DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Egyéb

Magánszemélytől vagy cégtől vegyünk használt autót?

Örök dilemma, hogy honnan érdemes használt autót venni: magánembertől, cégtől, kereskedéstől, esetleg más piaci szereplőtől. Kihez érdemes fordulni? Erről szól a Das WeltAuto podcast műsorának, a Neppermentes övezetnek a legújabb része, amelyből kiderül: melyik esetben, milyen előnyökkel és hátrányokkal kell számolni. Az adás állandó házigazdája Tőrös Balázs, a Das WeltAuto márkanagykövete, televíziós műsorvezető. A podcast legutóbbi adásának vendége Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója és Czifrik Attila, az Óbudai Autójavító használt autó értékesítője.

Amíg az 1990-es évek elején még javában működtek az autópiacok, ahol magánemberek úgy árulták a használt autókat, mint napjainkban egy átlagos piacon a zöldséget, gyümölcsöt addig mára átalakultak a szokások, és ugyan még mindig találni hasonló helyszíneket, a vásárlás már jellemzően más formában zajlik. A vevők online keresik a szűrési feltételeik alapján az autókat, ahol vegyesen találnak magánszemélyek, vagy kereskedések által hirdetett modelleket. Ezáltal a kínálat jelentősen nőtt, jóval nagyobb a merítés, de több lett az olyan eladó is, aki visszaél a vásárlók jóindulatával.

maganszemely v ceg-dasweltauto



A Neppermentes övezet 5. adásában Tőrös Balázs azt járja körbe Tóth Péterrel és Czifrik Attilával, hogy milyen forrásból érdemes használt autót vásárolni, milyen előnye vagy hátránya van annak, ha magánszemélytől veszünk autót, és mivel jár, ha kereskedésben kötünk szerződést.

„Ha magánembertől vásárlunk gépjárművet, feltételezhető, hogy az adott személy használta a járművet, akinek több információja van a kiszemelt autóról, mint egy kereskedő partnernek. Egy rétegvastagság eltérés esetén egy kereskedő legfeljebb annyit tud mondani, hogy vélhetően javítva volt az autó az adott részen. Ezzel szemben a magánember pontosan fel tudja idézni a történetet: például a kisfia nekitámasztotta a biciklit, emiatt újra kellett fényezni, vagyis minimális sérülés történt, nem pedig egy karambol során sérült meg” – mondja Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. – Egy magánszemélytől történő vásárlás során lehetőségünk van betekintést nyerni a tulajdonos járművével kapcsolatos viszonyába, hogy valóban garázsban tartotta-e az autót, rendszeresen takarítja-e, vannak e pozitív személyes élményei az autóval kapcsolatosan. Ha ugyanis egy lakótelepen mutatja be az eladásra szánt gépjárművet tulajdonosa, akkor könnyen következtethetünk arra a tényre, hogy nem garázsban tartotta azt, de ugyanúgy fontos megállapítást tehetünk, ha az eladó magánszemély nem tud kellő részletességgel beszámolni a járművén elvégzett karbantartásokról és azt nem is tudja hiteles dokumentumokkal alátámasztani. Ezek alapján tehát fontos tényezőket lehet kiszűrni, míg egy kereskedelmi partnernél álló autó esetében nem feltétlenül.”

Czifrik Attila, az 50 éves jubileumát ünneplő Óbudai Autójavító Kft használt autó értékesítője arról beszélt, hogyan lehet kiszúrni, ha valaki nem a jármű tényleges tulajdonosaként próbálja értékesíteni az autót.

„Tisztában kell lenni azzal, hogy milyen tulajdonosi jogviszony van az eladó esetében – mondja Czifrik Attila. – Amennyiben az eladó egy olyan aláírt szerződéssel érkezik, amin egy számunkra ismeretlen magánszemély (vagy akár cég) neve olvasható, akkor jellemzően nem ő a tulajdonosa az adott gépjárműnek, ami elég sok veszélyt tartogat magában. Kérdőjeles egyáltalán az is, hogy az illető rendelkezhet-e az autó tulajdon joga fölött. Munkám során egyébként azt látom, hogy két magánszemély közötti ügylet akkor biztonságos, ha mindkét fél személyesen ismeri egymást. Nagyon sokszor éppen azért adják le magánszemélyek az autókat a kereskedéseknél, mert nem akarnak azzal foglalkozni, hogy egy ismeretlennel bármilyen ügyletbe keveredjenek.”

Magánszemélyként egyébként is érdemes figyelni a jelekre, már csak azért is, mert az átlagos ember 3-4 évente vesz autót, ami azért távolról sem olyan, mint hetente bevásárolni a közértben. Éppen ezért muszáj körültekintőnek lenni, minél több információt beszerezni és minél többet kérdezni. Nem szabad megfeledkezni az állapotfelmérésről sem, hiszen könnyen előfordulhat, hogy az eladó jó szándéka ellenére valamilyen műszaki hibája van a kiszemelt autónak. Amennyiben az átvizsgálást az eladó ellenezné, akkor érdemes gyanakvónak lenni, és más autó után nézni.

A Neppermentes övezet legújabb adása a különböző kereskedés típusokat is körbejárja. Tóth Péter szerint sokan azért fordulnak kereskedőkhöz akár eladás, akár vásárlás terén, mert sok szempontból kényelmesebb. Ha eladnánk az autónkat, az emberek nem biztos, hogy a saját házuknál akarják megmutatni járművüket, vagy éppen a munkaidejükből, szabadidejükből akarnak időt áldozni erre, miközben ismeretlen emberekkel találkoznak, és az adásvétel során akár kellemetlen szituációkba is keveredhetnek gondoljunk csak a szavatosság kérdésére egy váratlan meghibásodás esetén. Megbízható kereskedőtől történő vásárlás során nagyobb biztonságban lehetnek, hiszen a megfelelő háttérrel rendelkező autókereskedésekben pontos képet kaphatnak a kiszemelt autó állapotáról, szervízmúltjáról, korábbi sérüléseiről, és mivel minden kereskedés esetében jogi személyekről beszélünk így a szerződéskötés után nagyobb eséllyel kérhető számon rajtuk a jótállás, szavatosság, mint egy magánszemély esetében.

A Neppermentes övezet adásai elérhetők a Spotify, az Apple Podcast, a Deezer, az Amazon és a Google Podcast csatornákon, illetve a Das WeltAuto YouTube csatornáján is.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: