Na jó, lehet, hogy túl szigorúak voltunk bevezetőnkben, mégsem győzzük eléggé hangsúlyozni, hogy igyekezzen mindenki tisztán tartani autója üzemanyagrendszerét! Az üzemanyagszűrő pont ezért van a kocsinkban, hogy erről gondoskodjon, ám idővel eltömődhet. A gyenge minőségű vagy szennyeződött üzemanyag, az üzemanyagszűrő eltömődése miatt részecskék kerülhetnek a rendszerbe. Ezek nem csak a szűrőt tehetik tönkre, más alkatrészeket, pl. az üzemanyag szivattyút, befecskendezőket is. Cikkünkben épp ezért három olyan tippet gyűjtöttünk neked, amiket könnyedén alkalmazhatsz. Ha ezeket megfogadod, nem csak az autód, a pénztárcád is hálás lesz érte!
1. Üzemanyag adalékok használata
Ha nem hiszel a prémium üzemanyagokban, még mindig ott a lehetőség, hogy Te magad lásd el adalékokkal a kocsidba tankolt benzint vagy gázolajat. Választhatsz preventív jellegű, védelmi funkcióval bíró adalékok közül, és ha már beütött a krach, tisztítóadalékok közül is. Előbbiek között főként dermedést-jegesedést, továbbá korróziót gátló termékekkel találkozhatsz. Magyarországon közkedveltek például a Spuri adalékok, amiket univerzális üzemanyag adalékokként tartanak számon autós berkekben. Ha nem figyelsz oda annyira az üzemanyagrendszer tisztán tartására, vagy már csak későn jut eszedbe, akkor a tisztítóadalékok kihúzhatnak a bajból. Egyrészt válogathatsz olyanokból, melyek az üzemanyagrendszerben kialakult lerakódások eltávolítására hivatottak. Másrészt olyanokból, amiket a rendszer különböző alkatrészeinek – befecskendezők, szelepek, dugattyúk – tisztítására használhatsz. Ezekben jellemzően a koromlerakódások szoktak problémát okozni.
Ezeket, a számos előnnyel rendelkező adalékokat gyakorlatilag bármely alkatrészwebáruházból, autós boltból beszerezheted, csak mindig vizsgáld meg az összetevőit! Télen még indokoltabb alkalmazásuk, hiszen biztosabbá teszik a hidegindítást, megakadályozzák az üzemanyagcsövek befagyását, dízelautókban a paraffinkristály-lerakódások kialakulását. Optimális kenést nyújtanak a befecskendező szelepeknek, ráadásul azzal, hogy tökéletesebb égést biztosítanak, még az autód károsanyag-kibocsátását is csökkentik. Az üzemanyag adalékok használatát tehát nem csak a kocsid, a környezetünk, de a pénztárcád is meghálálja majd: általuk kevesebb üzemanyagra lesz szükség a működéshez kellő energia kinyeréséhez.
2. Minőségi üzemanyag tankolása megbízható kúton
Azt, hogy mitől megbízható egy benzinkút, leginkább tapasztalatok alapján állapíthatjuk meg. Az üzemanyagok minőségét szintén, viszont ennél vannak más meghatározó tényezők is. Például, hogy milyen adalékanyagokat alkalmaznak a gyártásukhoz. Minél jobban optimalizálják adalékokkal a benzint vagy gázolajat, annál hosszabb lesz az üzemanyagszűrő hasznos élettartama is. Minden ismert töltőállomás kínál prémium üzemanyagokat. Jellemzően egyenletes motorműködést, kisebb fogyasztást, a lerakódások eltávolítását, s – preventív jelleggel – meggátolását szokták ígérni a segítségükkel. Csak, hogy néhány hálózatot említsünk, a Shell pl. a dynaflex technológiát alkalmazza, a MOL az EVO Tech formulát, míg az OMV a MaxxMotion-t.
