DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 17. szerda
Egyéb

CUPRA Formentor VZ5: egy autóban többféle élmény

Lehet egy autó egyszerre tökéletesen alkalmas a kényelmes közlekedésre, a versenypályán 0-ról -100 km/h-ra 4,2 másodperc alatti gyorsulásra, és egy 70%-os sáros emelkedő megmászására?

E kérdések megválaszolására kipróbáltuk a CUPRA Formentor VZ5-öt, a márka legerősebb modelljét, melynek volánjánál Jordi Gené autóversenyző ült, mellette pedig  Christoph Vierling, a SEAT S.A. műszaki központjának járműfejlesztésért felelős vezetője foglalt helyet. A CUPRA Formentor VZ5 öt vezetési módban mindenféle terepen izgalmas vezetési élményt ad.

cupra-formentor-vz5-one-car-many-ways-to-experience-it_01_hq



Tiszta adrenalin. Minden készen áll ahhoz a spanyolországi Motorland pálya rajtrácsán érezni lehessen a CUPRA Formentor VZ5 valós erejét. Christoph néhány tanácsot  ad Jordinak: "Használd az indulást segítő Launch Controlt, amennyiben igazán gyorsan akarsz elindulni. Indítsd be a motort, válaszd ki a CUPRA üzemmódot, és állítsd az ESC-t Sport üzemmódba. Nyomd le a féket, majd adj gázt, és várd meg, amíg a fordulatszám eléri a 4.000-et, és engedd fel a féket." Az autó mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. "Elképesztő gyorsulás! Olyan látványos a rajt, mintha  valójában versenyen lennénk" - mondja Jordi.

A Comfort-tól a CUPRA üzemmódig. "Minden egyes vezetési módnak megvan a saját  karaktere" - mondja Christoph. "A Comfort üzemmódban nagyon egyenletes és sima  a vezetés, ami inkább autópályára való. A dinamikus futómű szabályozásnak (DCC) köszönhetően érzem, hogy az autó megbízhatóan viselkedik, és jól reagál a kormánykerék elfordítására." - mondja Jordi. A sportosságot tovább fokozza a Sport üzemmód. "Most sokkal jobban reagál az autó a gázpedálra, és a lassulás szabályozása is jól érezhető." - teszi hozzá Christoph. A CUPRA módra való átkapcsolás még inkább fokozza ezt az érzést. "Azonnal érzed, hogy a gázreakció feszesebb, és a kanyarodás is sokkal pontosabb" - magyarázza a CUPRA vezetője.

Technológia a vezetés teljes szabadságáért. Az üzemmódok közötti váltáskor az infotainment berendezés aktiválja az előre beállított konfigurációkat, amelyek a gázreakciót, a sebességváltót, a kormányzási érzetet vagy a felfüggesztés merevségét állítják be, és amelyek különböző fokozatokon keresztül is beállíthatók. "Lehetőségünk van arra, hogy közvetlenül váltsunk az egyik üzemmódból a másikba, így az Individual, azaz a személyre szabott üzemmódból úgy állíthatjuk be őket, hogy egy arany középút alakuljon ki" - magyarázza Christoph. "Így a vezető személyre szabhatja az üzemmódokat, például a Sport és a CUPRA közötti  fokozat is beállítható, hogy az autó alkalmazkodjon a különböző útfelületekhez a maximális vezetési élmény érdekében, és mindenki eldönthesse, hogy milyen érzéseket szeretne megtapasztalni egy-egy adott pillanatban " - teszi hozzá.

cupra-formentor-vz5-one-car-many-ways-to-experience-it_10_hq

A teljes irányítás a vezető kezében van. Itt az ideje az autó legsportosabb üzemmódja, a Drift kipróbálásának. Ez a mód kizárólag a CUPRA Formentor VZ5-ben található meg, de használata csak zárt pályás vezetés esetén ajánlott. "Az infotainment rendszeren keresztül meg kell erősítened, hogy versenypályán vagy" - mondja Christoph. Ekkor az elektronikus menetstabilizáló rendszer teljesen kikapcsol. Jordi Gené pilóta számára ez áll a legközelebb egy versenyautót vezetéséhez. "Hát, ez hihetetlen! Ez az én igazi terepem!  Amikor versenypályán vezetsz, kiszámíthatod, hogy mennyire sodródik ki az autó a kanyarban. Hosszú kisodródást tudsz elérni, ha a kanyarban nagy sebességgel jól kimért kellemes kanyarodási szöggel számolsz. Emellett két kuplung van a hátsó tengelyen, amelyeket külön-külön is használhatok - ez elképesztő!" – mondja a versenyző.

Maximális teljesítmény terepen is. A vezető és mérnöke elhagyja a Motorland versenypályát, hogy a CUPRA Formentor VZ5 4x4-es teljesítményét egy földúton is tesztelje. "Ez az autó nem csak sportos, de az összkerékhajtásnak köszönhetően akár 70 százalékos emelkedőn is gond nélkül felmegy" - mondja Christoph. "És úgy megy a lejtőn lefelé, hogy semmit sem kell tenned, még fékezned sem kell" - teszi hozzá Jordi. Az autó három keréken is képes egyenetlen terepen haladni anélkül, hogy elveszítené a tapadást, és még 36 fokos oldalirányú lejtőkön is biztonsággal halad.

A CUPRA Formentor VZ5 számokban: 

5 hengeres motor390 lóerős teljesítmény

250 km/h végsebesség (elektronikusan lekorlátozott)

20 colos könnyűfém keréktárcsák

375 mm-es AKEBONO fékek

7.000 egyedi gyártású autó

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: