A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak - olvasható a Borsod24.hu-n is megjelent felmérésben.
Több mint ötszázhetven autós vezetési stílusát monitorozta a Cristo alkalmazás március hónapban Budapesten, hétköznap és hétvégén 8 és 20 óra között, a vezetéselemzés funkció által, amely a gépjárművezetők műveleteinek intenzitását vizsgálta és pontozta. Az adatokból kiderül, hogy a vizsgált autósok teljesítménye igencsak kevéssé kiegyensúlyozott, az esetek közel felében meglehetősen rángatják az autójukat – azaz hirtelen módon gyorsítanak, fékeznek, vagy veszik be a kanyart. Az adatok szerint tehát az összes gyorsítás, fékezés és kanyarodás 42%-a kifejezetten erőteljesen, hirtelen módon történik.
Ezen műveletekre általában akkor kerül sor, amikor az autó vezetője váratlan helyzetbe kerül, és hirtelen kell cselekednie, például a reggeli dugóban, vagy a délutáni csúcsforgalomban. Sajnos ezek gyakran vezetnek akár balesetveszélyes helyzetekhez is, melyek egy kis előzékenységgel és higgadtsággal megelőzhetőek lehetnek.
„Egyszerűen nem szabad, hogy a reggeli forgalom váratlanul érjen bennünket. Készüljünk fel és fogadjuk el, hogy dugó lesz az egyes városrészekben” – hívja fel a figyelmet Csörgő László, a drivingcamp Hungary vezetéstechnikai- és rendezvényközpont vezető trénere. „Csak azzal, hogy időben elindulunk, máris megspóroljuk magunknak és a körülöttünk autózóknak az időhiány okozta stressz következményeit. Nagy a csábítás, hogy átsoroljunk ilyenkor a másik sávba, ezzel akár a mögöttünk sorakozókat is veszélyeztetve, de ilyenkor gondoljunk bele, valóban előrébb leszünk majd? Ugyanígy, ha valaki nagyon siet, esetleg agresszív, engedjük be, és kerüljünk a lehető legtávolabb az ilyen helyzetekben gyakori konfliktusoktól. Maradjunk higgadtak, türelmesek, és legyünk segítőkészek másokkal szemben.” – összegzi a szakember, hozzátéve, hogy óva int attól mindenkit, hogy a reggeli dugóban araszolást kihasználja például az e-mailek elolvasására – ugyanis azon pár másodperc alatt, amíg az autó vezetője letekint a telefonjára, máris új helyzet alakulhat ki a dugóban, amelyre, ha nem reagál időben, azzal máris megsokszorozza a balesetveszélyt.
Ehhez a hozzáálláshoz a dél-budai oldalon, vagy a Petőfi híd környékén nagyon is szükség lehet egy hétköznap reggelen, ugyanis ezeken a területeken nőhet meg leginkább a feszültség az autósok között a vizsgált adatok szerint, például a hirtelen fékezések és gyorsítások aránya 8 és 10 óra között a legmagasabb. 10 óra után már a pesti oldalon válnak különösen feszültté a sofőrök és 11 órától ezek gyakorisága folyamatosan növekszik egészen 16 óráig, amikor már a Duna mindkét oldalán érdemes extrán óvatosan vezetni. A késő délutáni és esti órákban Pesten a Rákóczi út és a Róbert Károly körút között, főként a Váci úton szabadul el a forgalom, Budán pedig a II, III. és a XII. kerületekben.
Hétvégente a legintenzívebb órákban, például reggel, vagy ebédidő előtt, közel feleannyi hirtelen gyorsítás, fékezés, vagy kanyarbevétel történik, mint hét közben. Az események gyakoriságát egyértelműen Pest uralja, a legnagyobb különbséggel délben és késő délután, 17 óra körül. A budai oldalra délelőtt 10 és 11 óra között érdemes figyelni, de a forgalmi helyzetek intenzitása 13 és 16 óra környékén is megközelíti a pesti szintet.
„A Cristóval a kezdetektől egy olyan szolgáltatást álmodtunk meg, ami nem csak könnyebbé, de biztonságosabbá is teszi az autózást. Mindehhez az is kell, hogy megmutassuk a hazai sofőröknek, hogy mennyire fontos az egyéni hozzáállás és tudatosság a kiegyensúlyozott vezetésre való törekvésben, hiszen az utakon minden pillanatban hatással vannak a forgalom összes többi szereplőjére” – mondja el Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Kft. ügyvezetője. „Jelenleg többszáz autóvezető használja a Beat nevű telemetriai eszközünket, melynek segítségével egy, a drivingcamp szakértőivel közösen kialakított pontrendszer keretében kapnak visszajelzést a vezetési stílusukról. A 10 pontos skálán például pontlevonással jár minden, az átlagosnál intenzívebben végrehajtott művelet, legyen az fékezés, kigyorsítás, vagy kanyar- az intenzivitás nagysága szerint súlyozva. Örömünkre szolgál, ha ezekből az adatokból most egy elemzést is adhatunk a fővárosban autózók kezébe, amelynek segítségével talán jobban fel tudnak készülni a mindennapi forgalomra, megelőzve a kevésbé biztonságos helyzeteket.” – összegezte Szota Szabolcs.