően a BMW M GmbH 1 625 kilogrammra csökkentette az új BMW M4 CSL saját tömegét, amelyhez megnövelt maximális teljesítmény társul. A végeredmény így lóerőnkénti 2,95 kilogramm, amely tökéletes műszaki alapot kínál a dinamikusan letaglózó vezetési élményhez.
A mérnökök a BMW M4 Competition Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 9,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 223 – 224 gramm / km) alapfelszereltségként kínált sportüléseit M Carbon kagylóülésekre cserélték, amellyel mintegy 24 kilogrammot spóroltak. A hátsó üléssor és a hozzájuk tartozó biztonsági övek eltávolítása, az ultrakönnyű hátsó panel beépítése és a csomagtér átalakítása további körülbelül 21 kilogrammos súlycsökkentést jelentett. A speciális könnyűfém keréktárcsák, spirálrugók és lengéscsillapítók mellé extrakönnyű M Carbon kerámia fékrendszer került, amely hozzávetőlegesen újabb 21 kilogramm mínusz. A hangszigetelés módszeres csökkentésével és az ultrakönnyű hangszigetelő anyagok használatával a mérnökök körülbelül 15 kilogrammot, a szénszál-erősítésű műanyagok (CFRP) átfogó alkalmazásával pedig további 11 kilogrammot spóroltak meg. A készítők a szénszál-erősítésű műanyagból készült tető mellett például az új BMW M4 CSL motorháztetejét, csomagtérajtaját és középkonzolját is eme csúcstechnológiás alapanyagból formálták meg. A sport kipufogórendszer titán hátsó dobja több mint 4 kilogramm súlycsökkenést eredményez. A BMW hűtőrács, a hátsó lámpák, a szőnyegek és az automata légkondicionáló területén végzett részletes módosítások további 4 kilogrammal csökkentették a különkiadás saját tömegét.
Exkluzív karosszériafényezési árnyalat, típus-specifikus stílusjegyek
Alapfelszereltségként az új BMW M4 CSL az exkluzív Frozen Brooklyn Grey metál karosszériafényezési árnyalatban ragyog. A modell letisztult sportosságát láthatóan hagyott szénszálak és pirosra fényezett kiegészítők fokozzák. Az alapfelszereltség alternatívájaként a bajor prémiummárka ügyfelei Alpine White akril és Sapphire Black metál karosszériafényezési árnyalattal is megrendelhetik az új BMW M4 CSL modellt.
A tervezők a szénszál-erősítésű műanyagból készült karosszériaelemek és karosszéria-kiegészítők felületét számos helyen láthatóan hagyták. Ilyen például a motorháztetőbe vésett két mélyedés, amelyeket piros kontúr hangsúlyoz ki. A piros árnyalat a szénszál-erősítésű műanyagból készült tető közepén, a küszöbtoldatokon, a fekete típusjelölések kontúrjain, valamint az első lökhárító szénszál-erősítésű műanyagból készült, típus-specifikus koptatóin és légbeömlő nyílásain is visszaköszön.
BMW Laserlight lézerfény-technológia: sárga fényszórók és innovatív hátsó lámpák
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW Laserlight lézerfény-technológia figyelemfelkeltő, szemet gyönyörködtető részletként fokozza az új BMW M4 CSL megjelenését. A különleges fényszórók nem fehér, hanem sárga árnyalatban pompáznak, legyen szó akár az ajtók kinyitására aktiválódó fényjátékról, akár a tompított vagy a távolsági fényről. A sárga fényszórókkal a tervezők a sikeres GT versenyautók emlékét idézik.
Az új BMW M4 CSL LED-technológiás hátsó lámpái már alapfelszereltségként olyan technológiát kínálnak, amely a sorozatgyártásban kínált autók történetében világpremierjét ünnepli: a készítők a hátsó lámpák üvegburkolataiba bonyolult fényszálakat szőttek, amelyeket lézertechnológiával világítanak meg, így a lámpák felületének struktúrája szinte életre kel. A technológia olyan egyedi fényjátékot garantál, hogy az sötétben már messziről is felismerhető.