A Shell Fuel Save és V-power üzemanyagai egyaránt tartalmaznak dynaflex formulát, azzal a különbséggel, hogy utóbbiban nagyobb mennyiségben van jelen. Ez a technológia meggátolja, hogy újra kialakulhassanak a lerakódások az injektorokon. A MOL EVO Tech formulája preventív jelleggel, és tisztításra is alkalmazható. Vagyis nem csak tisztán tartja, de tisztítja is a motort, megakadályozza annak korrózióját. Minden EVO üzemanyag tartalmazza a formulát, ám az EVO Plus prémium üzemanyag nagyobb százalékban. Egyedülálló finomítási eljárást alkalmaz előállításukhoz a MOL, melynek segítségével télen sem dermed meg az üzemanyag. Az OMV MaxxMotion technológiával felruházott üzemanyagai korróziógátlót tartalmaznak, ami védőréteget alakít ki a fémfelületeken. A bennük található lerakódásgátló preventív jelleggel dolgozik, meggátolja a részecskék felhalmozódását a szívórendszerben. Mondanunk sem kell, hogy tiszta szívórendszerben a levegő-üzemanyag elegy aránya is optimális, vagyis tökéletesebb az égés folyamata.
Minden töltőállomáson változtatni kell az üzemanyagok összetételét, a hideg-meleg évszakok váltakozásakor. A benzinben nagyban eltér a gőznyomásérték nyáron és télen. Ilyenkor a mínuszokban nagyobb értékre van szükség ebből, míg nyáron már nem lenne optimális a magasabb gőznyomásérték, mivel akkor melegben intenzívebb lenne a párolgás. A gázolaj esetében még nagyobb szükség van az összetétel módosítására, hiszen a mínuszok miatt muszáj ellátni a kellő hidegtulajdonságokkal, szűrhetőséggel.
3. Rendszeres üzemanyagszűrő csere
A motorolaj és az olajszűrő cseréjére általában jobban ügyelnek az autótulajdonosok, mint az üzemanyagszűrőére. Pedig utóbbi is legalább olyan fontos szereppel bír. Ha elhanyagoljuk a cserét, nem csak a befecskendezésnél, a motornál is jelentkezhetnek problémák. Az előírt csereintervallum gyártónként, sőt, modellenként változhat. Azzal semmiképp sem lősz mellé, ha minden 30 000 megtett kilométer után cseréled. Befecskendezős, dízelmotoroknál viszont már 15 000 kilométerenként javasolt, vagy legalább évente egyszer. A cikkben ismertetett intervallumok betartásával akkor is csak nyerhetsz, ha a gyártó esetleg hosszabb tartományt jelöl meg az autó kézikönyvében.
A magasnyomású befecskendezéssel ellátott rendszerek még érzékenyebbek az üzemanyag tisztaságára, mint társaik. Dízelautóknál tehát fokozottan ügyelni kell a csere esedékességére. Az évi minimum egy cserét érdemes a tél kezdete előtt beiktatni. Hidegben ezeket a típusokat extrém terhelés éri. A mínuszokban hamarabb képződnek paraffinkristályok, amik idő előtt eldugíthatják az üzemanyagszűrőt. A benzines autók pedig nem bírják, ha télen az üzemanyagtank alján összegyűlő víz megfagy. A hőmérséklet folyamatos ingadozása miatt kicsapódhat a víz az üzemanyagból, ami idővel rozsdát képezhet a tank falán. Fontos, hogy új szűrő rendelésekor olyat válassz, ami min. 5 mikrométer méretű részecskék távoltartására alkalmas. A rozsdarészecskék zömét például blokkolja az üzemanyagpumpa szűrője, de a kisebbek már átjuthatnak rajta.
A modernebb szűrők a vizet is szűrik, ami ilyenkor télen akár bele is fagyhat az alkatrészbe. Mondanunk sem kell, hogy nem csak az eltömődött, a befagyott szűrő is akadályozza az üzemanyag áramlását. A hideg évszakban ajánlott tele tartani az üzemanyagtankot, így ugyanis nem indulhat be a víz kondenzációja a belső falon. Idegen részecskék tehát nem csak a rossz minőségű vagy szennyeződött üzemanyagból kerülhetnek a rendszerbe, a működésből adódóan is természetes a lerakódások képződése.