Soros hathengeres benzinmotor versenysport-ihlette karakterrel
Az új BMW M4 CSL típus-specifikus erőforrásához ugyanaz a magas fordulatszám-tartományig kalibrált, BMW M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor szolgáltatta az alapot, amely a BMW M4 GT3 versenyautó erőforrásának műszaki alapját is adta. A motorban rejlő jelentős teljesítmény-tartalékok lehetővé tették, hogy a mérnökök anélkül fokozzák az erőforrás teljesítményét, hogy stabilitása és tartóssága terén bármiféle kompromisszumot is kötnének. A két darab egycsatornás (mono-scroll) turbófeltöltő maximális töltési nyomását ehhez 1,7 barról 2,1 barra emelték, a motorvezérlő elektronikában pedig típus-specifikus módosításokat hajtottak végre. Az új BMW M4 CSL soros hathengeres erőforrása így 650 Nm csúcs forgatónyomatékot ad le percenkénti 2 750 és 5 950 főtengely-fordulat között, amelyhez percenkénti 6 250 főtengely-fordulatnál 405 kW / 550 lóerő maximális teljesítmény társul.
A 3.0 liter hengerűrtartalmú motor versenysport-ihlette karakterének középpontjában a magas fordulatszám-tartomány és a maximális teljesítmény felépülése áll. A motorblokk zárt tetős kialakítása nagymértékben növeli az egység merevségét, a kovácsolt, könnyűszerkezetes főtengely pedig még az extrém nagy forgatónyomatékkal is megbirkózik. M-specifikus alkatrész továbbá a háromdimenziós nyomtatással készült hengerfej is.
A hajtáslánc hűtési és kenési rendszerét az intenzív versenypályás használat követelményei szerint tervezték át a mérnökök. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó, dupla végződésű sport kipufogórendszer és a súlyoptimalizált, titán hátsó dob olyan versenypályás orgánumot garantál, amelyet kifejezetten az új BMW M4 CSL számára hangoltak a mérnökök.
A soros hathengeres benzinmotor erejét egy Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú BMW M Steptronic automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez. A motor és a váltó típus-specifikus rögzítési megoldásai még a legdinamikusabb vezetési szituációkban is garantálják a vérpezsdítően dinamikus menetteljesítményt. A motor és a váltó stabilabb karosszériaváz-kapcsolata főként határon autózva érezhető.
Optimalizált karosszériaváz-merevség, típus-specifikus futómű-technológia
Az új BMW M4 CSL futómű-technológiáját ugyancsak részletekbe menően továbbfejlesztették a mérnökök – az erőforrás megnövelt teljesítményével párhuzamosan. A módosításoknál a mérnökök a modell jelentős mértékben lecsökkentett saját tömegét és megnövelt karosszériaváz-merevségét is figyelembe vették, új szintre emelve ezzel az agilis vezethetőség, a lélegzetelállító menetdinamika és a mérnöki precizitás BMW M modellek által fémjelzett egységét.
Az új BMW M4 CSL motorterében teljesen újratervezett merevítések emelik új dimenzióba a futómű-technológia stabil bekötéseit. Különböző számítási modellek segítségével a mérnökök a frontrész és a tornyok közötti, alumínium-öntvényből készült toronymerevítő elemek geometriáját pontosan az eltérő vezetési szituációkban fellépő erőkhöz igazították.
A kormánymű pontosságát, a kanyarodás közben fellépő oldalirányú erőhatások csillapítását, a spirálrugók és a lengéscsillapítók reakcióit, illetve az egyes kerekek tapadását a féltengelyegyenként hangolt kinematika, valamint a típus-specifikus kerékdőlés-szögek, lengéscsillapítók, kiegészítő rugók és keresztstabilizátorok összehangolt rendszere optimalizálja. A típus-specifikus kerék-felfüggesztéseket a BMW M4 Competition Coupé modellhez képest 8 milliméteres hasmagasság-csökkentés egészíti ki. Ráadásul a különkiadás széleskörű alapfelszereltségének az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű, az M-specifikus Servotronic funkcióval és változó áttétellel dolgozó, elektromechanikus szervokormány, valamint az M Carbon kerámia fékrendszer is része.
Az integrált fékrendszer M-specifikus változata még határon autózva és kedvezőtlen útviszonyok közepette is kiváló pedálérzetet garantál.
M Traction Control tapadás-vezérlés versenypályára optimalizálva
Az új BMW M4 CSL alapfelszereltségeként kínált, versenypályára optimalizált M Traction Control tapadás-vezérlés lehetővé teszi, hogy a vezető a saját preferenciái szerint állítsa be a kipörgésgátló rendszer közbeavatkozásának határértékét. Száraz útfelületen az 1-5 közötti érzékenység látványos megcsúsztatásokhoz segíti a vezetőt. A 6-10 közötti érzékenységet a mérnökök a túraautó-pilóták számára kifejlesztett alkalmazás alapjaira álmodták meg, lehetővé téve, hogy a vezető a legideálisabb útviszonyok és gumiabroncs-hőmérséklet esetén maximális tapadást és iránystabilitást érjen el.
Az új BMW M4 CSL alapfelszereltségének az exkluzív keresztküllő-dizájnú, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is részei, az első tengelyen 19”, a hátsó tengelyen 20” méretben. Mindegyik keréktárcsán nagyteljesítményű gumiabroncsok feszülnek, elöl 275/35 ZR19, hátul pedig 285/30 ZR20 méretben.
Versenyautós hangulatot árasztó felszereltség, amely a hétköznapokat is megkönnyíti
Az új BMW M4 CSL típus-specifikus felszereltségét a színtiszta sportosság, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság és az exkluzív prémium hangulat közötti tökéletes egyensúly jegyében állították össze a tervezők. Az M Carbon kagylóüléseket szénszál-erősítésű műanyagból készült, rendkívül erős vázszerkezet és a komfortnövelő funkciók szándékos mellőzése jellemzi: az ülések háttámlái fix szögben állnak, előre-hátra manuálisan mozgathatók, magasságuk pedig csak műhelyben, egy háromfokozatú csavarrögzítés útján állítható. Az M Carbon kagylóülések fejtámlái levehetők és hatpontos biztonságiöv-rendszerrel is felszerelhetők.
A „CSL” emblémával díszített kagylóülések mellett Alcantara-borítású BMW M sportkormány, antracit árnyalatú tetőkárpit, szénszálból készült dekorbetétek, „CSL” emblémával ellátott középkonzol és hátsó panel, valamint M-specifikus kijelzők járulnak hozzá a koncentrált vezetési élményhez. A kibővített Merino bőrkárpitozás és a BMW M biztonsági övek ugyancsak az alapfelszereltség részei. A kagylóülések mögé épített hátsó panelben két bukósisak stabil tárolóhelyét alakították ki a készítők.
Az M-specifikus járművezérlő rendszer a járműbeállítási funkciók közvetlen elérése érdekében „M Setup” gombot, a leginkább kedvelt konfigurációk gyors aktiválása érdekében pedig a kormánykeréken két „M” gombot is tartogat. Az új BMW M4 CSL alapfelszereltségének része továbbá az M Drift Analyser és M Laptimer funkciókkal dolgozó M Drive Professional rendszer, valamint a ROAD, SPORT és TRACK vezetési üzemmódok aktiválását kínáló „M Mode” gomb is.
A szintén alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés a 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és a 10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző párosával kecsegtet. Funkciói között a BMW Maps navigációs rendszer, a BMW Intelligent Personal Assistant, az okostelefon-integrálhatóság, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a WiFi csatlakozási lehetőség is megtalálható. Az M-specifikus tartalmakat kínáló BMW Head-Up kijelző és a BMW Drive Recorder az opcionális extrafelszereltség része.
Az új BMW M4 CSL komfortnövelő és vezetést támogató rendszerei kizárólag a lényegre összpontosítanak, szem előtt tartva az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit és a letisztult koncepciót. A különkiadás alapfelszereltségének része így az automata légkondicionáló, a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning) és a sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info). A kétzónás automata légkondicionáló, a Driving Assistant csomag és a parkolóasszisztens (Parking Assistant) az opcionális extrafelszereltség részeként rendelhető meg a modellhez.
A maximális teljesítményre, menetteljesítményre, átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek.
A sajtóközleményben szereplő felszereltségi tételek, csomagok és szintek, műszaki adatok, illetve átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékek a németországi piacon elérhető ajánlatokat tükrözik. A sajtóközleményben szereplő adatok és értékek az egyes piacokon eltérhetnek. Az egyes méretadatok és mérési eredmények a Németországban alapfelszereltséggel elérhető modellek értékei, amelyek a keréktárcsák / gumiabroncsok méretétől és típusától, valamint az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető tételek felszerelésétől is függnek.
Az átlagos üzemanyag-fogyasztási, kombinált károsanyag-kibocsátási, kombinált energiafogyasztási és elektromos hatótávolságra vonatkozó értékeket a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint, valamint a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki. Az adatok a Németországban alapfelszereltséggel elérhető modellek értékei, amelyek a keréktárcsák / gumiabroncsok méretétől és típusától, valamint az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető tételek felszerelésétől is függnek. A hivatalos NEDC és WLTP mérési eljárásokról bővebb információt találnak a www.bmw.de/wltp weboldalon.